بارداری

hl,ca fhvnhvd , f]i nhvd

  • ۰
  • ۰

مقدمه:

 صورت سود و زیان یکی از اجزای اصلی گزارشگری مالی و یکی از مهم‌ترین گزارش‌های حسابداری برای ارائه به استفاده‌ کنندگان درون سازمانی و برون سازمانی می‌باشد. این صورت حساب همچنین یکی از اجزای تشکیل دهنده صورت‌های مالی اساسی نیز می‌باشد. بنابراین در ابتدا با مفهوم صورت‌های مالی اساسی آشنا خواهیم شد.

 

صورت های مالی:

براساس فعالیت‌های یک موسسه در یک بازه زمانی مشخص و برپایه داده‌های مالی در طول یک دوره مالی، گزارش‌هایی تهیه می‌شود که به این نوع گزارش‌ها “صورت‌های مالی” گفته می‌شود. این گزارش‌ها که بر اساس استانداردهای تعیین شده حسابداری و اصول پذیرفته شده آن تهیه می‌شود، نشان دهنده عملکرد یک شرکت در یک دوره زمانی مشخص می‌باشد. این دوره‌ها می‌تواند کوتاه مدت و بلند مدت باشد. در گزارشگری مالی انواع مختلفی از گزارش‌های مالی وجود دارد؛ اما مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها صورت‌های مالی اساسی می‌باشد.

صورت‌های مالی اساسی شامل: ترازنامه ، صورت سود و زیان ، صورت سود و زیان جامع و صورت جریان وجوه نقد می‌باشد.

 

صورت سود و زیان چیست؟

 یکی از مهم‌ترین معیارها برای خرید سهام یک شرکت پذیره نویسی شده در بورس اوراق بهادار، میزان سودآوری یا ضرر دهی آن شرکت در بازه حداقل یکساله می‌باشد. در واقع مهم‌ترین موضوعی که نشان دهنده موفقیت و میزان بازدهی مثبت یک شرکت در یک دوره مالی می‌باشد، میزان سودآوری آن شرکت است. در واقع به هر اندازه که میزان سودآوری شرکت در مقایسه با ارزش سهام شرکت بیشتر باشد، یکی از نشانه‌های ارزنده بودن سهام آن شرکت است. صورت سود و زیان به طور کاملا مشخص نمایانگر میزان سود یا زیان شرکت در پایان دوره مالی می‌باشد و شرکت‌ها باید طبق قانون در پایان هر سال مالی، صورت سود و زیان خود را تهیه و منتشر کنند تا از این طریق، میزان سودآوری و یا ضرر دهی خود را به سهام‌داران شرکت اطلاع دهند.

 

اقلام تشکیل دهنده صورت سود و زیان :

 برای تهیه گزارش سود و زیان شرکت‌، نیاز به اطلاعات مهم آن شرکت در طول یک دوره فعالیت می‌باشد. مهم‌ترین اطلاعات مورد نیاز به شرح زیر است:

درآمدهای عملیاتی: شامل تمامی درآمدهای شرکت در طول یک دوره مالی که بر اثر انجام عملیات اصلی آن شرکت حاصل شود؛ اعم از درآمد حاصل از فروش کالا یا خدمات به صورت خالص.

بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی: شامل تمامی هزینه‌هایی که در طول یک دوره برای کسب آن درآمد و یا فروش یک کالا انجام می‌شود که این مبلغ از درآمدهای عملیاتی کسر می‌گردد.

سود و زیان ناخالص: از کسر مبلغ درآمدهای عملیاتی و بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی بدست می‌آید.

سود و زیان عملیاتی: بعد از بدست آوردن سود و یا زیان ناخالص، مبالغی نیز از این مبلغ کسر خواهد شد؛ از قبیل هزینه‌های فروش و اداری و عمومی بعلاوه مبلغی به عنوان سایر هزینه‌ها. همچنین مبلغی نیز به آن اضافه خواهد شد تحت عنوان سایر درآمدها که حاصل این مبالغ سود و زیان عملیاتی را نشان خواهد داد.

سود و زیان قبل از مالیات: بعد از محاسبه سود و زیان عملیاتی مبالغی تحت عنوان هزینه‌های مالی و سایر هزینه‌ها از آن کسر و مبلغی تحت عنوان سایر درآمدها به آن اضافه می‌شود تا سود و زیان ما قبل از کسر مالیات بدست آید.

 بعد از کسر مالیات در صورت مشمول بودن سود و زیان خالص شرکت در یک دوره مالی بدست خواهد آمد؛ اما مهم‌ترین بخش از صورت سود و زیان، محاسبه سود و یا زیان پایه هر سهم (EPS) می‌باشد. همانطور که می‌دانید منظور از EPS یعنی مقدار سود کسب شده به ازای هر سهم (Earning Per Share) که به شکل زیر محاسبه خواهد شد:

تعداد سهام منتشر شده / سود خالص = سود (زیان) خالص هر سهم

 بنابراین تمامی محاسبات در این صورت مالی برای بدست آوردن سود خالص خصوصا سود خالص هر سهم انجام می‌پذیرد که این موضوع در تصمیم گیری‌های آینده سهام‌داران و یا سرمایه گذاران برای ادامه سهام داری و یا سرمایه گذاری در سهم نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

 

مشاهده صورت سود و زیان شرکت ها :

 حال سوال اینجاست که این اطلاعات را چگونه می‌توان بدست آورد و آیا تمامی افراد می‌توانند به صورت‌های مالی شرکت‌ها خصوصا صورت سود و زیان دسترسی داشته باشند یا خیر. در واقع پاسخ به این سوال مشخصا بله هست. چرا که طبق قانون بازار اوراق بهادار در جهت حمایت از سرمایه گذاران، شورای بورس اوراق بهادار وظیفه نظارت بر حسن اجرای قوانین سازمان بورس اوراق بهادار را دارد؛ به همین دلیل جهت شفاف سازی اطلاعات شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، سامانه‌ای را طراحی کرده‌اند تا تمامی افراد اعم از سهام‌داران، سرمایه گذاران و حتی افراد عادی بتوانند این اطلاعات را به راحتی استخراج نمایند و از آن استفاده کنند. برای دسترسی به این اطلاعات کافیست وارد سامانه کدال به آدرس codal.ir شوید  و تمامی اطلاعات  از قبیل اطلاعیه‌های مهم و صورت‌های مالی شرکت‌ها را در آنجا مشاهده نمایید.

https://pashootanacademy.com/%d8%b5%d9%88%d8%b1%d8%aa-%d8%b3%d9%88%d8%af-%d9%88-%d8%b2%db%8c%d8%a7%d9%86-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa/

  • ۹۹/۰۷/۰۸
  • بهنام بهنام

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی