بارداری

hl,ca fhvnhvd , f]i nhvd

  • ۰
  • ۰

به ماه عسل دوران حاملگی خوش آمدید! در این مرحله شما اشتهای بیشتری به غذا و تمایل بیشتری به زندگی خواهید داشت. حالت تهوع متوقف می‌شود و اشتها و انرژی شما افزایش می‌یابد. همچنین با افزایش اندک انحنای شکم، تمایل جنسی بیشتری نسبت به همیشه خواهید داشت. علاوه بر این از دنیای پیرامون و از زندگی کردن در آن لذت بیشتری می‌برید. هیجان انگیزترین پیشرفت در این مرحله، این است که حرکت فرزندتان را احساس می‌کنید. در ابتدا حرکات بسیار ظریفی است و حسی شبیه این دارید که درون شکمتان با یک قلم موی نقاشی نوازش می‌شود. اما به زودی به لگدهای محکم‌تری تبدیل می‌شود که همسرتان نیز می‌تواند آن را حس کند.

وضعیت جنین در هفته سیزدهم بارداری 

هرچند جنین شما در هفته 13 بارداری، هنوز خیلی کوچک است، اما احتمالا شکم شما به‌زودی به‌قدری بزرگ خواهد شد که همه خواهند فهمید شما باردار هستید! اکسیژن مورد نیاز جنین همچنان به وسیله شما تامین می‌شود، اما شش‌های او باز و بسته می‌شود و عضلات قفسه سینه‌اش کار می‌کنند. جفت جنین نیز در کنار او به کار خود ادامه می‌دهد و به تولید هورمون و سلول‌های خونی می‌پردازد.
پوست جنین حالا در هفته سیزدهم بیش از پیش رطوبت ناپذیر شده است، ضربان قلب جنین کندتر می‌شود اما آنقدر قوی هست که در جلسه‌هایی که قبل از زایمان نزد پزشک می‌روید بتوانید آن را بشنوید.
در واقع جنین در هفته سیزدهم بارداری از فرق سر تا انتهای بدن، حدود 7.4 سانتی‌متر یعنی به‌اندازه یک میگوی بزرگ طول دارد و حدود 23 گرم است.
صرف‌نظر از اندازه اندام‌ها نسبت به یکدیگر، بدن کودک شما در داخل رحم، کاملا شکل‌گرفته است. در مقایسه با چند هفته پیش، اندازه اندام‌های جنین شما متناسب‌تر شده و اندازه سر او در حدود یک‌سوم کل بدن است.
انگشتان کوچک او (که هرکدام یک اثرانگشت منحصربه‌فرد دارند) در سر جای خودشان هستند. کلیه‌ها و مجاری ادراری او در حال فعالیت هستند و او ادرار خود را به داخل مایع آمنیوتیک (که قبلا آن را می‌بلعید) می‌ریزد.
با آغاز سه‌ماهه دوم حاملگی، بخش حساس و بحرانی رشد کودک شما پایان‌یافته است و احتمال وقوع سقط‌جنین بسیار کاهش می‌یابد.
 


قد: 7.4 سانتی متر
وزن: 23 گرم

وضعیت مادر در هفته سیزدهم بارداری 

اکنون باید جشن بگیرید؛ هفته سیزدهم بارداری، آخرین هفته از سه‌ماهه اول است! هفته آینده، شما در سه‌ماهه دوم حاملگی خود قرار دارید.
این مسئله به دو دلیل خیلی مهم است: اول اینکه احتمال سقط‌جنین در شما بسیار کم شده است و دوم اینکه در اکثر خانم‌های حامله عوارض اولیه حاملگی (مانند تهوع صبحگاهی) از بین می‌رود. با این‌حال در برخی موارد، سوزش معده جای تهوع را می‌گیرد.
هرچند تا تولد نوزاد شما چندین ماه باقی‌مانده است، اما ممکن است سینه‌های شما در حال تولید کلستروم یا آغوز باشند؛ یک ماده بسیار مغذی که غذای کودک شما را در روزهای اول تولدش تامین می‌کند، درحالی‌که تا جاری شدن شیر از سینه‌ها، زمان زیادی باقی‌مانده است.
همچنین بسیاری از زوج‌ها در سه‌ماهه دوم شاهد افزایش میل جنسی هستند، زیرا حالت تهوع کاهش‌یافته و انرژی بدن افزایش می‌یابد.

در هفته سیزدهم بارداری چی بخوریم؟ 

قندهای غذایی که در انواع مختلفی از مواد غذایی یافت می‌شوند، شامل لاکتوز شیر، فروکتوز میوه‌ها و قندهای افزودنی مثل شکر، شیره ذرت و دکستروز هستند.
آن‌ها را با برچسب‌هایی که روی آن نوشته‌شده است «بدون قند افزودنی» اشتباه نکنید، چون حتما آن محصول حاوی مقداری قند طبیعی است. بنابراین این مواد غذایی از آنجا که حاوی مقداری قند طبیعی هستند، فشارخونتان را بالا می‌برند.
مصرف بیش از حد کافئین به ویژه در دوره سه ماهه اول که اندام‌های جنین در حال شکل‌گیری است و خطر سقط جنین نیز بالاست، می‌تواند خطرناک باشد. اما پس از گذراندن این دوره بسیار بحرانی و رسیدن به دوره سه ماهه دوم نیز نباید تعادل مصرف خود را بر هم بزنید. نکته جالب این است که جنین حالا مزه غذاهایی را که مادر می‌خورد، متوجه می‌شود و این می‌تواند در آینده بر ترجیح‌های غذایی او اثر بگذارد.


نی نی سایت 

  • ۹۷/۰۷/۰۱
  • بهنام بهنام

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی