بارداری

hl,ca fhvnhvd , f]i nhvd

  • ۰
  • ۰



کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

وزن جنین در هفته نوزدهم بارداری حدود 260 گرم و اندازه او حدود 15 سانتیمتر است. عکس جنین در نوزده هفتگی او را به اندازه یک کدوسبز کوچک نشان می‌دهد.

دست‌ها و پاهای جنین19هفته در موقعیت صحیح نسبت به یکدیگر و همچنین نسبت به‌کل بدن او قرار دارند. کلیه‌های او به تولید ادرار ادامه می‌دهند و موهای او در حال جوانه زدن است.

این دوره برای رشد اندام‌های حسی او بسیار حساس است؛ مغز او قسمت‌های ویژه‌ای برای بویایی، چشایی، شنوایی، بینایی و لامسه ایجاد می‌کند. همچنین حرکت جنین در هفته 19 بارداری بیشتر محسوس است.

تعیین جنسیت جنین در هفته 19 بارداری قطعی است. اگر جنسیت دختر باشد، در هفته نوزدهم جنین حدود 6 میلیون تخمک در تخمدان‌های او موجود است. تعداد تخمک‌ها به‌تدریج کم می‌شود تا اینکه در زمان تولد به کمتر از 2 میلیون می‌رسد.

 

شما چگونه تغییر می‌کنید؟

هفته 19 بارداری این مژده را با خود دارد که تنها یک هفته دیگر به رسیدن به نیمه دوران حاملگی باقی‌مانده است.

شما ممکن است در ناحیه پایین شکم خود احساس درد داشته باشید که این درد ممکن است تا کشاله ران نیز امتداد یابد. یا ممکن است یک درد ناگهانی و شدید (مثل تیر کشیدن) خصوصا در پایان یک روز کاری یا هنگامی‌که تغییر وضعیت می‌دهید، در یک یا دو طرف شکم احساس کنید.

این درد به درد لیگامان‌گرد موسوم است و از مهم‌ترن دردهای دوران بارداری محسوب میشود. این درد به‌خاطر کشیده شدن ماهیچه‌ها و رباط‌هایی که از رحم در حال رشد شما حمایت می‌کنند، ایجاد می‌شود. درد لیگمانگرد خطرناک نیست اما اگر در حالت استراحت هم ادامه پیدا کند یا شدید و پایدار شود، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید.

همچنین ممکن است از هفته چهاردهم به بعد تغییراتی در پوست خود مشاهده کرده باشید.

آیا کف دست‌های شما قرمز شده‌اند؟ لازم نیست نگران چیزی باشید؛ این اتفاق در اثر افزایش میزان هورمون استروژن است.

همچنین مشاهده لکه‌های تیره‌رنگ پوست در دوران حاملگی در بعضی قسمت‌های بدن  معمول است. هنگامی‌که این لکه‌ها بر روی لب بالایی، گونه‌ها و پیشانی ظاهر شوند به آن کلوآسما یا نقاب حاملگی می‌گویند.

از نوزده هفتگی بارداری به بعد ممکن است این لکه‌ها را روی بازوها یا دیگر اندام‌هایی که در معرض نور خورشید هستند نیز مشاهده کنید. نوک پستان‌ها، کک‌ومک‌ها ، اثر قدیمی زخم‌ها، زیر بغل یا قسمت داخلی بازوها، قسمت داخلی ران‌ها و فرج نیز ممکن است در دوران حاملگی تیره‌رنگ شوند.

مسیر تیره‌رنگی که از ناف شما به سمت پائین و تا استخوان شرمگاهی امتداد پیدا می‌کند "لینه‌آ‌نیگرا" یا خط سیاه نامیده می‌شود.

این لک‌ها و تیرگی‌ها به دلیل افزایش موقت ملانین (ماده‌ای که رنگ مو پوست و چشمان را ایجاد می‌کند) است و در اکثر خانم‌ها پس از زایمان به‌سرعت از بین می‌رود.

بهتر است از حالا به بعد، خود را در برابر نور خورشید قرار ندهید زیرا موجب تشدید تغییرات رنگ‌دانه‌های پوست می‌شود. هنگامی‌که می‌خواهید از منزل خارج شوید لباس کامل بپوشید، از کلاه لبه‌دار یا نقاب‌دار استفاده کنید.

 عینک آفتابی به چشم بزنید و حتما از محلول‌ها یا کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید. نهایتا اگر دچار تیرگی شدید پوست در قسمت‌های در معرض دید هستید یا از نقاب حاملگی خود خجالت میکشید، اصلا نگران نشوید چون کمی آرایش می‌تواند آن‌ها را بپوشاند. همچنین میتوانید با مشورت پزشک خود از روشهای مراقبت از پوست در دروان بارداری را بکار بگیرید.

لطفا خودسرانه از کرم‌های لک‌بر پوستی استفاده نکنید. چرا که بعضی از آن‌ها حاوی موادی هستند که مصرف آن در دوران بارداری ممنوع است، بعدا وقت کافی برای بهسازی پوست خودخواهید داشت. در همین دوران هم ا

 

فعالیت‌های هفته نوزدهم بارداری

اگر قرار است به شغل خود بازگردید، جستجوی خود را برای پیدا کردن مهدکودک یا فرد مناسب برای نگهداری از کودک آغاز کنید. باور داشته باشید این موضوع به اندازه سوناگرافی هفته 19 بارداری مهم است.

شاید به‌نظر شما کمی زود باشد اما معمولا افراد زیادی در لیست انتظار مهدکودک‌های خوب قرار دارند.

همچنین حالا در مقایسه بازمانی که یک نوزاد به همراه خوددارید راحت‌تر است که از این مهدکودک به آن‌یکی بروید.

ممکن است گزینه‌های زیادی برای نگهداری و مراقبت از فرزند خود داشته باشید پس نکات مثبت و منفی همه آن‌ها را اعم از مهدکودک‌های روزانه، پرستارهای بچه، پرستارهای خانگی، و همچنین مراقبت از کودک توسط خویشاوندان را موردبررسی قرار دهید.

از حالا می‌توانید در این مورد نیز با همسر خود صحبت کنید و نقطه نظرات وی را جویا شوید.

 

رژیم غذایی

خب! بیایید ببینیم در هفته 19 بارداری چه بخوریم؟

روی یکی از مواد معدنی است که به ساخت‌وساز سلول‌ها کمک می‌کند و یکی از مواد اساسی در دوران بارداری است.

اگر از فرآورده‌های حیوانی استفاده می‌کنید، به‌قدر کافی از روی برخوردار خواهید شد. روی در غذاهایی مثل شیر، گوشت، پنیر، تخم‌مرغ، ماست و احتمالا ویتامین‌های دوران بارداری وجود دارد.

اگر رژیم گیاهخواری دارید و از فرآورده‌های حیوانی استفاده نمی‌کنید، می‌توانید از غلات و سبزیجات که حاوی روی هستند و مکمل‌هایی که شامل روی بیشتری هستند، البته با تجویز پزشک، استفاده کنید.

 

نگران نباشید

وقتی از حالت دراز کشیده به نشستن یا ایستادن تغییر وضعیت می‌دهید، ممکن است احساس سرگیجه کنید، اگرچه ممکن است این هشداری برای ایستادن بیش‌ازحدتان باشد و شما مجبور شوید به‌صورت راست بنشینید اما اصلا نگران نباشید.

سرگیجه در دوران بارداری به‌خصوص در زنان قدبلندتر یا زنانی با بالیپوگلوسیا یا قند خون پایین متداول است.

سرگیجه می‌تواند علل مختلفی داشته باشد مثل بی‌آبی بدن، گرسنگی یا قند پایین خون.

بنابراین سعی کنید تا آب کافی بنوشید و هر دوساعت چیزی بخورید تا از فشار گرسنگی دور بمانید و قند خونتان ثابت بماند.

از حرکات ناگهانی پرهیز کنید و پیش از آنکه از تخت بلند شوید، پاهایتان را از تخت آویزان کنید.

 

 

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته نوزدهم بارداری

برای نظافت پستان‌ها باید آن‌ها را روزی یک‌بار با آب و صابون شسته و ماساژ دهید.

از ماه چهارم به بعد پستان‌ها ترشحاتی دارند که شستشوی آن‌ها از روی لباس الزامی است زیرا عامل بیماری هستند.

هرروز یک سیر عرق بیدمشک و 50 گرم شکر و 5 گرم تخم فرنجمشک و نیم کیلو آب سیب‌درختی را شربت کرده و میل کنید.

این شربت برای تقویت قلب و اعصاب و صحت مزاج و خوش آب و رنگی طفل موثر است و باعث تولد نوزادی محکم و سالم و بانشاط و باهوش و زیبا خواهد شد.

 

 

بایدهای هفته نوزدهم بارداری

از همسرتان بخواهید که در جلسات معاینه پزشکی همراه شما باشد.

نظر او را در مورد تصمیمات مختلف جویا شوید، مثلا کدام تخت را بخرید یا اتاقش را چه رنگی کنید. در دوران بارداری به همسرتان نقش هدایتی بدهید.

اجباری وجود ندارد که او تحت تاثیر حرف‌ها و دستورات مادر، خواهر یا دوست شما قرار بگیرد. با او درباره پدر شدن صحبت کنید. تشویقش کنید تا دستش را روی شکم شما بگذارد و زمانی که جنینتان لگد می‌زند کنارش باشید.

از او بخواهید با جنینتان صحبت کند زیرا بر اساس تحقیقات نوزادان وقتی متولد می‌شوند صدای والدین خود را می‌شناسند.

 

 

نبایدهای هفته 19 حاملگی

شستشوی مهبل گاهی در دوران بارداری خیلی بد است.

مهبل گاهی دارای باکتری‌های خوب و بدی است که شستن بیش‌ازحد با آب و سایر مایعات می‌تواند آن را تحریک کند.

از همه مهم‌تر این‌که شستن می‌تواند تعادل باکتری‌ها را تغییر دهد که باعث عفونت در مهبل و مثانه می‌شود 

نی نی سایت
.

  • ۹۷/۰۷/۱۲
  • بهنام بهنام

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی