بارداری

hl,ca fhvnhvd , f]i nhvd

  • ۰
  • ۰

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

وزن جنین در هفته بیست و یکم حدود 340 گرم و اندازه او تقریبا 26.6 سانتی‌متر است. در عکس سوانگرافی خواهید دید که جنین 21 هفته‌ای ابروها و پلک‌های کامل دارد. حالا دیگر مسلما شما حرکت‌های او را احساس می‌کنید. 

کودک شما به برنامه روزانه و کارهایی که ممکن است داشته باشید توجه نمی‌کند؛ پس اگر هنگامی‌که در شب آماده خوابیدن می‌شوید او تکان خوردن را آغاز کرد، تعجب نکنید. اگر جنسیت جنین شما دختر باشد، واژن او کاملا شکل‌گرفته است هرچند رشد این اندام تا زمان تولد او ادامه خواهد یافت.

 

شما چگونه تغییر می‌کنید؟

احتمالا شما در تمام طول هفته بیست و یکم بارداری کاملا احساس آرامش می‌کنید. 

شکم شما هنوز خیلی بزرگ نشده است و بخش عمده دردها و عوارض اولیه حاملگی از بین رفته‌اند. هر وقت که می‌توانید یکجا بنشینید، لم دهید و لذت ببرید. 

در سه‌ماهه سوم حاملگی به خاطر اینکه رشد کودک شما تقریبا کامل می‌شود دردهای خفیفی خواهید داشت. البته این بدان معنا نیست که شما در این دوران هیچ‌گونه مشکل جزئی نخواهید داشت. مثلا به دلیل افزایش تولید چربی در بدن شما، ممکن است آکنه یا جوش بر روی پوست شما ظاهر شود. 

در این صورت روزی دومرتبه پوست خود را با آب و صابون ملایم بشویید، اما دقت کنید که بدون تجویز پزشک از هیچ‌گونه داروی خوراکی یا پمادهای موضعی استفاده نکنید.

در هفته 21، شما مستعد ابتلا به واریس بارداری هستید؛ خصوصا اگر مادر شما هم به این عارضه مبتلا باشد. این عارضه به‌این‌علت ایجاد می‌شود که حاملگی فشار بیشتری بر سیاهرگ‌های پاهای شما وارد می‌کند.

حجم خون در بدن شما افزایش‌یافته و رحم شما فشار بیشتری بر سیاهرگ بزرگ تحتانی (که خون را از اندام‌های پائینی بدن شما به قلب بازمی‌گرداند) وارد می‌کند. 

از سوی دیگر افزایش هورمون پروژسترون موجب می‌شود که دیواره سیاهرگ‌های شما شل شوند؛ لذا با رشد جنین و رحم، سیاهرگ‌ها بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند. مشکل سیاهرگ‌های واریسی در هر حاملگی شدیدتر می‌شود و هرچند احتمال ایجاد این عارضه در سیاهرگ‌های پا بسیار بیشتر است اما ممکن است در قسمت‌های دیگر مانند فرج نیز ظاهر شوند. 

درصورتی‌که پاهای شما درد می‌کنند هرروز صبح جوراب‌های مخصوص حاملگی را بپوشید. یک پیاده‌روی سریع در طول روز نیز می‌تواند با افزایش سرعت گردش خون به شما کمک کند. همچنین می‌توانید به پهلوی چپ دراز بکشید و یک بالش زیر پاهای خود قرار دهید تا پاها بالاتر از سطح زمین قرار گیرند.

 

فعالیت‌های هفته بیست‌ویکم بارداری

یک کار بامزه انجام دهید: نصف دوران حاملگی شما گذشته است پس می‌توانید جشن بگیرید.
ایده‌های زیر ممکن است کمک‌کننده باشند:

  •  برای اینکه بیشتر لذت ببرید صابون‌ها و شمع‌های معطر بخرید، لباس نو بپوشید، یا خود را به یک ماساژ مخصوص خانم‌های حامله مهمان کنید (شاید بتوانید از همسرتان کمک بگیرید).
  •  برای یادگاری و تنظیم یک تقویم بارداری تاریخی، عکس‌های حرفه‌ای از حاملگی خود بگیرید و یا یک تصویر سونوگرافی کودک خود را قاب کنید.
  •  یک کار مشترک با فرزندتان انجام دهید: یکی از کتاب‌های داستان محبوب دوران کودکی خود را بخوانید، باهم به یک موسیقی آرام گوش دهید، یا هدیه‌ای برای فرزندتان بخرید.

 

رژیم غذایی

اگر از خودتان می‌پرسید "در هفته 21 حاملگی چه بخورم" این قسمت را بخوانید:

بادام‌زمینی غذای بسیار مفیدی در دوران بارداری است که حاوی فیبر، ویتامین‌های e و folate چربی‌های تک اشباع مفید برای سلامت قلب می‌باشد. 

بادام‌زمینی و کره آن می‌تواند باعث پایین آوردن کلسترول و قند خون شود. همچنین بادام‌زمینی ارزش غذایی زیادی داشته و می‌تواند به کنترل وزن کمک کند و نسبت به غذاهایی که کربوهیدرات زیادی دارند، جلوی گرسنگی را می‌گیرد. 

به یاد داشته باشید که کره بادام‌زمینی کالری بالایی دارد و یک قاشق کره بادام‌زمینی به‌اندازه یک ساندویچ و برابر 190 کالری دارد.

 

نگران نباشید

اگر بعد از ارضا شدن جنسی احساس دل‌پیچه و درد رحم کردید، آسوده باشید که این امر کاملا طبیعی است و آن را به گردن همسرتان نیندازید. 

این مسئله تاثیری منفی بر روی جنین 21 هفته شما یا خودتان ندارد. اگر دل‌پیچه برای چند دقیقه طول کشید و دوباره شروع شد، مثلا هر 6 دقیقه، با پزشک خود تماس بگیرید. 

اگرچه لکه‌بینی در اوایل بارداری خصوصا تا پیش از هفته 18 جایی برای نگرانی ندارد اما به لکه‌بینی در سه ماهه دوم بارداری بعد از ارضا شدن و یا هرزمان دیگری باید توجه کرد و به پزشک اطلاع داد.

 

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته بیست و یکم بارداری

از ابتدای ماه پنجم، یعنی هفته بیستم بارداری در وقت نماز دست بر روی شکم نهاده، اذان و اقامه بگویید. 

هرروز بر یک عدد تخم‌مرغ سوره "حمد" بخوانید و آن را ناشتا بخورید. مادرانی که می‌خواهند فرزندی دانشمند به جامعه تحویل دهند، می‌بایست هنگام بارداری روزی یک عدد تخم‌مرغ و مقداری کنجد بخورند. 

توصیه‌شده است که در شب‌های جمعه سوره "ص" قرائت شود. نوشیدن روزانه شیر را فراموش نکنید زیرا پیامبر اکرم فرموده‌اند : "به زنان باردار خود شیر بنوشانید که موجب زیادشدن عقل کودک خواهد شد.

 

بایدهای هفته بیست و یکم بارداری

در دوران بارداری آماده بروز یکی از ناخوشایندترین اتفاقات، یعنی از دست رفتن کنترل ادرار باشید. 

معمولا وقتی عطسه می‌کنید یا می‌خندید، کنترل ادرارتان را از دست می‌دهید که نمی‌توانید جلوی آن را بگیرید. 

بهترین روش برای جلوگیری از این مشکل این است که قبل و بعد از بارداری نرمش کگل را انجام دهید تا عضلات مثانه‌تان قوی شود اما اگر این ورزش چندان مفید نبود و نشت شما انقدر زیاد است که لباستان را خیس می‌کند، با پزشکتان صحبت کنید تا وی مطمئن شود که مشکلی وجود ندارد و کیسه آب پاره نشده است.

 

 

نبایدهای هفته 21 حاملگی

حدود 2 تا 5/2 درصد از بزرگسالان دارای حساسیت غذایی هستند. 

حساسیت به بادام‌زمینی مثل حساسیت به سایر مواد غذایی طبیعی است. اگر حساسیت غذایی دارید باید از مصرف همیشگی بادام‌زمینی به‌خصوص در دوران بارداری پرهیز نمایید زیرا تحقیقات نشان می‌دهد پروتئین بادام‌زمینی که مادر مصرف می‌کند وارد شیرش می‌شود و بر همین اساس محققان پیش‌بینی می‌کنند که این پروتئین به‌احتمال فراوان از جفت هم عبور می‌کند.


نی نی سایت

  • ۹۷/۰۷/۱۲
  • بهنام بهنام

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی