بارداری

hl,ca fhvnhvd , f]i nhvd

۷ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تا همین چند سال‌ اخیر، اکثر مردم تنها راه پس‌انداز یا حتی سرمایه‌گذاری کردن را نگهداری پول‌های خود در بانک می‌دانستند. دلیلش هم این بود که با سایر روش‌های سرمایه‌گذاری آشنایی نداشتند. مثلاً آن‌ها نمی‌دانستند که یک فرد عادی می‌تواند با سرمایه‌گذاری در واحدهای یک شرکت تولیدی، به اندازه دارایی خود در مالکیت آن‌ شرکت مشارکت کند. یا اینکه به اندازه دارایی خود در یک شرکت سرمایه‌گذاری سهیم شود.

حال سوال این است که آیا یک فرد عادی می‌تواند با سرمایه اندک خود، در سرمایه‌گذاری‌های بزرگ شریک شود؟ پاسخ این سوال مثبت است. بازار سرمایه و به ویژه بازار بورس اوراق بهادار این امکان را فراهم می‌کند تا هر فرد به میزان دارایی و سرمایه‌ای که دارد در یک یا چند شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری کند، و در سود آن‌ها شریک شود. در صورتی‌که ترجیح می‌دهید نکات این مقاله را در یک کلاس آموزشی بیاموزید، فرم پیش ثبت نام دوره آشنایی با بازار سرمایه را تکمیل نمایید. فهرست

 

بورس چیست؟

قبل از آنکه به توضیح بورس بپردازیم، بهتر است ابتدا یادآوری کنیم که بازار چیست:

در مطلب بازار و انواع آن به توضیح مفصلی از بازار پرداختیم. اما در یک تعریف ساده، بازار مکانی هست که در آن خرید و فروش صورت می‌گیرد. هرگاه شرایطی برقرار شود که بین خریدار و فروشنده رابطه برقرار شود و معامله‌ای صورت بگیرد بازار تشکیل شده است. در بازار به‌طور کلی ۲ نوع دارایی مورد معامله قرار می‌گیرد:

الف- دارایی فیزیکی: دارایی هایی مانند: زمین، ساختمان و انواع کالا.

ب-دارایی مالی: دارایی‌های اسنادی مانند سهام و  اوراق مشارکت .

حالا با توجه به آنچه از بازار دانستیم، به تعریف بورس می‌پردازیم:

بورس نهاد سازمان‌یافته‌ای است که از جمله ارکان عمده و اساسی در بازار سرمایه محسوب می‌شود. کارکردهای اصلی آن به قرار زیر است:

  • مدیریت انتقال ریسک
  • شفافیت بازار
  • کشف قیمت
  • ایجاد بازار رقابتی
  • جمع‌آوری سرمایه‌ها و پس‌اندازهای کوچک برای تامین سرمایه مورد نیاز برای فعالیت‌های اقتصادی

در بازار بورس، کالاهای مختلفی مورد معامله قرار می‌گیرد و بر همین اساس بازار بورس به ۳ دسته کلی تقسیم می‌شود:

  • بورس کالا: بورس کالا، بازار متشکل و منسجمی است که تعداد زیادی از فروشندگان، کالای خود را عرضه و کالای مربوطه پس از بررسی‌های کارشناسی و قیمت‌گذاری توسط کارشناسان آن بازار، به خریداران ارائه می‌شود.در این بورس معمولا مواد خام و مواد اولیه مورد معامله قرار می‌گیرد. هر بورس کالایی را با نام کالایی که درآن معامله می‌شود می‌شناسند. مثلا بورس نفت، بورس گندم و… بورس کالا خود به بازار فیزیکی و بازار ابزار مشتقه تقسیم می‌شود.
  • بورس ارز: خرید و فروش پول‌های خارجی در این بورس انجام می‌شود. البته این نوع بورس در ایران فعال نیست.
  • بورس اوراق بهادار: در این نوع بورس دارایی‌هایی مانند سهام، اوراق مشارکت و …. مورد معامله قرار می‌گیرد.

در ایران به بازار خرید و فروش اوراق بهادار که بطور رسمی و دائمی در محل معین تشکیل می‌شود، بورس اوراق بهادار گفته می‌شود. تاریخچه پیدایش بورس اوراق بهادار در دنیا و ایران نیز در مطلبی با همین نام در بآشگاه بلاگ وجود دارد.

 

 

چرا برای سرمایه‌گذاری بورس را انتخاب کنیم؟

سرمایه گذاری در بورس, بورس اوراق بهادار, سازمان بورس و اوراق بهادار, صندوق سرمایه گذاری, روش های سرمایه گذاری, بازار سرمایه, خرید و فروش سهام, شرکت های سهامی عام, ریسک, بازده, سهام عادی, سهام ممتاز, شرکت بورس کالا, بورس ارز, فرابورس ایران

همه ما عموماً به دنبال آن هستیم تا پول خود را در جایی سرمایه‌گذاری کنیم که سود بیشتری را نصیبمان کند. در عین حال از قانونی بودن محلی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم مطمئن باشیم. از دیگر نکاتی که مورد نظر قرار می‌دهیم، شفافیت اطلاعات درخصوص سرمایه‌گذاری مورد نظر، سرعت و سهولت نقدشوندگی سرمایه است. بنابراین به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم که در انتخاب روش سرمایه‌گذاری، موارد زیر برای ما مهم است:

  • کسب سود بیشتر نسبت به سایر روش‌های سرمایه‌گذاری
  • حصول اطمینان از قانونی بودن روش سرمایه‌گذاری
  • اطلاع از بازار مورد نظر در هر زمان (وجود شفافیت در بازار)
  • قابلیت نقدشوندگی سریع و راحت

بورس از جمله مواردی است که علاوه بر پوشش اهداف ذکر شده، منجربه بهره‌مندی کل جامعه از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده نیز می‌شود که از آن جمله می‌توان به ایجاد اشتغال اشاره کرد.

فواید بورس برای سرمایه‌گذاران:

الف) ایجاد درآمد: مهم‌ترین هدف یک سرمایه‌گذار کسب درآمد است. سرمایه‌گذران در بورس به ۲ روش می‌توانند درآمد کسب کنند.

  • پرداخت سود نقدی ناشی از فعالیت شرکت‌ها؛ شرکت‌هایی که سهامشان در بورس عرضه شده است، بخشی از سود ناشی از فروش محصولات خود را بین سهامداران تقسیم می‌کنند. در نتیجه سرمایه‌گذارانی که سهام این شرکت‌ها را دارند، از این طریق کسب درآمد می‌کنند. این سود به‌صورت سالیانه به سهامداران پرداخت می‌شود.
  • کسب درآمد ناشی از افزایش قیمت سهام؛ قیمت سهام شرکت‌ها به دلیل فعالیت‌های مفید و اثربخش مدیرانشان، می‌تواند افزایش یابد. افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها موجب ایجاد درآمد برای سهامداران آن‌ خواهد شد.

ب) قابلیت نقدشوندگی: زمانی که فرد در بورس سرمایه‌گذاری می‌کند، اگر به پول خود نیاز پیدا کند، سریع‌تر از سرمایه‌گذاری‌های دیگر می‌تواند سهام یا سرمایه خود را به پول نقد تبدیل کند. فرض کنید فردی با خرید ماشین، زمین یا مسکن سرمایه‌گذاری کرده است، تبدیل هر کدام از این سرمایه‌ها در زمانی که فرد نیاز فوری به پول خود دارد، زمان‌بر بوده و به راحتی انجام نمی‌گیرد. اما سهام خریداری شده در هر روز کاری قابلیت فروش را خواهد داشت مگر آنکه نماد سهم به دلایل معلومی(مانند برگزاری مجمع عمومی سالانه) بسته شده باشد که عموماً مدت زمان توقف و بازگشایی نماد طبق قانون مشخص است.

ج) اطمینان از محل سرمایه‌گذاری و شفافیت بازار: کلیه فعالیت‌های بورسی با توجه به مجوز قانونی مربوط به خود و با نظارت یک نهاد ناظرتحت عنوان “سازمان بورس و اوراق بهادار” به فعالیت می‌پردازند. شرکت‌های بورسی بر اساس قانون موظف هستند اطلاعات مجاز خود را به‌طور مرتب و دوره‌ای در اختیار خریداران و فروشندگان قرار دهند. این امر منجر به شفافیت بازار شده و سرمایه‌گذاران می‌توانند با اطمینان بیشتری اقدام به معامله کنند.

د) هدایت سرمایه‌های سرگردان به سمت سرمایه‌گذاری‌های متمرکز وهدف‌مند

ه) استفاده از پس‌اندازهای کوچک و خرد افراد به هر میزان در سرمایه‌گذاری‌های بزرگ

و) ایجاد بازار دائم و مستمر که امکان سرمایه‌گذاری بلند مدت و کوتاه مدت را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌آورد.

ز) وجود اوراق بهادار با ریسک و بازدهی مختلف برای سرمایه‌گذاران با هر سطح ریسک پذیری

برخی از مفاهیم اولیه بورسی

الف-شاخص بورس: به‌طور کلی شاخص‌ها در بورس برای بررسی و ارزیابی وضعیت گذشته و وضعیت فعلی بورس از جنبه‌های مختلف و همین‌طور پیش‌بینی روند آینده آن، شناسایی شدند. شاخص‌ها و نوسانات آن‌ها نقش مهمی در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران ایفا می‌کنند. شاخص‌های بورسی انواع مختلفی دارند که هر یک وضعیت بورس را از جنبه‌ خاصی بررسی می‌کنند.

سرمایه گذاری در بورس, بورس اوراق بهادار, سازمان بورس و اوراق بهادار, صندوق سرمایه گذاری, روش های سرمایه گذاری, بازار سرمایه, خرید و فروش سهام, شرکت های سهامی عام, ریسک, بازده, سهام عادی, سهام ممتاز, شرکت بورس کالا, بورس ارز, فرابورس ایران

شاخص کل یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین شاخص‌های بورسی است که مورد استفاده سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. شاخص کل که به آن شاخص قیمت و بازده نقدی هم گفته می‌شود، نشان‌دهنده سطح عمومی قیمت‌ها و سود شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است. تغییرات این شاخص بیانگر میانگین بازدهی سرمایه‌گذاران در بورس است. مفهوم شاخص کل را با یک مثال توضیح می‌دهیم؛

همان‌طور که گفتیم درآمد سرمایه‌گذاران (همان بازده سهام) در بورس از ۲ طریق به‌دست می‌آید؛ اول دریافت سود نقدی سالیانه و دوم تغییرات قیمت سهام در طول دوره سرمایه‌گذاری.

شما سهام شرکت الف را در ابتدای سال ۹۳ با قیمت هر سهم ۱۵۰ تومان خریده‌اید. قیمت این سهم در پایان سال ۹۳ به ۱۸۰ تومان افزایش یافته‌است. شرکت در پایان سال ۱۵ تومان هم سود نقدی به ازای هر سهم توزیع کرده است. شما در انتهای سال ۹۳ در مجموع به ازای هر سهم شرکت الف ۴۵ تومان سود از محل افزایش قیمت سهم و دریافت سود نقدی کسب کرده‌اید. بنابراین بازدهی سهام شما در پایان سال ۳۰% خواهد بود.

سرمایه گذاری در بورس, بورس اوراق بهادار, سازمان بورس و اوراق بهادار, صندوق سرمایه گذاری, روش های سرمایه گذاری, بازار سرمایه, خرید و فروش سهام, شرکت های سهامی عام, ریسک, بازده, سهام عادی, سهام ممتاز, شرکت بورس کالا, بورس ارز, فرابورس ایران

زیرا سرمایه شما از ۱۵۰ تومان به ۱۹۵ تومان رسیده است. تغییرات شاخص کل هم بیانگر میانگین بازدهی بورس است. یعنی شاخص کل بورس در ابتدای سال اگر ۲۰ هزار واحد باشد و در پایان سال با ۱۰ هزار واحد افزایش به ۳۰ هزار واحد برسد. به این معناست که میانگین بازدهی بورس از محل افزایش قیمت سهام شرکت‌ها و تقسیم سود نقدی در آن سال ۵۰% بوده است.

سرمایه گذاری در بورس, بورس اوراق بهادار, سازمان بورس و اوراق بهادار, صندوق سرمایه گذاری, روش های سرمایه گذاری, بازار سرمایه, خرید و فروش سهام, شرکت های سهامی عام, ریسک, بازده, سهام عادی, سهام ممتاز, شرکت بورس کالا, بورس ارز, فرابورس ایران

در شاخص کل توجه به ۲ نکته ضروری است: ۱-افزایش شاخص کل، لزوماً به معنای سودآوری سهام همه شرکت‌های بورسی نیست. همانطور که کاهش شاخص کل نیز لزوماً به معنای زیان سهام همه شرکت‌های موجود در بورس نیست. ۲-هر اندازه سبد سهام یک سرمایه‌گذار، متنوع‌تر و به ترکیب سهام موجود در بورس نزدیک‌تر باشد بازدهی سرمایه‌گذار به متوسط بازدهی کل بورس که توسط شاخص نشان داده می‌شود، نزدیک‌تر خواهد بود. ب- سهم: سرمایه هر شرکت سهامی عام، به قسمت‌های مساوی تقسیم می‌شود که به هریک از این قسمت‌ها “سهم” گفته می‌شود. قیمت اسمی هر سهم در ایران ۱۰۰۰ ریال است. این قیمت یا قیمت سهم که در بازار معامله می‌شود ارتباطی ندارد. سهام موجود در بورس و اوراق بهادار بر اساس حقوق دارنده آن‌ها به ۲ دسته تقسیم می‌شود: ۱-سهام عادی: دارندگان این نوع سهام مالکان نهایی شرکت هستند. مزایای این گروه از سهامداران شامل حق دریافت سود سهام، حق رای در مجامع عمومی عادی و فوق العاده، حق تقدم خرید سهام جدید، حق باقی‌مانده دارایی پس از انحلال شرکت، حق اطلاع از فعالیت شرکت و … است. لازم به ذکر است که سهام عادی می‌تواند بی‌نام یا بانام باشد. ۲-سهام ممتاز: دارندگان این سهام علاوه بر مزایای سهام عادی، در زمان انحلال شرکت نسبت به دارندگان سهام عادی در دریافت ارزش اسمی سهام خود الویت دارند. علاوه بر این سود سهام ممتاز پیش از سهام عادی پرداخت می‌شود.

 

آموزش بورس

 

ارکان و نهادهای بورسی

شورای عالی بورس:

شورای عالی بورس، بالاترین رکن بازار اوراق بهادار است و مهم‌ترین وظیفه آن تصویب سیاست‌های کلان و خط مشی‌های بازار و همچنین اعمال نظارت بر اجرای قانون بازار اوراق بهادار است. اعضای شورای بورس شامل؛ وزیر امور اقتصاد و دارایی در سمت ریاست شورا، وزیر بازرگانی، رئیس بانک مرکزی، روسای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و اتاق تعاون، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در سمت دبیر شورا و سخنگوی سازمان، ۳ نفر خبره مالی از بخش خصوصی با مشورت تشکل‌های حرفه‌ای بازار به پیشنهاد وزیر امور اقتصاد و دارایی و تصویب هیئت وزیران، یک نفر خبره از بخش خصوصی به پیشنهاد وزیر ذی‌ربط و تصویب هیئت وزیران برای هر بورس کالایی.

سازمان بورس و اوراق بهادار:

سازمان بورس و اوراق بهادار (سبا) یک موسسه عمومی غیر دولتی است که به‌وسیله یک هیئت مدیره ۵ نفره که از میان کارشناسان بخش غیر دولتی که دارای حسن شهرت و تجربه در رشته مالی هستند با پیشنهاد رئیس شورا و تصویب شورا انتخاب می‌شوند، اداره می‌شود. براساس قانون بازار اوراق بهادار این نهاد ایجاد شده تا زیر نظر شورای عالی بورس به تدوین قوانین و مقررات و نظارت بر اجرای آن‌ها و سایر وظایف تعیین‌شده در قانون بازار بورس و اوراق بهادار می‌پردازد. به‌عبارت دیگر مقام ناظر در بازار اوراق بهادار ایران به دو نهاد شورای عالی بورس و سازمان بورس و اوراق بهادار تقسیم می‌شود.

سرمایه گذاری در بورس, بورس اوراق بهادار, سازمان بورس و اوراق بهادار, صندوق سرمایه گذاری, روش های سرمایه گذاری, بازار سرمایه, خرید و فروش سهام, شرکت های سهامی عام, ریسک, بازده, سهام عادی, سهام ممتاز, شرکت بورس کالا, بورس ارز, فرابورس ایران

بورس اوراق بهادار تهران:

بورس اوراق بهادار یک شرکت سهامی عام انتفاعی است که عملیات اجرایی بازار اوراق بهادار را بر عهده دارد. از مهم‌ترین وظایف این نهاد می‌توان به مواردی از قبیل تشکیل، سازماندهی و اداره بازار اوراق بهادار، پذیرش اوراق بهادار، وضع و اجرای ضوابط حرفه‌ای و انضباطی برای اعضا و نظارت بر فعالیت آن‌ها ونظارت بر حسن انجام معاملات اوراق بهادار پذیرفته‌شده اشاره کرد. اداره بورس اوراق بهادار تهران بر عهده هیئت مدیره ۷ نفره است که اعضای آن‌را مجمع عمومی انتخاب می‌کند. اعضا برای مدت ۲ سال انتخاب می‌شوند. اداره امور اجرایی هم بر عهده مدیر عامل شرکت است که توسط هیئت مدیره انتخاب می‌شود.

سرمایه گذاری در بورس, بورس اوراق بهادار, سازمان بورس و اوراق بهادار, صندوق سرمایه گذاری, روش های سرمایه گذاری, بازار سرمایه, خرید و فروش سهام, شرکت های سهامی عام, ریسک, بازده, سهام عادی, سهام ممتاز, شرکت بورس کالا, بورس ارز, فرابورس ایران

بورس کالای ایران:

بورس کالا، بازار متشکل و منسجمی است که تعداد زیادی از عرضه‌کنندگان، کالای خود را در آن عرضه می‌کنند. این کالاها توسط کارشناسان قیمت‌گذاری شده و سپس به خریداران فروخته می‌شود. از مهمترین اهداف بورس کالا می توان به موارد ذیل اشاره نمود: ۱- ایجاد بازاری قانونمند  و سازمان یافته جهت تسهیل داد و ستد کالاها. ۲- سامان دهی بازار کالاها ۳- کشف شفاف قیمت کالاها بر اساس تعامل و تقابل عرضه و تقاضا و نیاز بازار . ۴- برقراری امکان اعمال مدیریت ریسک در بازار . ۵- امکان انجام معاملات نقد، نسیه، سلف، آتی و اختیار  با استفاده از ابزار های نوین مالی. ۶- توسعه سرمایه گذاری و فراهم سازی تسهیلات مالی برای خرید و فروش. ۷- اطلاع رسانی درباره وضعیت بازار داخلی و خارجی کالاهای پذیرش شدهسرمایه گذاری در بورس, بورس اوراق بهادار, سازمان بورس و اوراق بهادار, صندوق سرمایه گذاری, روش های سرمایه گذاری, بازار سرمایه, خرید و فروش سهام, شرکت های سهامی عام, ریسک, بازده, سهام عادی, سهام ممتاز, شرکت بورس کالا, بورس ارز, فرابورس ایران

فرابورس ایران:

بازار فرابورس ایران تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار و با مجوز شورای عالی بورس به منظور توسعه صدور و مبادله ابزارهای مالی تشکیل شده است. دستورالعمل پذیرش و عرضه اوراق بهادار در فرابورس ایران، در ۴ بازار صورت می‌گیرد؛ که در  بازار اول، دوم و اوراق مشارکت، انواع اوراق بهادار پذیرفته و در بازار سوم، تنها عرضه اوراق بهادار انجام می شود. تفاوت بازار فرابورس ایران با بورس اوراق بهادار تهران:

۱- ورود به بازارهای فرابورس ایران در مقایسه با بورس اوراق بهادار تهران شرایط و الزامات کمتر و سهل‌تری برای پذیرش اوراق بهادار دارد. همچنین تنوع بازارها در فرابورس نسبت به بورس بیشتر است (همانطور که در مطالب آشنایی با بازار سرمایه ایران (۱) و آشنایی با بازار سرمایه ایران (۲) آمد، در فرابورس ۵ بازار؛ بازار اول ،دوم، سوم یا عرضه، چهارم یا ابزارهای نوین مالی و بازار پایه داریم و در بورس ۲ بازار؛ اول و دوم داریم).

۲-دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران طبق “دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران” مصوب اول دی ۱۳۸۶ انجام می‌شود. در حالی که پذیرش اوراق بهادار در فرابورس ایران بر مبنای دستورالعمل جداگانه تحت عنوان “دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران” مصوب ۲۵ فروردین ۱۳۸۸ صورت می‌گیرد.

۴-قوانین استاندارد اقلام مورد مبادله در بازار فرابورس انعطاف پذیر می باشند یعنی قوانین معمولاً ناشی از توافق طرفین است. نکته: حد نوسان مجاز روزانه بازار فرابورس همانند بازار بورس ۵± درصد قیمت پایانی روز کاری قبل است.سرمایه گذاری در بورس, بورس اوراق بهادار, سازمان بورس و اوراق بهادار, صندوق سرمایه گذاری, روش های سرمایه گذاری, بازار سرمایه, خرید و فروش سهام, شرکت های سهامی عام, ریسک, بازده, سهام عادی, سهام ممتاز, شرکت بورس کالا, بورس ارز, فرابورس ایران

شرکت مدیریت فناوری بورس تهران:

اصلی‌ترین وظیفه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، راهبری عملیاتی و فنی سامانه رایانه‌ای بورس است. تخصص اصلی این شرکت تجزیه و تحلیل هسته نرم‌افزارهای معاملات و طراحی و ساخت نرم‌افزارهای کاربردی روی آن است. ارائه خدمات رایانه‌ای و نرم‌افزاری به شرکت‌های بورس (اوراق بهادار، کالا، فرابورس و نظایر آن‌ها) از محورهای فعالیت این شرکت است.

سرمایه گذاری در بورس, بورس اوراق بهادار, سازمان بورس و اوراق بهادار, صندوق سرمایه گذاری, روش های سرمایه گذاری, بازار سرمایه, خرید و فروش سهام, شرکت های سهامی عام, ریسک, بازده, سهام عادی, سهام ممتاز, شرکت بورس کالا, بورس ارز, فرابورس ایران

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه:

سیستم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار یک ساز و کار الکترونیکی است که نگهداری اوراق بهادار، ثبت و نقل و انتقال آن‌ها را بر عهده دارد. در این سیتم مالکیت اوراق بهادار بدون نیاز به مبادله فیزیکی گواهی سهام یا هر سند کاغذی دیگر هم‌زمان با انتقال اوراق از یک حساب به حساب دیگر تغییر می‌کند.این نهاد مالی، یکی از نهادهای اصلی بازار سرمایه است که زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کند. هدف این نهاد تضمین امنیت و کارآمدی بازار اوراق بهادار از طریق بهینه‌سازی سازوکار، توسعه معاملات اوراق بهادار و تمرکز بر افزایش کارایی و کاهش هزینه‌های پایاپای و تسویه وجوه معاملات بر اساس قوانین و مقررات جاری کشور است. این شرکت در تاریخ ۵ دی ۱۳۸۴ در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری تهران به ثبت رسیده است.

سرمایه گذاری در بورس, بورس اوراق بهادار, سازمان بورس و اوراق بهادار, صندوق سرمایه گذاری, روش های سرمایه گذاری, بازار سرمایه, خرید و فروش سهام, شرکت های سهامی عام, ریسک, بازده, سهام عادی, سهام ممتاز, شرکت بورس کالا, بورس ارز, فرابورس ایران

کانون کارگزاران:

کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، یک تشکل خودانتظام است که با هدف تنظیم فعالیت‌های حرفه‌ای و نظم بخشیدن به روابط بین اعضاء تشکیل شده است. این نهاد مالی در راستای اجرای بند ۵، ماده‌های ۱ و ۵۳ قانون بازار اوراق بهادار مصوب اول آذر ۸۴ با تصویب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در مهر ماه ۸۶ تاسیس شد. از جمله وظایف کانون کارگزاران می‌توان به مواردی همچون نظارت بر عملکرد اعضا و اشخاص وابسته، وضع و اجرای ضوابط و استانداردهای حرفه‌ای انظباطی برای اعضاء، برقراری و اجرای نظام مناسب برای رسیدگی به اختلافات اعضا، پیشنهاد تغییر سقف کارمزدها و نرخ خدمات اعضا و… اشاره نمود.

سرمایه گذاری در بورس, بورس اوراق بهادار, سازمان بورس و اوراق بهادار, صندوق سرمایه گذاری, روش های سرمایه گذاری, بازار سرمایه, خرید و فروش سهام, شرکت های سهامی عام, ریسک, بازده, سهام عادی, سهام ممتاز, شرکت بورس کالا, بورس ارز, فرابورس ایران

کارگزاران:

کارگزاران به‌عنوان نهاد واسط بین خریداران و فروشندگان به معامله(داد و ستد) می‌پردازند و در مقابل، درصدی از ارزش ناخالص معامله را تحت عنوان حق (کارمزد)کارگزاری دریافت می‌کنند. شرکت‌های کارگزاری با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار به ارائه خدماتی مانند مشاوره تخصصی، سبدگردانی، تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری، علاوه بر انجام معامله اوراق بهادار برای خریداران و فروشندگان می‌پردازند.

شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس:

شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس(سهامی خاص) وابسته به سازمان بورس و اوراق بهادار بوده، که در تاریخ ۱۳۸۳/۰۴/۲۷ تاسیس و در تاریخ ۱۳۸۳/۰۶/۰۵ ثبت شده است. مهم‌ترین اهداف این شرکت گسترش فرهنگ سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مالی است. از جمله وظایف و کارهایی که بر عهده این شرکت است می‌توان به مواردی از قبیل؛

۱- انجام اطلاع‌رسانی‌های مختلف در بازار سرمایه ۲- انتشار کتب، نشریات الکترونیکی، لوح‌های فشرده، بسته‌های آموزشی به‌صورت مکتوب، دیداری، شنیداری و … ۳- برگزاری آزمون برای گواهی‌نامه‌های حرفه‌‌ای سازمان بورس ۴- برگزاری نمایشگاه‌ها، سمینارها و همایش‌ها

شرکت‌های تامین سرمایه:

این شرکت‌ها و موسسات وظیفه قیمت‌گذاری، بازاریابی و فروش اوراق بهادار شرکت‌ها را در انتشار اولیه از طریق عرضه عمومی یا خصوصی بر عهده دارند. این موسسات مالی گاهی بر اساس قرارداد، متعهد به خریداری بخشی از اوراق بهادار فروخته نشده شرکت‌ها می‌شوند.

بازارگردانان:

بازارگردانان وظیفه حفظ مداوم و منظم بازار را برای سهام نماد یا نمادهایی خاص برعهده دارند. این نهاد مالی، در مواردی که سهام خاص خریدار ندارد در نقش خریدار و در مواردی که سهم خاص فروشنده نداشته باشد در نقش فروشنده در بازار فعالیت می‌کنند. طبق ماده ۱ قانون بازار اوراق بهادار بازارگردان، کارگزار/معامله‌گری است که پس از دریافت مجوز لازم با تعهد به افزایش نقدشوندگی و تنظیم عرضه و تقاضای اوراق بهادار معین و تحدید دامنه نوسان قیمت آن، به معامله آن اوراق می‌پردازد.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری:

شرکت‌های سرمایه‌گذاری از مصادیق نهادهای مالی هستند که حرفه و موضوع اصلی آن‌ها طبق اساس‌نامه، سرمایه‌گذاری در سهام، سهم الشرکه، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها و سایر اوراق بهادار دارای حق رای شرکت‌ها و موسسات است. وظیفه این شرکت‌ها، این است که وجوه جمع‌آوری شده را در ترکیبی از اوراق بهادار سرمایه‌گذاری کنند. فعالیت این شرکت‌ها معطوف به خرید و فروش سهام شرکت‌های بورسی و غیر بورسی است. هدف این شرکت‌ها کسب انتفاع بدون نفوذ قابلا ملاحظه در شرکت، موسسه یا صندوق سرمایه‌گذاری است که به دوصورت سهامی عام و خاص وجود دارد. طبق ماده ۱، بند ۲۱ قانون بازار اوراق بهادار حداقل سرمایه شرکت برای تاسیس این شرکت‌ها مبلغ یکصد میلیارد ریال است.

مشاوران سرمایه‌گذاری:

مشاوران سرمایه‌گذاری نهادهایی هستند که به اشخاص یا نهادهای دیگر در زمینه ارزش‌گذاری اوراق بهادار، سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار و تهیه سبد سرمایه‌گذاری، مشاوره می‌دهند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری:

صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از نهادهای مالی است برای ورود سرمایه‌گذاران، به‌ویژه کسانی که تخصص یا فرصت تحلیل بازار و انجام معاملات به‌صورت حرفه‌ای ندارند. صندوق سرمایه‌گذاری بنا بر تعریف ماده ۱ بند ۲۰ قانون بازار اوراق بهادار، عبارتست از یک نهاد مالی که فعالیت اصلی آن سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار است و مالکین واحدهای آن نسبت به سود و زیان صندوق شریک هستند وجوه دریافتی از سرمایه‌گذاران در صندوق‌ها در ترکیب متنوعی از اوراق بهادار و سایر دارایی‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود. اطلاعات مربوط به صندوق‌های سرمایه‌‍گذاری در سایت مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران (فیپیران) و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

سرمایه گذاری در بورس, بورس اوراق بهادار, سازمان بورس و اوراق بهادار, صندوق سرمایه گذاری, روش های سرمایه گذاری, بازار سرمایه, خرید و فروش سهام, شرکت های سهامی عام, ریسک, بازده, سهام عادی, سهام ممتاز, شرکت بورس کالا, بورس ارز, فرابورس ایران

سایت کدال:

سایت کدال، سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران اوراق بهادار تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است. این سامانه الکترونیکی طبق ماده ۲، قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب اول آذر ۱۳۸۴ سازمان بورس و اوراق بهادار، برای حمایت از سرمایه‌گذاران و با هدف سامان‌دهی، حفظ و توسعه بازار شفاف و کارای اوراق بهادار به منظور نظارت بر حسن اجرای این قانون تشکیل شده است. در این سامانه اطلاعات دسته‌بندی شده شرکت‌ها در زمینه صورت‌های مالی دوره‌ای و میان‌ دوره‌ای، گزارش مجامع شرکت‌ها، گزارش هیئت مدیره شرکت‌ها، اطلاعیه‌ها، پیش‌بینی درآمدها قرار دارد.

سرمایه گذاری در بورس, بورس اوراق بهادار, سازمان بورس و اوراق بهادار, صندوق سرمایه گذاری, روش های سرمایه گذاری, بازار سرمایه, خرید و فروش سهام, شرکت های سهامی عام, ریسک, بازده, سهام عادی, سهام ممتاز, شرکت بورس کالا, بورس ارز, فرابورس ایران

مقایسه بازار بورس با سایر بازارها

 

بازار بورس و اوراق بهادار در کنار بازارهایی نظیر املاک، بانک، طلا و …فعالیت می‌کند. سرمایه‌گذاران با هر اندازه سرمایه‌ای که در اختیار دارند، می‌توانند با معیار مناسب یک یاچند نوع از بازارهای موجود را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. فرض کنید شما به‌عنوان سرمایه‌گذار مقداری پس‌انداز در اختیار دارید که می‌خواهید بهترین گزینه را برای سرمایه‌گذاری آن انتخاب کنید. چه معیار یا عاملی برای شما اهمیت دارد؟ شما باید بتوانید انواع فضاهای موجود برای سرمایه‌گذاری را شناسایی، آ‌ن‌ها را با هم مقایسه و سپس بازار هدف خود را انتخاب نمایید.

در این بخش به بررسی برخی از عوامل تاثیرگذار بر انتخاب بازار مناسب برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس و سایر بازارهای موازی با آن می‌پردازیم.

بازار نقد شوندگی ریسک بازدهی تخصص مورد نیاز شفافیت بازار
املاک کم کم متوسط بدون نیاز به تخصص پایین
ارز بالا بالا بالا بدون نیاز به تخصص  
بانک بالا کم کم بدون نیاز به تخصص بالا
سکه و طلا بالا بالا بالا بدون نیاز به تخصص  
بورس بالا متوسط بالا مستقیم: نیاز به تخصصغیر مستقیم: بدون نیاز به تخصص بالا

بازدهی سالانه هر یک از بازارهای موازی در مقایسه با بازار بورس در بازه زمانی ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۳ به شرح جدول زیر است:

سال بانک و اوراق مشارکت سکه بهار ازادی املاک و زمین بورس و اوراق بهادار
۱۳۷۹ ۱۹% ۳-% ۳۲% ۶۳%
۱۳۸۰ ۱۷% ۴-% ۲۱% ۴۴%
۱۳۸۱ ۱۵% ۱۶% ۳۷% ۵۰%
۱۳۸۲ ۱۷% ۲۲% ۳۶% ۱۲۸%
۱۳۸۳ ۱۷% ۱۸% ۲۲% ۱۳%
۱۳۸۴ ۱۷% ۱۸% ۱۲% ۱۳-%
۱۳۸۵ ۱۵٫۵۰% ۳۵% ۱۳% ۱۵%
۱۳۸۶ ۱۵٫۵۰% ۲۰% ۵۳% ۱۷%
۱۳۸۷ ۱۸% ۲۷% ۴۳% ۱۰%-
۱۳۸۸ ۱۶% ۲۵% ۰% ۶۲%
۱۳۸۹ ۱۵٫۵۰% ۴۵% ۱۰% ۸۵%
۱۳۹۰ ۱۵٫۵۰% ۱۱۱% ۲۵% ۱۳%
۱۳۹۱ ۲۰% ۷۲% ۲۴% ۵۲%
۱۳۹۲ ۲۰% ۳۰%- ۱۳% ۱۰۸%
۱۳۹۳ ۲۰% ۱%- ۱۵-% ۲۱%-
۱۳۹۴ ۱۹% ۴% ۰% ۲۸%
۱۳۹۵ ۲۰% ۱۷.۵% ۵.۵% ۵.۵%-
۱۳۹۶ ۱۵% ۳۲% ۳۱% ۲۴%
۱۳۹۷ ۱۵% ۱۸۰% ۸۰% ۸۵%

حال فرض کنید مبلغ یک میلیون تومان را در سال ۱۳۷۹ در هر یک از بازارهای اوراق مشاکت یا بانک، سکه طلا، املاک و زمین و بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اید. میانگین بازدهی وریسک شما در بازه زمانی ۱۳۷۹ الی ۱۳۹۳ در هریک از بازارها به شرح زیر خواهد بود:

بازار بازده ریسک
اوراق مشارکت و بانک ۱۷٫۲۰% نزدیک به صفر
سکه بهار آزادی ۲۵٫۰۷% کم
املاک و زمین شهری :۲۱٫۷۳% کم
بورس ۴۰٫۵۳% متوسط
تورم :۱۸٫۲۷% _

با مقایسه میانگین بازدهی بازار بورس و سایر بازارها در مقایسه با نرخ تورم، قابل مشاهده است که بازار بورس و اوراق بهادار در مقایسه با رشد تورم از بازدهی مناسب برخوردار بوده و سود کسب شده در این بازار نسبت به تورم سود واقعی است. این در حالی است که مثلا در سرمایه‌گذاری دراوراق مشارکت با نرخ بازدهی ۱۷٫۲۰% با در نظر گرفتن نرخ تورم ۱۸٫۲۷%، سود واقعی منفی خواهد بود. با مقایسه میانگین بازدهی بازار بورس با میانگین بازدهی سایر بازارها، می‌بینیم که میانگین بازدهی بورس در سطح بالاتری قرار دارد.

چگونه در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟

برای انجام معامله در بورس هر شخص حقیقی یا حقوقی نیاز به یک کارگزار رسمی و دریافت کد معاملاتی از آن دارد. همان‌طور که بانک به مشتریان خود شماره حساب می‌دهد و این شماره شناسه مشتری به شمار می‌آید، در بورس هم کد معاملاتی هر فرد شناسه او در بازار است.

مراحل اخذ کد معاملاتی برای فعالیت در بورس: برای شروع فعالیت در بورس اوراق بهادار، ابتدا باید کد بورسی یا کد معاملاتی داشته باشیم. در مطالبی جداگانه به بیان نحوه‌ی اخذ کد سهامداری و کد معاملات برخط (آنلاین) در کارگزاری‌های بورس اوراق بهادار و راهنمای دریافت کد معاملاتی بورس اوراق بهادار و کد آنلاین در کارگزاری آگاه پرداخته‌ایم.

خب، تا اینجا ما با کلیت بازار بورس آشنا شدیم و با توجه به آمار و ارقام دانستیم که بورس، بازار جذابی برای کسب سود است و برای سرمایه‌گذاری در آن لزوماً نباید مبلغ زیادی داشته باشیم. پس از این دانسته‌ها کدبورسی هم دریافت کردیم. اما آیا واقعاً این اطلاعات و دریافت این کد برای ما کافی است؟

بورس همانطور که سودخوبی به همراه دارد، ممکن است زیان بزرگی را نیز در پی داشته باشد! پس ما برای کسب سود بیشتر و کاهش ریسک خود به اطلاعات دیگری هم نیاز داریم. پیش از آنکه ببینیم به چه اطلاعاتی نیاز داریم، باید بدانیم که روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس چگونه است؟

به چند روش می‌توان در بازار بورس سرمایه‌گذاری کرد؟ روش مستقیم: در این روش سرمایه‌گذار با اتکا بر دانش، تخصص و تحلیل خود اقدام به سرمایه‌گذاری و ورود به بازار می‌کند. مسئولیت سود یا زیان حاصل از سرمایه‌گذاری به‌طور مستقیم بر عهده شخص سرمایه‌گذار است. سرمایه‌گذارانی که در این روش با سرمایه‌گذاری می‌پردازند، در یک طبقه‌بندی بر اساس مدت زمانی که تمایل به نگهداری سرمایه خود دارند به ۴ دسته تقسیم می‌شوند:

  • سهامی خاص را خریداری می‌کنند و بعد از ۳ یا ۴ ماه آن را می‌فروشند. به آن‌ها سرمایه‌گذاران کوتاه مدت می‌گویند.
  • سهام خاصی را خریداری می‌کنند و به مدت یک سال آن را نگه می‌دارند سپس برای فروش تصمیم می‌گیرند. به آن‌ها سرمایه‌گذاران میان مدت می‌گویند.
  • سهام خاصی را با قصد نگهداری بیش از یک سال خریداری می‌کنند. به آن‌ها سرمایه‌گذاران بلند مدت می‌گویند.
  • سهام خاصی را خریداری می‌کنند و بعد از شناسایی سود اندکی در یک هفته یا دو هفته، آن را می‌فروشند و اقدام به خرید سهام جدید یا همان سهم با قیمت جدید(پایین‌تر) می‌کنند. به آن‌ها نوسانگیر می‌گویند.

روش غیر مستقیم: در این روش بین سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر یک موسسه مالی به‌عنوان واسط عمل می‌کند. سرمایه‌گذار وجوه خود را در اختیار این موسسات مالی قرار می‌دهد و آن‌ها با بکار‌گیری تخصص، دانش و تبحر تحلیلی و مالی و همچنین تجربه خود در بازار سرمایه فرایند سرمایه‌گذاری را به نیابت از سرمایه‌گذار انجام می‌دهند. به سرمایه‌گذاران غیر حرفه‌ای و با درجه ریسک‌پذیری پایین که فرصت و تجربه کافی برای فعالیت مستقیم در بازار بورس را ندارند توصیه می‌شود یکی از انواع روش‌های سرمایه‌گذاری غیر مستقیم را برای فعالیت خود در بازار سرمایه انتخاب نمایند. برای مثال صندوق‌های سرمایه‌گذاری که یکی از روش‌های این نوع سرمایه‌گذاری است با ایفای نقش واسطه‌گری مالی، سرمایه‌گذاری افراد غیر حرفه‌ای را از حالت مستقیم به حالت غیر مستقیم تبدیل می‌کند و مزایایی از جمله ریسک پایین‌تر و سود مناسب‌تر را برای سرمایه‌گذاران به دنبال دارد.

برای اینکه بدانیم از کدام روش سرمایه گذاری برای ما بهتر است، باید به چند سوال پاسخ دهیم:

۱.اطلاعات من از بورس اوراق بهادار چه‌قدر است؟

۲.آیا من برای بررسی روزانه بازار یا بررسی در بازه‌های زمانی منظم وقت کافی دارم؟

۳.چه‌قدر می‌توانم اطلاعات خود را در مورد شرکت‌های بورسی و فرابورسی بالا ببرم؟

۴.آیا دانش، مهارت و تجربه کافی را دارم؟

اگر شما جزء افرادی هستید که اطلاعاتتان از بازار بورس اوراق بهادار کم است، وقت کافی برای رصد بازار ندارید، تجربه کافی در این بازار کسب نکرده اید، توصیه ما به شما انتخاب روش دوم است. مناسب‌ترین راه برای سرمایه‌گذاری با ریسک کمتر و برای افراد غیر حرفه‌ای‌تر که زمان کافی برای انجام معاملات مستقیم در بورس را ندارند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و استفاده از سبدگردانی است. برای این کار کافی است یک کارگزار خوب برای خود انتخاب کنید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری: صندوق سرمایه­‌گذاری با جمع‌آوری منابع پولی کوچک، به سرمایه‌گذاری در سبدی از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار می‌پردازند. صندوق‌ها این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند تا به جای خرید یک سهم یا اوراق مشارکت خاص، در مجموعه‌­ای از این دارایی‌­­ها، سرمایه‌­گذاری کنند. در حقیقت هر فرد می‌تواند با سرمایه مورد نظر خود (هرچند اندک) در سبدی از دارایی‌­های متنوع سرمایه‌­گذاری کرده و به این ترتیب نسبت به آورده خود در سود وزیان صندوق سهیم ‌شود. برای آشنایی بیشتر می‌توانید مطلب صندوق‌های سرمایه‌گذاری: راهنمای کامل را مطالعه کنید.

سبدگردانی: سبدگردانی فرآیندی است که طی آن فرد خبره در امر سرمایه‌گذاری بر اساس خصوصیات، سطح ریسک‌پذیری و سرمایه هر سرمایه‌گذار، سبدی مناسب او تشکیل داده و به صورت مستمر بر آن نظارت و اعمال مدیریت می‌کند. همچنین، با توجه به تغییر عوامل اثرگذار بر محیط سرمایه‌گذاری، تصمیمات لازم در جهت رسیدن به اهداف سبد و افزایش ارزش آن از طرف مدیر اتخاذ می‌شود. مزیت عمده سبدگردانی در استفاده از توان حرفه‌ای مدیر سبد و مشاوره‌های تیم مدیران سرمایه‌گذاری است.

تا اینجا درباره کسانی صحبت کردیم که وقت کافی، تجربه لازم و دانش مناسب برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس را نداشتند. حال به عده دیگری می‌رسیم که مختصری اطلاعات در زمینه بورس جمع کرده‌اند و وقت کافی دارند تا تجربه و دانش خود را افزایش دهند. این گروه تمایل دارند به‌طور مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند. نکاتی وجود دارد که در ادامه به بیان آن‌ها کی‌پردازیم.

چگونه در بورس خرید و فروش کنیم؟

در ابتدا باید بدانیم که نظام قیمت‌گذاری بورس به گونه‌ای است که اشخاص نمی‌توانند در قیمت‌گذاری آن دخالت داشته باشند. به این معنی که افراد نمی‌توانند شخصاً و با قیمتی خارج از محدوده تعیین شده اقدام به خرید و فروش سهام نمایند بلکه این کار باید از طریق کارگزاری‌های بورس انجام پذیرد. کارگزاران افراد مطمئن هستند که علاوه بر اینکه سابقه تخلف مالی ندارند مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس دریافت می‌کنند. در واقع فعالیت آن‌ها تحت نظارت بورس انجام می‌گیرد. همانطور که گفتیم خریداران و فروشندگان برای ورود به بورس در اولین اقدام باید به یکی از کارگزاران بورس مراجعه کرده و کد بورسی دریافت نمایند. پس از ان درخواست خود را به کارگزاری مربوطه اعلام کنند. این اعلام می‌تواند به‌صورت حضوری، تلفنی، اینترنتی و یا آنلاین صورت پذیرد. تقاضای آن‌ها وارد سیستم معاملات شده و در ستون خرید و فروش بر اساس قیمت و الویت زمانی قرار می‌گیرد.

نحوه قرار گرفتن تقاضای خرید یا فروش در سیستم به این گونه است که تقاضای فروشی که قیمت ارزان‌تری داشته باشد یا تقاضای خریدی که قیمت بالاتری دارد در ردیف اول ستون مربوط به خود قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است چنانچه دو تقاضای خرید یا دو تقاضای فروش با قیمت مشابه وارد سیستم معاملات شود، قرار گرفتن سفارش در سیستم بر اساس زمان ارسال درخواست خواهد بود.

علاوه بر این هر خرید و فروش در بورس، کارمزدی دارد. این کارمزد بر اساس اینکه چه نوع اوراق بهاداری در چه بازاری معامله شده است متفاوت است. کارمزدها و نرخ خدمات در بازار سرمایه ایران در مطلب جداگانه‌ای با ذکر مثال بررسی شده است.

این مختصری از روند انجام یک معامله بود. حال سوال این است که چگونه باید متوجه شویم که سهام چه شرکتی را بخریم یا بفروشیم؟ در خرید و فروش چه مواردی را باید مدنظر قرار دهیم؟ اگر دوستمان گفت فلان سهم را بخر یا بفروش، چگونه مطمئن شویم که اشتباه نمی‌کنیم؟ یا بهتر بگوییم، چگونه ضرر و احتمال اشتباه خود ار به حداقل برسانیم؟

برای بررسی و تحلیل سهام شرکت‌ها به طور عموم از دو روش استفاده می‌شود:

  • تحلیل بنیادی (فاندامنتال): در این روش عوامل بنیادی که بر روی قیمت سهم یک شرکت تاثیر می‌گذارد، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. این تحلیل با استفاده از گزارش‌هایی که در صورت‌های مالی اعلام می‌شود به پیش‌بینی و بررسی سهام یک شرکت می‌پردازد و بیشتر برای دوره‌های زمانی طولانی‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع تحلیل، شرایط اقتصادی کلان، شرایط صنعت مربوطه و پس از آن شرایط شرکت مورد نظر بررسی و تحلیل می‌شود. نسبت P/E شرکت (نسبت قیمت به سود هر سهم)، حاشیه سود خالص آن، نسبت بدهی، نسبت جاری، ارزش دفتری و گردش موجودی‌ها از جمله عواملی است که در تحلیل فاندامنتال مورد توجه قرار می‌گیرد.
  • تحلیل تکنیکال: در این نوع تحلیل به جای بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها، به نمودار قیمتی آن‌ها در بازه‌های زمانی مشخص پرداخته می‌شود و از آنچه در گذشته اتفاق افتاده‌است، رفتار آینده سهم پیش‌بینی می‌شود. این روش تحلیلی برای بازه‌های زمانی کوتاه‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تحلیل تکنیکال اعتقاد بر این است که رفتار و روند قیمتی سهام یک شرکت در دوره‌های زمانی مشخص، تکرار می‌شود.

 

برای ثبت نام در دوره مبانی سرمایه گذاری موفق در بورس کلیک نمایید:

 مبانی سرمایه گذاری موفق در بورس

حالا سهام چه شرکت‌هایی را معامله کنیم ؟

دانستیم که با استفاده از تحلیل تکنیکالی یا تحلیل بنیادی می‌توانیم سهام شرکت‌های مختلف را ارزیابی نماییم. دنیای تحلیل تکنیکال و بنیادی، جذابیت‌های خاص خود را دارد. هر یک از این دو روش اطلاعات خاص خود را نیاز دارد تا بتواند پیش‌بینی درستی از قیمت سهام شرکتی خاص در زمانی معین ارائه کند. ما نیاز داریم که با استفاده از یک یا هر دوی این روش‌ها اقدام به خرید و فروش سهام نماییم. برای اینکه بتوانیم با روش‌های محاسباتی تحلیل بنیادی و تکنیکال آشنا شویم؛ می‌توانیم در دوره‌های آموزشی مربوط به هر کدام شرکت کنیم. علاوه بر این با مطالعه سایت‌های تحلیلی معنبر مانند سایت همفکران، می‌توانیم بیشتر با دنیای جذاب و درآمدزای بورس آشنا شویم و از فعالیت در آن لذت ببریم. سایت هفکران سایت مشاوره‌ای آنلاین در زمینه سهام است که به عنوان اولین سایت مشاوره ای در بازار سرمایه است که مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرده است. برای عضویت در این سایت کافی است به ترتیب زیر عمل نمایید:

۱- به آدرس hamfekran.com مراجعه نمایید.

سرمایه گذاری در بورس, بورس اوراق بهادار, سازمان بورس و اوراق بهادار, صندوق سرمایه گذاری, روش های سرمایه گذاری, بازار سرمایه, خرید و فروش سهام, شرکت های سهامی عام, ریسک, بازده, سهام عادی, سهام ممتاز, شرکت بورس کالا, بورس ارز, فرابورس ایران

۲- در قسمت بالای صفحه و مطابق تصویر زیر گزینه ورود به سامانه آوای آگاه را انتخاب نمایید و گزینه ثبت نام را کلیک کنید.

سرمایه گذاری در بورس, بورس اوراق بهادار, سازمان بورس و اوراق بهادار, صندوق سرمایه گذاری, روش های سرمایه گذاری, بازار سرمایه, خرید و فروش سهام, شرکت های سهامی عام, ریسک, بازده, سهام عادی, سهام ممتاز, شرکت بورس کالا, بورس ارز, فرابورس ایران

۳- با ورود شماره موبایل و انتخاب گزینه بررسی شماره تلفن، فرم ثبت نام برای شما نمایش داده می‌شود.

سرمایه گذاری در بورس, بورس اوراق بهادار, سازمان بورس و اوراق بهادار, صندوق سرمایه گذاری, روش های سرمایه گذاری, بازار سرمایه, خرید و فروش سهام, شرکت های سهامی عام, ریسک, بازده, سهام عادی, سهام ممتاز, شرکت بورس کالا, بورس ارز, فرابورس ایرانسرمایه گذاری در بورس, بورس اوراق بهادار, سازمان بورس و اوراق بهادار, صندوق سرمایه گذاری, روش های سرمایه گذاری, بازار سرمایه, خرید و فروش سهام, شرکت های سهامی عام, ریسک, بازده, سهام عادی, سهام ممتاز, شرکت بورس کالا, بورس ارز, فرابورس ایران

۴- پس از تکمیل فرم، پذیرش شرایط مربوطه و انتخاب گزینه ثبت نام، تاییدیه‌ای به صورت پیامک به موبایل شما ارسال می شود.

سرمایه گذاری در بورس, بورس اوراق بهادار, سازمان بورس و اوراق بهادار, صندوق سرمایه گذاری, روش های سرمایه گذاری, بازار سرمایه, خرید و فروش سهام, شرکت های سهامی عام, ریسک, بازده, سهام عادی, سهام ممتاز, شرکت بورس کالا, بورس ارز, فرابورس ایران

۵- اکنون شما کاربر سایت همفکران شده‌اید و می توانید از مطالب آن استفاده کنید.

۶- از طریق آیکون۲۰۱۶-۰۴-۰۴_۱۹۲۰۲۰می توانید به منوی مطالب سایت دسترسی پیدا نمایید. با کلیک بر روی هر عنوان، مطالب زیرمجموعه آن نمایش داده می‌شود. در صورتی که علاقه مند به مطالعه هستید روی هر عنوان کلیک نمایید.

سرمایه گذاری در بورس, بورس اوراق بهادار, سازمان بورس و اوراق بهادار, صندوق سرمایه گذاری, روش های سرمایه گذاری, بازار سرمایه, خرید و فروش سهام, شرکت های سهامی عام, ریسک, بازده, سهام عادی, سهام ممتاز, شرکت بورس کالا, بورس ارز, فرابورس ایران

۷- از مهمترین بخش های سایت همفکران، نبض بازار و بخش پرسش و پاسخ است که به صورت آنلاین و چندین بار در طول ساعت بازار و حتی پس از آن بروزرسانی می‌شود.

سرمایه گذاری در بورس, بورس اوراق بهادار, سازمان بورس و اوراق بهادار, صندوق سرمایه گذاری, روش های سرمایه گذاری, بازار سرمایه, خرید و فروش سهام, شرکت های سهامی عام, ریسک, بازده, سهام عادی, سهام ممتاز, شرکت بورس کالا, بورس ارز, فرابورس ایران

۸- تالار بورس همفکران، هفته نامه تخصصی همفکران، برخی مطالب در قسمت اقتصاد کلان و … از جمله مطالبی است که در دسترس عموم قرار دارد و همه مخاطبین گرامی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

۹- علاوه بر بخش‌هایی که ذکر شد، برخی مطالب سایت نظیر تحلیل‌های بنیادی یا تکنیکال آن، پیش بینی بازار و اخبار ویژه جزو مطالب VIP محسوب می‌شود.

۱۰- برای شارژ VIP اکانت خود، می توانید از تخفیف ۲۰ تا ۸۰ درصدی بآشگاه استفاده کنید! برای اطلاعات بیشتر در خصوص برقراری ارتباط میان اکانت همفکران و کاربری بآشگاه خود، نحوه عضویت و راهنمای استفاده از بآشگاه مشتریان کارگزاری آگاه را مطالعه نمایید.

نتیجه گیری: بورس به عنوان بخشی از بازار سرمایه‌ای ایران، همچون سایر بازارهای دیگر محلی برای سرمایه‌گذاری علاقه‌مندان به این بازار است که طبق آمار ارائه شده، توانسته است در ۱۵ سال اخیر بازده قابل قبولی را نصیب سرمایه‌گذاران کند. اطمینان از قانونی بودن این بازار، سهولت نقدشوندگی سرمایه و امکان کسب سود بالا از مزایای بازار بورس اوراق بهادار است. سرمایه‌گذاری در این بازار نیاز به پول هنگفتی نداشته و شما می‌توانید با هر میزان سرمایه که دوست دارید، وارد این بازار شوید. این امکان برای شما مهیا است تا به‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنید. برای سرمایه‌گذاری مستقیم در این بازار نیاز به کسب اطلاعات، افزایش سطح دانش و مطالعه روزانه بازار و سایت‌های تحلیلی معتبر دارید. امیدواریم با دید مناسب وارد این بازار سودآور شده و سرمایه‌گذاری مناسبی در آن داشته باشید.

https://bashgah.com/

  • بهنام بهنام
  • ۰
  • ۰

مقدمه:

 صورت سود و زیان یکی از اجزای اصلی گزارشگری مالی و یکی از مهم‌ترین گزارش‌های حسابداری برای ارائه به استفاده‌ کنندگان درون سازمانی و برون سازمانی می‌باشد. این صورت حساب همچنین یکی از اجزای تشکیل دهنده صورت‌های مالی اساسی نیز می‌باشد. بنابراین در ابتدا با مفهوم صورت‌های مالی اساسی آشنا خواهیم شد.

 

صورت های مالی:

براساس فعالیت‌های یک موسسه در یک بازه زمانی مشخص و برپایه داده‌های مالی در طول یک دوره مالی، گزارش‌هایی تهیه می‌شود که به این نوع گزارش‌ها “صورت‌های مالی” گفته می‌شود. این گزارش‌ها که بر اساس استانداردهای تعیین شده حسابداری و اصول پذیرفته شده آن تهیه می‌شود، نشان دهنده عملکرد یک شرکت در یک دوره زمانی مشخص می‌باشد. این دوره‌ها می‌تواند کوتاه مدت و بلند مدت باشد. در گزارشگری مالی انواع مختلفی از گزارش‌های مالی وجود دارد؛ اما مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها صورت‌های مالی اساسی می‌باشد.

صورت‌های مالی اساسی شامل: ترازنامه ، صورت سود و زیان ، صورت سود و زیان جامع و صورت جریان وجوه نقد می‌باشد.

 

صورت سود و زیان چیست؟

 یکی از مهم‌ترین معیارها برای خرید سهام یک شرکت پذیره نویسی شده در بورس اوراق بهادار، میزان سودآوری یا ضرر دهی آن شرکت در بازه حداقل یکساله می‌باشد. در واقع مهم‌ترین موضوعی که نشان دهنده موفقیت و میزان بازدهی مثبت یک شرکت در یک دوره مالی می‌باشد، میزان سودآوری آن شرکت است. در واقع به هر اندازه که میزان سودآوری شرکت در مقایسه با ارزش سهام شرکت بیشتر باشد، یکی از نشانه‌های ارزنده بودن سهام آن شرکت است. صورت سود و زیان به طور کاملا مشخص نمایانگر میزان سود یا زیان شرکت در پایان دوره مالی می‌باشد و شرکت‌ها باید طبق قانون در پایان هر سال مالی، صورت سود و زیان خود را تهیه و منتشر کنند تا از این طریق، میزان سودآوری و یا ضرر دهی خود را به سهام‌داران شرکت اطلاع دهند.

 

اقلام تشکیل دهنده صورت سود و زیان :

 برای تهیه گزارش سود و زیان شرکت‌، نیاز به اطلاعات مهم آن شرکت در طول یک دوره فعالیت می‌باشد. مهم‌ترین اطلاعات مورد نیاز به شرح زیر است:

درآمدهای عملیاتی: شامل تمامی درآمدهای شرکت در طول یک دوره مالی که بر اثر انجام عملیات اصلی آن شرکت حاصل شود؛ اعم از درآمد حاصل از فروش کالا یا خدمات به صورت خالص.

بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی: شامل تمامی هزینه‌هایی که در طول یک دوره برای کسب آن درآمد و یا فروش یک کالا انجام می‌شود که این مبلغ از درآمدهای عملیاتی کسر می‌گردد.

سود و زیان ناخالص: از کسر مبلغ درآمدهای عملیاتی و بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی بدست می‌آید.

سود و زیان عملیاتی: بعد از بدست آوردن سود و یا زیان ناخالص، مبالغی نیز از این مبلغ کسر خواهد شد؛ از قبیل هزینه‌های فروش و اداری و عمومی بعلاوه مبلغی به عنوان سایر هزینه‌ها. همچنین مبلغی نیز به آن اضافه خواهد شد تحت عنوان سایر درآمدها که حاصل این مبالغ سود و زیان عملیاتی را نشان خواهد داد.

سود و زیان قبل از مالیات: بعد از محاسبه سود و زیان عملیاتی مبالغی تحت عنوان هزینه‌های مالی و سایر هزینه‌ها از آن کسر و مبلغی تحت عنوان سایر درآمدها به آن اضافه می‌شود تا سود و زیان ما قبل از کسر مالیات بدست آید.

 بعد از کسر مالیات در صورت مشمول بودن سود و زیان خالص شرکت در یک دوره مالی بدست خواهد آمد؛ اما مهم‌ترین بخش از صورت سود و زیان، محاسبه سود و یا زیان پایه هر سهم (EPS) می‌باشد. همانطور که می‌دانید منظور از EPS یعنی مقدار سود کسب شده به ازای هر سهم (Earning Per Share) که به شکل زیر محاسبه خواهد شد:

تعداد سهام منتشر شده / سود خالص = سود (زیان) خالص هر سهم

 بنابراین تمامی محاسبات در این صورت مالی برای بدست آوردن سود خالص خصوصا سود خالص هر سهم انجام می‌پذیرد که این موضوع در تصمیم گیری‌های آینده سهام‌داران و یا سرمایه گذاران برای ادامه سهام داری و یا سرمایه گذاری در سهم نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

 

مشاهده صورت سود و زیان شرکت ها :

 حال سوال اینجاست که این اطلاعات را چگونه می‌توان بدست آورد و آیا تمامی افراد می‌توانند به صورت‌های مالی شرکت‌ها خصوصا صورت سود و زیان دسترسی داشته باشند یا خیر. در واقع پاسخ به این سوال مشخصا بله هست. چرا که طبق قانون بازار اوراق بهادار در جهت حمایت از سرمایه گذاران، شورای بورس اوراق بهادار وظیفه نظارت بر حسن اجرای قوانین سازمان بورس اوراق بهادار را دارد؛ به همین دلیل جهت شفاف سازی اطلاعات شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، سامانه‌ای را طراحی کرده‌اند تا تمامی افراد اعم از سهام‌داران، سرمایه گذاران و حتی افراد عادی بتوانند این اطلاعات را به راحتی استخراج نمایند و از آن استفاده کنند. برای دسترسی به این اطلاعات کافیست وارد سامانه کدال به آدرس codal.ir شوید  و تمامی اطلاعات  از قبیل اطلاعیه‌های مهم و صورت‌های مالی شرکت‌ها را در آنجا مشاهده نمایید.

https://pashootanacademy.com/%d8%b5%d9%88%d8%b1%d8%aa-%d8%b3%d9%88%d8%af-%d9%88-%d8%b2%db%8c%d8%a7%d9%86-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa/

  • بهنام بهنام
  • ۰
  • ۰

احتمالا تا امروز نمادهای گاو و خرس را در سایت‌های بورسی مختلف دیده‌اید. دست‌کم الان دارید لوگوی تالاربورس را می‌بینید که شکل گاو است. این نمادها و حیوانات بورسی از کجا می‌آیند و چه معنایی دارند؟

در این مطلب می‌کوشیم که برخی از این حیوانات بورسی را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

معنی گاو در بورس

گاو شاید یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین حیوانات بورسی باشد. لوگوی بسیاری از کارگزاری‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کسب‌وکارهای مرتبط با بورس شبیه به گاو است. حتی در وال استریت نیویورک هم مجسمه یک گاو در کنار یک خرس قرار گرفته است.

گاو نر نشان دهنده یک بازار صعودی است. برای مثال می‌توانیم بگوییم که بازار در سال ۹۹ گاو (Bull Market) بود.

برخی بر این باورند که گاو در هنگام حمله، از پایین به بالا حمله می‌کند، برای همین گاو نماد بازار سبز و مثبت است.

همچنین به سهم‌هایی که مثبت بوده‌اند، رشد زیادی داشته‌اند یا احتمال رشد بالایی دارند نیز گاوهای بازار می‌گویند.

در مورد الگوهای تکنیکال هم از اصطلاح گاو استفاده می‌شود. برای مثال ممکن است بگویند الگوی ستاره صبح یک الگوی گاوی است.

به هر حال، گاو نر حیوان مورد علاقه بورسی‌ها است. اگر خواستید برای یک دوست بورسی کادو تولد بخرید، مجسمه گاو می‌تواند خوشحالش کند. (به همراه یک خرس، این هدیه جذاب‌تر هم خواهد شد.)

معنی خرس در بورس

دیدید که در کنار گاو، از خرس هم نام بردیم. این دو حیوان شناخته‌شده‌ترین حیوانات بورسی هستند. می‌گویند خرس در هنگام حمله روی پاهایش بلند می‌شود و بعد از بالا به پایین حمله می‌کند. شاید به همین دلیل است که خرس، نماد بازاری قرمز و منفی و نزولی است.

خرس‌های بازار هم به سهم‌هایی اشاره دارد که افت شدیدی را تجربه کرده‌اند.

حیوانات بورسی گاو و خرس وال استریت

نمایی از گاو و خرس مشهور وال استریت

با این وجود بورسی‌ها از خرس نفرت ندارند. گفتیم که مجسمه‌های وال استریت از یک خرس و یک گاو تشکیل شده‌اند. فعالان بازار سرمایه مایلند که همیشه به همراه بودن خرس و گاو اشاره کنند. بازار حتما روزهای بدی هم خواهد داشت.

گاو و خرس را می‌توانیم در اسطوره‌شناسی خیر و شر نیز جستجو کنیم. با تصویر اساطیری، در بورس همیشه یک خرس با گاو نر در حال جنگ است و گاهی یکی بر دیگری غلبه پیدا می‌کند. اما در نهایت خیر (گاو) برنده این نبرد طولانی خواهد شد.

معنی مرغ در بورس

گاو و خرس نمادهایی برای توصیف بازار هستند. اما نمادهایی برای تیپ‌های شخصیتی سرمایه‌گذاران نیز به‌وجود آماده است. این نمادها، شوخی‌های مقطعی یا سرگرمی‌هایی از جنس فال قهوه نیستند. بلکه در ادبیات رسمی بورسی به‌خصوص در آمریکا استفاده می‌شوند. مثلا ممکن است دلیل منفی شدن بازار را هیجان شدید مرغ‌های بازار بدانند!

مرغ‌های بازار، سرمایه‌گذاران ترسو اما حریصی هستند که از دور نمودار قیمت‌ها را نگاه می‌کنند و وقتی احساس کردند که سهم هیچ ریسکی ندارد، با ترس و دلهره مقداری سهام می‌خرند.

مرغ‌ها با اولین نشانه‌های منفی (یا حتی کم‌شدن حجم صف خرید) به سرعت تمام سهم‌های خود را می‌فروشند و فرار می‌کنند، اما در دور دست می‌ایستند تا دوباره به ظرف غذای خود حمله‌ور شوند. اما معمولا وقتی برای برگشت به بازار اطمینان حاصل می‌کنند که سطوح قیمتی خیلی بالارفته و برای ورود دیر است.

در مورد حیوانات بورسی معروف است که می‌گویند «در بورس خرس‌ها ثروتمند می‌شوند، گاوها ثروتمند می‌شوند اما مرغ‌ها کباب خواهند شد.»

معنی گوسفند در بورس

گوسفندها (بدون بار توهین‌آمیز) بیشترین جمعیت بازار (و حتی جامعه) را تشکیل می‌دهند.

گوسفند به کسانی اشاره دارد که خودشان هیچ تحلیلی ندارند. فقط نگاه می‌کنند که دیگران دارند چه کار می‌کنند، آن‌ها هم همان‌کار را می‌کنند.

اگر برای یک سهم صف خرید تشکیل شود، در صف می‌نشینند. بعد که سهم را خریدند، اگر همان سهم صف فروش شود، باز هم در صف می‌نشینند.

گوسفندها معمولا وقتی به یک مرتع می‌رسند، که دیگر علفی برای چریدن باقی نمانده است.

سهام دو بانک را تصور کنید. یکی از این دو بانک گزارش بسیار خوبی داده و از سود فوق‌العاده‌ای خبر داده است. اما هنوز توجه بازار به این گزارش عالی جلب نشده است. بانک دیگر مدت‌ها است که صف خرید تشکیل شده و قیمتش حسابی بالا رفته است.

امروز بانک اول منفی است و بانک دوم هنوز صف خریدی طویل دارد. گوسفند، به نشستن در صف خرید بانک دوم تمایل دارد. حتی ممکن است سهام بانک اول را بفروشد تا با پول آن به صف برود.

معنی کروکودیل در بورس

احتمالا با شخصیت کروکودیل در فیلم‌های راز بقا آشنایی دارید. موجودی آرام و صبور که از تماشا و انتظار خسته نمی‌شود. فعالیتش بسیار کم است، مگر در مواقع ضروری. این موجود باشکوه یکی از حیوانات بورسی است.

کروکودیل صبر دارد و قدرت. با آرامش منتظر طعمه می‌نشیند و از آن چشم بر نمی‌دارد. در موقعیتی مناسب با قدرت به سمت آن حمله می‌برد.

کروکودیل‌های بازار با فرکانس پایین و تنوع کم سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما در هنگام ورود به سهم تمام جوانب آن را به خوبی می‌شناسند.

آن‌ها ممکن است مدت‌ها یک سهم را بررسی و تحلیل کنند، روند قیمت و رفتار سهام‌داران را زیر نظر بگیرند، اخبار و گزارش‌های سهم را بخوانند و در موقعیتی مناسب با پولی سنگین اقدام به خرید سهام شرکت کنند. آن‌ها چندان تحت تاثیر هیجانات بازار قرار نمی‌گیرند.

معنی گرگ در بورس

فیلم گرگ وال استریت شاید معروف‌ترین اثر سینمایی با تم بورسی باشد. همین شهرت باعث شد که عده زیادی از فعالان بورس به اشتباه خود یا دیگران را گرگ بازار بنماند. «حواسم هست، من گرگ بالان دیده‌ این بازارم.» یا «گرگ‌های وال استریت حواستان به تغییر نرخ بهره باشد.»

گرگ در کنار گاو و خرس از مشهورترین حیوانات بورسی است.

گرگ‌های بازار نماد افرادی هستند اهل تقلب، کلک، زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی، شایعه‌پراکنی، باندبازی و ارتشا.

گرگ‌ها نه اخلاق می‌شناسند و نه آبرو. تنها چیزی که برایشان اصالت دارد سود است و بس.

در فرهنگ بین‌المللی، این که یک فعال بازار سرمایه را «گرگ» خطاب کنید، بی‌اندازه توهین‌آمیز تلقی می‌شود.

پس بهتر است از این کلمه در گفت‌وگوهای بورسی خود استفاده نکنید.

معنی خوک در بورس

در بین حیوانات بورسی بیشترین تهدید ضررهای جبران‌ناپذیر، متوجه خوک‌های بازار است.

خوک‌ها سرمایه‌گذارانی طمع‌کار هستند. آن‌ها معمولا با یک استراتژی مشخص کار را شروع می‌کنند، اما خیلی زود استراتژی خود را فراموش می‌کنند و با امیدها و تخیلات واهی، حجم زیادی پول را در مسیری نادرست سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مثلا ممکن است بعد از آن که یک سهمشان ده برابر رشد کرد، طمع زیادی به خرج دهند و پول زیادی را برای خرید سهم‌های بیشتر بگذارند.

یا در بازار منفی مقدار کمی پول به بازار بیاورند اما با مثبت‌شدن روند بازار شروع می‌کنند به زیاد کردن پول.

خوک‌ها بیشترین ضرر را در بازار تجربه می‌کنند، چون در اوج بازار، پول تازه می‌آورند و خرید می‌کنند و در اصلاح‌ها، حتما از اصل سرمایه، مقداری ضرر خواهند کرد.

معنی شترمرغ در بورس

تصویر قدیمی یک شترمرغ که در هنگام ضرر سرش را در خاک فرو برده که چیزی نبیند، برای همه ما آشنا است. این حیوان در فهرست حیوانات بورسی هم وارد شده است.

شترمرغ‌ها به کسانی می‌گویند که در روزهای بد بازار و زمانی که پرتفویشان با تهدید جدی روبرو است، هیچ کاری نمی‌کنند.

کار آن‌ها صبوری و سهامداری در بد و خوب بازار نیست. بلکه در روزهای بد، صفحه آنلاین را می‌بندند. نه خرید می‌کنند و نه می‌فروشند. نه به بازارآرایی پرتفوی می‌پردازند و نه حتی به شنیدن اخبار و خواندن گزارش‌ها.

شترمرغ سرش را پنهان می‌کند

واکنش افراد به روزهای منفی یکسان نیست.

صبر می‌کنند تا خطر کاملا برطرف شود و باز برگردند سراغ بورس.

شترمرغ‌ها ریسک‌پذیری کمی دارند، اما بجای مدیریت ریسک یا پرهیز از آن، به انکار روانی ریسک می‌پردازند. مهم نیست سهم‌ آن‌ها چقدر منفی بخورد و دلیل این منفی خوردن چه باشد، آن‌ها نقاط تاریک را نمی‌بینند.

یک خطر این است که فرد بی‌توجهی به خطر را به صبر، دیدبلندمدت و سهامداری تعبیر کند. استاد صبوری بورس، وارن بافت نیز در مواجهه با همه‌گیری کرونا، بیکار ننشست و پرتفوی خود را بازآفرینی کرد.

معنی گوزن در بورس

بسیاری از افراد، از بین تمام حیوانات بورسی کار خود را با گوزن آغاز می‌کنند. بعدها ممکن است همین گوزن‌ها به کروکودیل، لاکپشت، گوسفند یا مرغ تبدیل شوند.

گوزن‌ها، آن دسته افرادی هستند که برای مدتی بسیار کوتاه و در شرایط مطمئن، نوسانی کوچک از بازار می‌گیرند و می‌روند.

مثلا ممکن است در سال، یک هفته یا یک ماه سهم داشته باشند.

به کسانی که فقط عرضه‌های اولیه را می‌خرند و بعد از مدتی کوتاه، آن را نقد می‌کنند نیز گوزن می‌گویند.

جالب است بدانید که به گرفتن سودی مقطعی از یک دارایی در اصطلاح staging (گوزنیدن) می‌گویند.

مثلا ممکن است شما معامله‌گر دلار نباشید، اما در شرایطی که می‌بینید دلار دارد بالا می‌رود، برای مدتی کوتاه دلار بخرید و خیلی زود آن را بفروشید. در این حالت شما روی دلار استگ کرده‌اید.

معنی لاکپشت در بورس

از بین تمام حیوانات بورسی من به لاکپشت بیشترین علاقه را دارم.

لاکپشت به ریسک به صورت مطلق، اعتیاد ندارد. یعنی هدف او از سرمایه‌گذاری تفریح و سرگرمی یا آدرنالین نیست. او باور دارد که برای ریسک و هیجان، لاس‌وگاس مناسب‌تر است تا وال‌استریت.

برای لاکپشت کسب اندکی سود بیشتر از تورم کافی است. با طمع دست به معامله نمی‌زند. آرام است و صبور. تمام تلاش او این است که سود بیشتر از تورم را پیوسته نگه دارد.

توجه کنید که در نظر دیگر حیوانات بورسی شاید سود سالانه ۳۰ درصد جذاب نباشد. برای لاکپشت این سود، از آن جهت که ده درصد بیشتر است از میانگین نرخ تورم، بی‌اندازه جذابیت دارد.

محاسبه ذهنی او این است که قدرت خرید پول امروز من پس از سی سال،  17 برابر خواهد شد (۱.۱ به توان ۳۰) یعنی با پول ۱۰۰ متر زمین، قادر خواهم بود زمینی ۱۷۰۰ متری بخرم.

لاکپشت‌ها حواسشان به ترندهای بازار هست و سعی می‌کنند در مثبت‌ها سهام‌دار باشند و پیش از رسیدن منفی‌ها فروشنده.

https://talarebourse.com/animals-in-stock-market/

  • بهنام بهنام
  • ۰
  • ۰

استیبل کوین‌ها شاید یکی از ساده‌ترین راه‌هایی باشد که می‌توانیم برای جلوگیری از کاهش ارزش سرمایه در زندگیمان درنظر بگیریم. اما مفهوم استیبل کوین چیست و چگونه به‌ کار ما می‌آید؟

تعریف استیبل کوین‌ها چیست؟ انواع استیبل کوین‌ها کدامند و چگونه و از کجا باید آن‌ها را تهیه کنیم؟ نحوه عملکرد این رمزارز‌ها چگونه است و چه ریسک‌ها و خطراتی دارد؟ همه این‌ها سوالاتی هستند که در پایان این مقاله به جوابشان دست خواهید یافت.

تعریف استیبل کوین

همان‌طور که از اسمش مشخص است، استیبل کوین‌ها نوعی از ارزهای دیجیتال هستند که درواقع ارزش آن‌ها ثابت و یا به اصطلاح استیبل است. از استیبل کوین‌ها برای مقابله با نوسانات شدید بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.

لزوم ایجاد استیبل کوین‌ها

فرض کنید شما یک دارایی را به ارزش هزار تومان خریده باشید، حال اگر قرار باشد قیمت این دارایی شما در بازار به قیمت ۱۰۰ تومان سقوط کند، مسلما شما سعی می‌کنید که آن دارایی را قبل از ریزش قیمت بفروشید و ارزش پولتان را به تومان حفظ کنید و بعد که قیمت به جای مناسبی رسید دوباره آن دارایی را در قیمت مناسب‌تری خریداری کنید.

در بازار ارزهای دیجیتال نیز به همین روش عمل می‌شود، منتهی یک مشکلی وجود داشت. در سال‌های اخیر، ارزهای دیجیتال در خیلی از کشورهای دنیا به‌ عنوان یک کالا مورد قبول واقع شدند تا یک پول. این اتفاق باعث ایجاد مشکلاتی در معاملات پولی و مخصوصا دلاری ارزهای دیجیتال شد. شاید بزرگترین ایرادی که گرفته می‌شد، چاپ پول توسط شرکت‌ها و نهادهای خصوصی بود. همچنین این‌که ممکن بود قوانین پولی و بانکی خیلی از کشورها از جمله تحریم‌های دلاری آمریکا برای کشورهای دیگر، در این مراودات مالی نادیده گرفته شوند.

از این‌رو کم‌کم ایده‌های مختلفی به‌عنوان راه‌ حل برای این مشکل مطرح شد. یکی از این ایده‌ها این بود که یک ارز دیجیتال جدیدی ایجاد کنیم که پشتوانه آن یک دارایی با ارزش، مثل دلار، طلا و ... باشد. به‌ این ترتیب دیگر قوانین پولی بانک‌های مرکزی دنیا را نیز زیر پا نگذاشته‌ایم. زیرا ارز دیجیتال در خیلی از کشورها از جمله آمریکا یک کالا محسوب می‌شود. بعد از این راه حل، استیبل کوین‌ها پا به عرصه ارزهای دیجیتال نهادند و به‌سرعت جای خود را در بین مردم و بازار باز کردند.

استیبل کوین‌ها چگونه کار می‌کنند

از دیدگاه تکنیکی استیبل کوین‌ها به وسیله یک دارایی با ارزش دیگر حمایت می‌شوند. این جمله یعنی خودشان به خودی خود هیچ اعتباری ندارند و تنها در‌صورتی معتبر هستند که پشتوانه خود را بتوانند حفظ کنند.

برای روشن‌تر شدن این موضوع مثالی میزنیم. فرض کنید بین من و شما یک قراردادی وجود دارد که که به ازای هر حواله یک خودرو از طرف فروشنده به خریدار تحویل داده شود. در این قرارداد حواله ما تنها درزمانی ارزش پیدا می‌کند که به ازای هر حواله من بتوانم یک خودرو را به خریدار تحویل بدهم. یعنی ارزش حواله قرارداد وابسته به خودرو است. حال اگر من حواله را همین‌طور به مردم بفروشم چه اتفاقی می‌افتد؟ ذهنتان را بی‌خودی سمت خودروسازهای داخلی در کشورمان نبرید. آن‌ها هیچوقت چنین کاری را نمی‌کنند. اما اگر در مثال فوق من حواله را بدون این ‌که خودرویی داشته باشم به خریدار بفروشم دراصل، به نوعی کلاهبرداری و سواستفاده ابزاری از حواله قرارداد انجام داده‌ام.

در بازار ارزهای دیجیتال نیز به همین سادگی است، به فرض اگر ۱۰۰۰ عدد از کوینی که پشتوانه آن دلار باشد ایجاد کنیم، باید به اندازه ۱۰۰۰ دلار نیز موجودی حسابمان باشد تا از لحاظ قانونی آن کوین معتبر شود.

تعادل

با استیبل کوین‌ها بالانس موجودی حساب خود را برقرار کنید.

انواع استیبل کوین‌ها

کوین‌های با ارزش ثابت و یا همان استیبل کوین‌ها را درحالت کلی می‌توان در چهار دسته زیر تقسیم‌بندی کرد:

  • با پشتوانه فیات
  • با پشتوانه کالا
  • با پشتوانه کریپتو (ارزهای دیجیتال)
  • بدون پشتوانه

استیبل کوین‌ها با پشتوانه فیات

در ابتدا باید بگوییم که منظور از فیات همان ارزهای رایج کشورهای دنیا است. پس استیبل کوین با پشتوانه فیات یعنی یک ارز دیجیتالی که پشتوانه آن به‌طور مثال دلار و یا یورو و یا سایر واحدهای پولی کشورهای مختلف باشد.

در این نوع استیبل کوین‌ها به ازای هر یک واحد از رمزارز باید به همان اندازه پول مورد نظر نیز به‌عنوان پشتوانه درنظر گرفته شود و به اصطلاح نسبت دارایی ارز دیجیتال به فیات پشتوانه آن ۱:۱ باشد.

مهمترین استیبل کوین‌های با پشتوانه فیات

از جمله مهم‌ترین این نوع کوین‌‌ها می‌توان به کوین تتر (Tether) اشاره کرد. این کوین با پشتوانه دلار در بازار ارزهای دیجیتال عرضه شد و نحوه ارزش‌گذاری آن به این شکل است که هر تتر برابر با یک دلار آمریکا باشد و در ازای هر کوین تتر نیز در حساب بانکی یک دلار موجودی باشد. دلار تتر هم‌اکنون (ژوئن ۲۰۲۰)، با ارزش بازار بیش از ۹ میلیارد دلار، سومین رمزارز در بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود.

نوسانات دلار تتر

این ارز دیجیتال نیز مانند دیگر رمزارزها از بلاکچین استفاده می‌کند. اما به دلیل خاصیت ثابت بودن ارزش آن با هر دلار نمودار نوسانات دلاری آن یک خط افقی و تقریبا ثابت است. اما نمودار نوسانات تتر نسبت به بیت‌کوین برخلاف روند اصلی قیمت بیت‌کوین است.

این جمله شاید کمی پیچیده به ‌نظر برسد اما همانند مثال قبل که گفتیم، فرض کنید که قیمت بیت‌کوین قرار است کاهش یابد. اکثر مردم برای حفظ ارزش سرمایه خود فورا بیت‌کوین‌های خود را به تتر تبدیل می‌کنند که هم قیمت دلار است. بنابراین با این‌ کار ارزش بیت‌کوین نسبت به تتر کاهش یافته که درواقع باعث می‌شود در نمودار نوسانات تتر به بیت‌کوین شاهد افزایش باشیم. این یعنی به علت این ‌که بازار ریزشی است، مردم تمایل دارند که سرمایه‌هایشان به‌صورت تتر نگهدارند تا بیت‌کوین.

نمودار دلار تتر

نمودار نوسانات تتر به دلار (USDT/USD) و تتر به بیت‌کوین (USDT/BTC)

این پروژه در نوامبر سال ۲۰۱۵ کلید خورد و به سرعت مراحل ترقی را طی کرد. اکنون تتر به یکی از محورهای اصلی دنیای مبادلات ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. شبکه بلاکچین تتر از شبکه اومنی (OMNI) ایجاد شده که درواقع همان بلاکچین بیت‌کوین است.

پس تمام مشکلات بیت‌کوین را نیز از قبیل کندی شبکه و کارمزدهای بالا دارد. برای همین منظور پروژه دلار تتر روی شبکه‌های بلاکچین دیگری نیز عرضه شده است. از جمله این شبکه‌ها می‌توان به تتر اتریوم و تتر ترون اشاره کرد. این نوع از تترها ضمن این ‌که عملکرد مشابهی با تتر اومنی دارند، از سرعت بالاتر و همچنین کارمزد کمتری نیز برخوردار هستند.

انواع دلار تتر (USDT)

  •  دلار تتر مبتنی بر بلاکچین بیت‌کوین USDT-OMNI
  •  دلار تتر مبتنی بر بلاکچین اتریوم USDT-ERC20
  •  دلار تتر مبتنی بر بلاکچین ترون USDT-TRON
  •  دلار تتر مبتنی بر بلاکچین ای او اس USDT-EOS

نام استیبل کوین

نماد

شبکه بلاکچین

مقبولیت عمومی

عملکرد فنی

دلار تتر_ اومنی

USDT-OMNI

مبتنی بر بلاکچین بیت‌کوین

   

دلار تتر_ ترون

USDT-TRON

مبتنی بر بلاکچین ترون

   

دلار تتر_ اتریوم

USDT-ERC20

مبتنی بر بلاکچین اتریوم

   

دلار تتر_ ای او اس

USDT-EOS

مبتنی بر بلاکچین ای او اس

   

 

نکته مهم: دقت کنید که تتر بر روی شبکه‌های مختلف دارای آدرس‌های کیف پولی متفاوت برای ارسال یا دریافت مبلغ هستند و برای انتقال حتما باید آدرس شبکه‌های مبدا و مقصد یکی باشد.

یکی از مشکلاتی که ما ایرانی‌ها برای کار کردن با صرافی‌های ارزهای دیجیتال و انتقال پول داشتیم این بوده که به دلیل تحریم‌ها امکان واریز و برداشت به دلار برای ما وجود ندارد. اما با به‌وجود آمدن استیبل کوین‌هایی مثل تتر، می‌توانیم بدون این‌که قوانین پولی دنیا را شکسته باشیم، تحریم‌ها را دور بزنیم و به‌جای دلار با تتر واریز و برداشت‌های خود را انجام دهیم.

دلار کاغذی بخریم یا دلار مجازی

در سال‌های اخیر در کشورمان، نرخ دلار نوسان‌های بسیار زیادی داشته است از این ‌رو بسیاری از مردم برای حفظ ارزش سرمایه خود، به خرید دلار روی آورده‌اند. اما از  آنجایی  که خرید و فروش دلار طبق قوانین داخلی مجاز نیست، این‌ کار ممکن است ریسک‌هایی را برای شما به دنبال داشته باشد. اما برای خرید دلار تتر هیچ محدودیت قانونی وجود ندارد و شما می‌توانید با خیالی آسوده، ضمن این ‌که ارزش سرمایه خود را به دلار حفظ کرده‌اید، به خرید و فروش این ارز دیجیتال محبوب بپردازید.

یکی دیگر از خطراتی که خرید و فروش دلارهای کاغذی دارد این است که ما متخصص و یا دلارشناس نیستیم و ممکن است در این راه به دام افراد شیاد و یا کلاهبردار گرفتار شویم که دلارهای تقلبی را به ما جای دلارهای اصل بفروشند. اما در دلار تتر هیچ تتر تقلبی نمی‌تواند وارد شبکه بلاکچین این کوین شود و شما با خیال راحت می‌توانید بدون استرس این ‌که دلار تتر اصل و یا تقلبی است به خرید این رمزارز بپردازید.

دلار تتر

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که وقتی برای خرید دلار مراجعه می‌کنید می‌گویند که دلار خرد نداریم. بنابراین شما مجبورید به مقدار دلار موجود ریال بپردازید و نه به اندازه دل‌خواهتان. این‌کار ممکن است باعث شود که شما نتوانید به میزان مورد نیاز دلار تهیه کنید و یا این ‌که بیشتر از مقدار مورد نیاز، هزینه کنید. اما در دلار تتر این مشکلات وجود ندارد و شما می‌توانید حتی به دقت یک سنت هم دلار خرید و فروش کنید. به‌عنوان مثال در تتر می‌توانید ۶۱.۵۸ سنت را خریداری کنید، اما این مبلغ را نمی‌توانید در دلار کاغذی پیدا کنید که به شما بفروشند.

اگر بخواهید دلارهای کاغذی خود را با حجم بالا در هنگام مسافرت با خود همراه داشته باشید، این امکان طبق قوانین بین‌المللی امکان پذیر نیست. طبق قوانین داخلی کشور هم شما نمی‌توانید از مقداری مشخص  بیشتر ارز را از کشور خارج کنید و هم این‌ که طبق قوانین کشورهای دیگر شما نمی‌توانید از مقدار مشخصی بیشتر، ارز با خود حمل کرده و وارد کشورهای دیگر کنید. اما با دلار تتر این مشکل هم حل شده است. زیرا هرجای دنیا که شما به اینترنت دسترسی داشته باشید می‌توانید به دلارهای خود نیز دسترسی داشته باشید. به‌این ترتیب می‌توانید بدون داشتن محدودیت ارزی سرمایه خود را در هرجای این دنیا با خود ببرید.با آموزش بورس میتونی به تمام نکته های آموزشی دسترسی پیدا کنی.

از جمله معایب رمزارز تتر نیز می‌توان به متمرکز بودن این کوین اشاره کرد. درحالت کلی گفتیم که تتر یک رمزارز وابسته به دلار است. پس طبق تعریف اولیه ارزش و اعتبار آن نیز وابسته به دلار است و این ‌که به ازای هر تتر یک دلار در حساب شرکت سازنده موجود باشد. در سال ۲۰۱۸ جنجال‌های زیادی شکل گرفت که به اندازه توکن‌های USDT منتشر شده در بازار، در حساب بانکی این شرکت به اندازه کافی دلار وجود ندارد و این شرکت متهم به چاپ پول بدون پشتوانه شد. شاید شفاف‌سازی حسابرسی‌های مالی این شرکت‌ها یکی از معضلات دنیای ارزهای دیجیتال باشد که برای تتر پاشنه آشیل محسوب می‌شود. اما در نهایت با بررسی چند شرکت حسابرسی متشکل از قاضی‌های بازنشسته و با تجربه آمریکایی و در دادگاه‌های آمریکا این شرکت از اتهام صادره مبرا شد و اعلام کردند که این شرکت به اندازه توکن‌های USDT چاپ شده، موجودی حساب کافی دارند و هیچ‌گونه تخلفی نیز صورت نگرفته است.

مزایا و معایب خرید تتر (USDT)

مزایا :

  • حمل و نقل آسان در تمام دنیا بدون محدودیت

  • قابلیت مقیاس پذیری و خرید خورد (با دقت سنت)
  • کاملا امن در مقابل سرقت
  • راحتی در دسترس بودن حتی با وجود تحریم

معایب :

  • شفاف نبودن سیستم مالی

  • عدم اطمینان کافی به آینده شرکت
  • امکان چاپ تتر بدون پشتوانه

انواع دیگری از استیبل کوین‌های فیاتی وجود دارند که از جمله از آن‌ها می‌توان به usd coin(USDC)، Binance USD(BUSD) وبسیاری از استیبل کوین‌های دیگر بر پایه یورو و یوان چین و سایر ارزهای کشورهای مختلف اشاره کرد.

استیبل کوین‌ها با پشتوانه کالا

این نوع استیبل کوین‌ها همان‌طور که از نامشان مشخص است، پشتوانه آن‌ها یک کالا با ارزش است. مثل طلا، یاقوت و الماس و... به‌عنوان مثال پروژه مشهور و بزرگ کوین گرام (Gram) که یکی از بزرگترین پروژه‌های تلگرام بود. این رمزارز قرار بود با پشتوانه طلا به بازار عرضه شود. به‌عبارتی دیگر هر یک توکن برابر با ارزش یک گرم طلا خواهد بود. اما این پروژه چندی پیش به‌علت جلوگیری دولت آمریکا و اعمال فشارهای زیاد بر روی پاول دورف (مالک مشهور تلگرام) به‌طور کامل لغو شد.

شاید از بهترین مزیت‌هایی که این نوع استیبل کوین‌ها دارا هستند این است که، پشتوانه آن‌ها ملموس‌تر  و ثبات قیمتی آن‌ها نسبتا پایدارتر است و همچنین قابلیت نقدشوندگی زیادی نیز دارند.

استیبل کوین‌ها با پشتوانه کریپتو (ارزهای دیجیتال)

این نوع رمز‌ارزها درواقع توسط یک ارز دیجیتالی دیگر مثل بیت‌کوین و یا اتریوم پشتیبانی می‌شوند. به دلیل محدودیت ذخیره ارزهای رمزنگاری شده ممکن است این نوع پشتوانه‌ها دارای نوسانات قیمتی بیشتری نسبت به حالت‌های قبلی داشته باشند، به همین دلیل نسبت پشتوانه به ارزش دارایی‌های برابر نیست و این نوع رمزارزها بیشتر برای وام‌دهی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به‌عنوان مثال اگر شما به‌عنوان بانک قرار باشد به شخصی به اندازه هزار دلار وام بدهید و یک ارز دیجیتال را به‌عنوان وثیقه از او دریافت کنید، با توجه به نوسانات ارزهای دیجیتال چقدر وثیقه درخواست می‌کردید؟

درست است مقدار وثیقه به‌عنوان پشتوانه و تضمین وام باید بیشتر از مقدار ارزش آن باشد. به‌عبارتی دیگر در مثال فوق برای هزار دلار وام باید پشتوانه دوهزار دلاری دریافت کنید تا در اثر نوسانات ارزهای دیجیتال متضرر نشوید. به ‌این ترتیب پشتوانه این نوع ارزها ۱:۱ نیست و همیشه میزان پشتوانه باید به مراتب از ارزش توکن‌ها بیشتر باشد. برای نمونه استیبل کوین‌های با پشتوانه ارزهای دیجیتال می‌توان به رپدبیت‌کوین (Wrapped Bitcoin) و با نام اختصاری (WBTC) اشاره کرد. این پروژه یک توکن اتریوم با پشتوانه بیت‌کوین است که در زمینه‌های مختلفی مثل صرافی‌های غیرمتمرکز و پرداخت وام با وثیقه ارزهای دیجیتال کار می‌کند.

استیبل کوین‌های بدون پشتوانه

نوع دیگری از استیبل کوین‌ها در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارند که بدون پشتوانه عمل می‌کنند. عملکرد این نوع رمزارزها بیشتر شبیه به بانک‌های مرکزی در کشورهای مختلف است که با یک توافق جامع برای افزایش و یا کاهش عرضه با هدف ثبات قیمت اقدام می‌کنند. این نوع استیبل کوین‌ها اگر سیستم کنترل عرضه و تقاضا به‌صورت خودکار تعیین شوند (مبتنی بر سیستم غیرمتمرکز)، می‌توانند گزینه خوبی برای حفظ سرمایه محسوب شوند.

اما اگر این کنترل به‌صورت متمرکز صورت پذیرد یک ایراد بزرگ برای آن کوین محسوب خواهد شد. از دیگر نکاتی که این نوع رمزارزها دارند این است که نیاز به وثیقه ندارند و تنها با کتنرل میزان عرضه و تقاضا قیمت آن‌ها پایدار است.

نتیجه‌گیری

استیبل کوین‌ها یک راه حل کاملا کاربردی و ساده برای حفظ ارزش دارایی‌های دیجیتال محسوب می‌شوند. دلار تتر به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین این رمزارزها است که هیچ ربطی به دلار واقعی ندارد. برای همین ما می‌توانیم بدون اینکه خلافی مرتکب شده باشیم تحریم‌ها را دور زده و همانند دلار با تتر معامله کنیم.

برای معامله و خرید و فروش تتر می‌توانید به صرافی‌های معتبر آنلاین داخلی مراجعه کنید. همان‌طور که مطالعه کردید علم و تکنولوژی به‌سرعت درحال پیشرفت است. پس اگر برای یادگیری و ورود به حوزه ارزهای دیجیتال اقدام نکردید، هنوز دیر نیست و از همین امروز اقدام کنید و آموزش ببینید.

اگر مطالب فوق برایتان مفید بوده لطفا آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

https://talarebourse.com/stable-coins/

  • بهنام بهنام
  • ۰
  • ۰

حتما دیده‌اید که در بلندمدت سودی که از سهام می‌گیرید، با سود حاصل از افزایش قیمت طلا یا مسکن یکی نیست. این دارایی‌ها خاصیت‌های متفاوتی دارند. معمولا تمام دارایی‌های یک فرد یا یک شرکت را می‌شود در پنج دسته قرار داد که به آن پنج کلاس دارایی یا Five Asset Classes می‌گویند.

در اینجا به اختصار این پنج کلاس دارایی را معرفی می‌کنیم.

کلاس دارایی یک: پول نقد

اگر از شما بپرسیم «چقدر داری؟» اولین چیزی که به آن فکر می‌کنید موجودی حساب بانکی است. پول نقد یکی از مهم‌ترین دارایی‌های هر فرد یا شرکت است.

دارایی‌های شبه نقد نیز در این دسته قرار می‌گیرند. مثلا اگر پولی را در یک حساب یکساله قرار داده‌اید، دارایی شبه نقد ایجاد کرده‌اید.

این دارایی به مرور ارزش خود را از دست می‌دهد.

حتی وجوه نقدی مثل دلار، سالانه چند درصد از قدرت خرید خود را از دست می‌دهند.

این یعنی اگر تمام پول خود را به دلار تبدیل کنید، پس از ۳۰ سال قدرت خرید شما نصف می‌شود.

ارز دیجیتال نیز در این کلاس دارایی قرار می‌گیرد.

خوب است که به اندازه مخارج عمومی خود وجه نقد داشته باشید تا مجبور نشوید برای پرداخت اجاره، سهام بفروشید.

همچنین داشتن مقداری وجه نقد دست شما را باز می‌کند و می‌توانید در مواقع مناسب، سرمایه‌گذاری‌های خوب را شکار کنید.

در شرایط تورمی توصیه می‌شود وزن دارایی‌های نقدی خود را کم کنید، اما هرگز آن را به صفر نرسانید. نداشتن وجه نقد باعث می‌شود استرس پیدا کنید و استرس تصمیم‌های شما را غیرمنطقی می‌کند.

کلاس دارایی دو: کالا

برخی کالاها که دوام بیشتری دارند، می‌توانند شکل سرمایه‌ای پیدا کنند.

طلا مهم‌ترین دارایی سرمایه‌ای در سبد سرمایه‌گذاری افراد است.

برای برخی افراد دارایی‌هایی مثل خودرو نیز شکل سرمایه‌ای پیدا می‌کنند.

این دارایی‌ها در دو دسته کلی قرار می‌گیرند. آن‌هایی که استهلاک دارند، مثل خودرو و دارایی‌های بدون استهلاک مثل طلا.

برخی کالاها مثل نقاشی‌های نفیس، خودروهای کلکسیونی، سازهای درجه یک قدیمی و قالی‌های باکیفیت می‌توانند سود خوبی ایجاد کنند.

با این وجود، طلا مهم‌ترین و محبوب‌ترین دارایی در این کلاس دارایی است.

دارایی کلاس سه: املاک

ملک هم یک کالا است، اما خاصیت‌هایی دارد که آن را در یک کلاس مستقل قرار می‌دهد.

سرمایه‌گذاری در املاک از دو طریق می‌تواند سود بدهد:

  • از طریق گران‌شدن واحد مسکونی هم‌پای تورم و مشابه طلا
  • از طریق دریافت اجاره

در نتیجه این کلاس دارایی بیشتر از طلا و دلار سود می‌دهد.

املاکی مثل زمین مسکونی یا زمین زراعی نیز در صورت ساخت‌وساز یا تولید کشاورزی می‌توانند سود مضاعف ایجاد کنند.

املاک تنها کلاسی از دارایی است که بانک برای خرید آن به شما وامی با بهره مناسب می‌دهد. با این وجود این فکر که تمام دارایی خود به علاوه مبلغ هنگفتی بدهی را در این کلاس قرار دهید، چندان عاقلانه نیست.

دارایی کلاس چهار: اوراق درآمد ثابت

اوراق خزانه دولتی (اخزا) یا صندوق‌های درآمد ثابت کلاس بعدی دارایی را تشکیل می‌دهند.

هر پرتفوی دارایی باید حداقل ۲۵ درصد درآمد ثابت داشته باشد.

این درآمد ثابت کمک می‌کند که ساده‌تر از روزهای منفی بازار عبور کنید.

خوب است که برای این کلاس دارایی، نردبانی ۴ ساله درست کنید. یعنی پولی که می‌خواهید به این کلاس بیاورید را ۸ قسمت کنید، قسمت اول به اوراقی با سررسید شش ماهه اختصاص پیدا می‌کند. قسمت‌های بعدی به ترتیب یک سال، یک سال و نیم، دو سال، ... و ۴ سال بعد به سررسید خود می‌رسند.

در این صورت هر شش ماه، جریان نقدی آن‌ها به کلاس اول دارایی شما وارد می‌شود.

دارایی کلاس پنجم: سهام

کلاس پنجم دارایی، سهام است.

شما می‌توانید یک پرتفوی از سهم‌های ارزنده تشکیل دهید، یا از صندوق‌های در سهام استفاده کنید.

این دارایی معمولا بیشترین درک ریسک را به سرمایه‌گذار می‌دهد. یعنی فرد ممکن است از نوسان قیمت مسکن دچار اضطراب نشود، اما منفی و مثبت‌های بازار سهام به‌شدت او را تحت فشار قرار می‌دهد.

بسته به میزان ریسک‌پذیری، بین ۲۵ تا ۷۵ درصد پرتفوی شما می‌تواند به سهام اختصاص پیدا کند.

هرگز نباید تمام دارایی خود را در سهام متمرکز کنید، همچنین هرگز این کلاس را به صفر نرسانید. بسته به شرایط بازار خوب است که ۱۰ تا ۴۰ درصد از دارایی خود را در سهام (یا صندوق سهامی) قرار بدهید.

لزوم کلاس‌بندی دارایی‌ها

بورس نوسان زیادی دارد. ممکن است مثل سال ۹۳ افت شدیدی داشته باشد، مثل سال ۹۴ بازدهی جذابی ندهد یا شبیه به سال ۹۸ و ۹۹ سودی چشمگیر داشته باشد. مشکل اینجا است که در سال ۹۷ کم‌تر کسی مطمئن بود که باید وزن این بخش از دارایی خود را بیشتر کند.

اگر فقط در بورس باشید، سال‌های سختی را تجربه می‌کنید. اگر در بورس نباشید، لذت ۹۸ و ۹۹ را از دست می‌دهید.

 

تالار بورس

  • بهنام بهنام
  • ۰
  • ۰

هر فعالیت اقتصادی با خود آثار جانبی‌ای هم به همراه دارد. این آثار جانبی می‌توانند مثبت یا منفی باشند.

برای مثال وقتی فناوری پیش‌رفت می‌کند، اجرا و ضبط موسیقی هم راحت‌تر می‌شود. این موضوع می‌تواند به ظهور استعدادهای جدید و همه‌گیر شدن هنر موسیقی کمک کند. پس فناوری در اولین قدم آثار جانبی مثبتی دارد.

اما از طرف دیگر، افراد بی‌استعداد هم به سادگی قادر خواهند بود موسیقی منتشر کنند. کاری که در گذشته ممکن نبود. همچنین افراد کم‌تری برای تشکیل گروه موسیقی در یک گاراژ دور هم جمع خواهند شد و موسیقی‌های یک‌نفره توسط کامپیوتر تولید می‌شوند. (دقت کنید که اپل، اسم این نرم‌افزار را گاراژبند گذاشته است!)

در نهایت سطح کیفی موسیقی به‌شدت افت می‌کند و سبک‌های دشوارتر مثل کلاسیک و راک جای خود را به موسیقی‌های سخیف و سطحی می‌دهند. آهنگ‌هایی تکراری که از آکوردهای پیش‌ساخته یک نرم‌افزار بیرون آمده‌اند نه از ذهن خلاق جوانی سرکش و جویای نام. این از آثار جانبی منفی فناوری در عرصه موسیقی است.

بیشتر بخوانید: 

اصول علم اقتصاد

هیچ فعالیت اقتصادی‌ای یافت نمی‌شود که بدون آثار جانبی مثبت و منفی باشد. سرمایه‌گذاری شما در بورس، سهمی که می‌خرید، سودی که کسب می‌کنید و تولیدات شرکت مورد نظر شما، آثار فراوانی بر زندگی دیگران می‌گذارد. پس خوب است که دست‌کم بدانید که با هر رفتار خود چه اثری بر خودتان، اطرافیانتان، کشور و جهان می‌گذارید.

دست نامرئی آدام‌ اسمیت

دست‌ نامرئی شاید معروف‌ترین نظریه اقتصادی تاریخ باشد. این نظریه در یک کلمه می‌گوید که بازارها خودشان فعالیت خودشان را تنظیم می‌کنند. اگر کاغذ ارزان شود، تولید کاغذ کاهش پیدا می‌کند و انگیزه مصرف بالا می‌رود. این موضوع کاغذ را گران می‌کند. اگر کاغذ گران شود، با افزایش تولید و کاهش مصرف بازار کاغذ به سمت ارزانی حرکت خواهد کرد.

تا اینجا همه‌چیز فوق‌العاده به نظر می‌رسد. اما تولید کاغذ، منجر به تولید ناخواسته ماده‌ای سرطان‌زا به‌نام دیوکسین می‌شود. دیوکسین بر زندگی انسان‌ها و محیط زیست اثر می‌گذارد. دست نامرئی به قیمت کاغذ واکنش می‌دهد. اما اگر دیوکسین بیش از اندازه تولید شود، بازار کاغذ به‌تنهایی نمی‌تواند آثار جانبی منفی خود را مدیریت کند.

بازار داغ کره

یک مثال بومی، افزایش قیمت کره است. وقتی کره گران شود، مردم ممکن است سراغ کالای جایگزینی به‌نام مارگارین بروند. رستوران‌ها، شرکت‌های تولیدغذایی و حتی مردم عادی به‌خاطر کم‌یابی کره وارداتی، کره گیاهی را به سفره خود می‌آورند.

کره گیاهی یک چربی ترانس است که از افزودن یک هیدروژن به مولکول چربی گیاهی درست می‌شود. چربی گیاهی به دلیل اشباع نبودن، جاذبه بین مولکولی کمی دارد. این مولکول‌های خمیده در دمای اتاق به صورت مایع هستند. افزودن یک واحد هیدروژن به این چربی باعث می‌شود که مولکول چربی صاف شود و در دمای اتاق شکل خمیری پیدا کند. تولید این چربی خیلی ارزان‌تر از کره است. فقط یک مشکل کوچک وجود دارد. چربی ترانس یا کره گیاهی یکی از عوامل اصلی ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی و چاقی است. درست مثل این که به‌دلیل ارزان‌بودن بخواهیم تنباکو را جایگزین کاهو کنیم.  

شرکت‌های غذایی از کره گیاهی استقبال می‌کنند، چون ارزان‌تر است. شرکت‌های تولید مارگارین از افزایش فروش سود می‌کنند. سهامداران تولیدات دارویی نیز از همه‌گیرشدن سرطان و بیماری قلبی و دیابت نفع می‌برند. اما همه این‌ها باعث می‌شود که سطح زندگی مردم به شکل غم‌انگیزی افت می‌کند و سرطان به یک بیماری همه‌گیر تبدیل شود.

سوال کمی فلسفی و اخلاقی این است که آیا ما باید از گرانی کره و رشد قیمت سهم تولید چربی ترانس استقبال کنیم؟ آیا باید زمینه‌ای فراهم کنیم که تامین مالی برای این شرکت‌ها ساده‌تر شود؟ آیا باید روی ابتلای عزیزانمان به بیماری‌های کشنده سرمایه‌گذاری کنیم؟

شاید بگویید همه‌گیری سرطان چیز بدی نیست. این ماجرا باعث می‌شود که تحقیقات روی این بیماری ارزان‌تر شود و بیماران با هزینه کم‌تری درمان شوند. اما وقتی به تفاوت‌های ساختاری انواع سرطان فکر می‌کنیم، می‌بینیم که همه‌گیری سرطان و آسیب‌زدن به نیروی کار مولد، نه به‌نفع مردم است و نه به‌نفع اقتصاد جهان.

آثار جانبی تولید، فاکتوری که نقد نمی‌شود!

همه مردم هوایی پاک و کوچه‌هایی تمیز را دوست دارند. اما مردم دوست ندارند از جیب خود پول بدهند و کارگر بگیرند که کوچه‌ها را تمیز کند.

مهندس صبح زود از خانه خارج می‌شود. او با یک ماشین شاسی‌بلند هشت سیلندر به محل کار می‌رود. با نگاه کردن به ترافیک و هوای آلوده دلش می‌گیرد. با خودش می‌گوید کاش مردم با مترو مسافرت می‌کردند. اما او حاضر نیست ماشین خود را با یک خودروی هیبدرید کم‌مصرف عوض کند. به عقیده او ماشین‌های هیبرید، حوصله‌سربر هستند.

این که من در خانه گیتار تمرین کنم، برای من و شاید برای آینده هنر خوب باشد. اما صدای تمرین من، همسایه‌ها را آزار می‌دهد. رنجی که آن‌ها می‌کشند، از آثار جانبی منفی کار من است. اما آن‌ها بابت این رنج، هیچ پاداشی دریافت نمی‌کنند.

اگر مردم نمای بیرونی خانه‌هایشان را زیبا کنند، شهر شکل بهتری پیدا می‌کند و مردم از آثار جانبی این زیباسازی بهره می‌برند. شاید همین زیبایی به صنعت گردشگری کمک کند. گردشگری باعث افزایش تولید ناخالص می‌شود. اگر شهر به‌طور کلی ثروتمندتر شود، تمام مشاغل وضع بهتری پیدا می‌کنند. اما چون زیباسازی نمای خانه به سرعت نقد نمی‌شود، مردم به داخل خانه خود بیشتر اهمیت می‌دهند تا به نمای ساختمان و حالِ دلِ رهگذران و گردشگران.

آثار جانبی مثبت تولید

دنیا همیشه هم به این بدی نیست. گاهی تولید، آثار جانبی مثبتی هم دارد. برای مثال، شاید بگویید مسابقات ماشین‌رانی به هیچ درد جامعه نمی‌خورند و رانندگان این رشته بی‌خود حقوق می‌گیرند. اما بیشتر فناوری‌هایی که امروز در خودروهای خود داریم، مثل کمربند ایمنی، در همین مسابقات ایجاد شده‌اند.

گیمرها هم از جماعتی هستند که مصرف و تولیدشان برای جامعه بی‌فایده به‌نظر می‌رسد. اما بیشتر پیشرفت در زمینه پردازنده‌های گرافیکی را مدیون همین جماعت گیمر هستیم. گیمرهایی که باعث ارزان‌شدن پردازنده‌های قدیمی شدند و کمک زیادی به گسترش علم و هنر کردند.

سرریز فناوری

به این پدیده، در اصطلاح سرریز فناوری می‌گویند:

حاج قربان روی رودخانه یک پل می‌زند تا بتواند محصولات کشاورزی خود را با کامیون به شهر ببرد و بفروشد. مردم روستا، نه مشتری حاج قربان هستند و نه در زمین با او شراکت دارند. اما همه مردم ده از آثار جانبی مثبت تولید حاج قربان بهره می‌برند.

امروزه با ۲۰۰ دلار می‌توانید یک گیتار سالیدتاپ (چوب یک‌تکه روی صفحه ساز) بخرید. سازی که با همین کیفیت، ۱۰۰ سال پیش می‌توانست چند هزار دلار قیمت داشته باشد. چرا ساز ارزان شده است؟ به‌دلیل پیشرفت دستگاه‌های نجاری، کاهش هزینه طراحی به کمک کامپیوتر، کاهش هزینه‌های بازاریابی و فروش به کمک اینترنت، بهبود صنعت چوب و البته افزایش شدید تقاضا که به افزایش بی‌سابقه تولید و در نتیجه کاهش هزینه‌های تولید منجر شد.

اما چرا تقاضا برای گیتار این قدر بیشتر از ۱۰۰ سال گذشته است؟ چرا مردم بیشتر از قبل دوست دارند ساز بزنند؟ آیا آثار گوشنواز باب‌ دیلن و کویین در شکل‌گیری این علاقه بی‌نقش بوده‌اند؟ آیا می‌شود نقش آیفون را در همه‌گیرشدن موسیقی در جیب آدم‌ها نادیده گرفت؟

نکته اصلی اینجا است که نه سازندگان دستگاه‌های نجاری، نه استیو جابز و نه باب دیلن، عامدانه تلاشی برای کاهش قیمت سازهای فندر نکردند. فندر از سرریز فناوری این افراد به بهترین شکل استفاده کرده است. شاید سهام‌داران فندر هرگز فکر نمی‌کردند که آیفون می‌تواند سود آن‌ها را چندین برابر کند. آن‌ها نمی‌دانستند که کرونا تا چه اندازه برایشان سودآور خواهد بود. اما با واکنش درست به این همه‌گیری، در سال ۲۰۲۰ توانستند رکورد تاریخی فروش خود را بشکنند.

آثار جانبی مصرف

نه تنها تولیدها و سرمایه‌گذاری‌های ما بر دنیا اثر می‌گذارد، بلکه هر کالایی که مصرف می‌کنیم، داریم آثار جانبی مهمی را به دیگران تحمیل می‌کنیم.

این که من یک گیتار آکوستیک جدید خریده‌ام و به موسیقی راک علاقه دارم، روی این مقاله (و در نتیجه بر ذهنیت شما) و البته روی کیفیت خواب همسایگانم تاثیر می‌گذارد. برخی از آثار جانبی مصرف قابل اندازه‌گیری نیستند. شاید همین همسایه بدخواب من، همان معامله‌گری باشد که فردا می‌خواهد جواب تلفن شما را بدهد. شاید دلیل ضرر فردای شما، به نبوغ لدزپلین و قدرت تیم بازاریابی فندر مربوط باشد.

تخیل خود را به کار بیندازید. چرا من به لدزپلین علاقه دارم؟ بدون یوتیوب چطور می‌توانستم با او آشنا شوم؟ اگر تلگرام فیلتر نمی‌شد، شاید زحمت ریختن فیلترشکن برای تماشای یوتیوب را به خود نمی‌دادم... می‌بینید؟ هر کاری که ما می‌کنیم، هر کالایی که مصرف می‌کنیم، آثار جانبی متعددی دارد و می‌تواند شکل دنیا را تغییر دهد. اگر باور نمی‌کنید، به تاثیر ناخواسته‌ای فکر کنید که فروش حیوانات خوراکی در ووهان چین بر اقتصاد جهان گذاشت.

شاید آثار جانبی خوردن مورچه‌خوار واضح نباشد، اما آثار جانبی مصرف کالا‌هایی مثل مواد مخدر و الکل به‌طور سنتی مخرب فرض می‌شوند. دولت‌ها با اعمال جریمه‌های نقدی و جزایی و همچنین وضع مالیات بر سیگار و نوشابه‌های قندی، سعی می‌کنند آثار جانبی مصرف این کالاهای مخرب را کنترل کنند.

راه‌حل‌های بهینه کردن آثار جانبی

اقتصاددانان برای این مشکل دو دسته راه‌حل دارند.

  • راه‌حل خصوصی (غیردولتی)
  • راه‌حل عمومی (دولتی)

در ادامه به معرفی مختصر این دو دسته راه‌حل می‌پردازیم.

توافق کاوزی

رونالد کاوز یکی از اقتصاددان‌هایی بود که برای حل مشکل آثار جانبی منفی مصرف و تولید، یک راه‌حل پیشنهاد کرد. برای روشن شدن نظر کاوز دو مثال می‌زنم:

یک

فرض کنید من در یک ساختمان دو طبقه زندگی می‌کنم. همسایه من یک ماشین کوچک دارد و من یک کامیون سایز متوسط. در حیاط خانه فقط یک جای پارک وجود دارد. چون همسایه، زودتر از من به خانه می‌آید، معمولا این جای پارک را اشغال می‌کند. من مجبورم از پارکینگ عمومی استفاده کنم.

فرض کنید هزینه پارکینگ برای ماشین او شبی ۵ هزار و برای کامیونت من ۲۰ هزار تومان باشد. در اینجا من می‌توانم با همسایه خود وارد یک مذاکره کاوزی بشوم. برای این منظور به همسایه پیشنهاد می‌کنم ماشینش را به حساب من در پارکینگ عمومی بگذارد و همچنین جای پارک حیاط را از قرار ماهی ۱۵۰ هزار تومان به من کرایه بدهد.

همسایه این پیشنهاد را قبول می‌کند. این پیشنهاد برای او ۱۵۰ هزار تومان در ماه اضافه رفاه دارد. برای من چه اتفاقی می‌افتد؟ ماهانه ۳۰۰ هزار تومان کم‌تر پول پارکینگ می‌دهم. این یک توافق کاوزی است که همه از آن سود می‌برند.

دو

ما یک همسایه داریم که هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب، با صدای بلند به سخیف‌ترین موسیقی‌های ممکن گوش می‌دهد. او یک فهرست تکراری دارد و هر روز دقیقا همان آهنگ‌ها را تکرار می‌کند. صدای آهنگ به قدری زیاد است که الان بیشتر ترانه‌های تتلو را از حفظ هستم! اما به او اعتراض نمی‌کنم. چون خودم عصرها به تمرین موسیقی سنتی و راک می‌پردازم.

گیتار آکوستیک

کیفیت ساخت گیتار بالا رفته و قیمت آن پایین آمده است. چرا؟

اما یک توافق کاوزی قابل حصول است. من می‌توانم برای همسایه‌مان یک هدفون بلوتوث هدیه بخرم و از او بخواهم که موسیقی را با این هدفون گوش کند. او یک هدفون چند میلیون تومانی هدیه می‌گیرد و احتمالا از این ایده خوشش بیاید.

از طرف دیگر مشکل تمرین موسیقی راک و رنگ سه‌گاه هم حل می‌شود. او هدفون زده است و صدای ساز من را نمی‌شنود. این یک توافق کاوزی است که دو طرف را خوشحال می‌کند.

اما من این کار را نمی‌کنم. چرا؟ چون میزان رنجی که از موسیقی پاپ می‌برم، برایم کم‌تر از قیمت یک هدفون بی‌سیم است. کاری که در عالم واقعی می‌کنم این است که یک هدفون بلوتوث برای خودم بخرم که صدای موسیقی او را نشنوم. شاید او هم کم‌کم به این نتیجه برسد و هدفون بخرد. در این وضعیت مشکل هر دوی ما حل می‌شود. هرچند در مورد مشکل با هم حرف نزده باشیم!

توافق کاوز جواب نمی‌دهد!

در دنیای واقعی، نظریه کاوز معمولا با شکست مواجه می‌شود. در مثال اول، همسایه پیشنهاد اجاره ۱۵۰ هزار تومان را نمی‌پذیرد و می‌گوید که گرانی قیمت پارکینگ مشکل تو است نه من. همسایه دوم قبول نمی‌کند با هدفون بلوتوث موسیقی بشنود. من هم لذت نواختن تار و گیتار را با هیچ پولی عوض نمی‌کنم. بیشتر ما تمایلی به یک توافق اقتصادی برد-برد نداریم.

مشکل فقط کله‌شقی و عدم تمایل ذاتی آدم‌ها به مذاکره و توافق نیست. گاهی آدم‌های زیادی از منافع و مضرات یک تصمیم تاثیر می‌گیرند. مثلا آثار جانبی مصرف خودروی شخصی، متوجه تمام افراد یک شهر است. نمی‌شود همه را یکجا جمع کرد و در مورد تولید یا عدم تولید یک کالا مذاکره کاوزی کرد.

از طرفی شاید نفع یک گروه خیلی بیشتر از ضرر سایرین باشد. اگر بخواهند هر ماه از هر ایرانی یک ریال بگیرند و به حساب من بریزند، ماهانه ۸ میلیون تومان جمع می‌شود، برای همین تمام تلاشم را می‌کنم که این قانون تصویب شود. اما سایرین انگیزه‌ زیادی ندارند که برای عدم پرداخت ۱ ریال در ماه، تلاش کنند.

آرتور پیگو: وقتی چوب بهتر است از مذاکره

آرتور پیگو راه‌حلی کمی خشن‌تر اما کارآمدتر از راه‌حل رونالد کاوز پیشنهاد می‌کند. اگر نمی‌شود مردم را قانع کرد، به زور وادارشان کنیم که کار بهتری انجام دهند!

یک کارخانه تولید لاستیک در کنار رودخانه ایجاد شده است. این کارخانه دارد آب رودخانه را آلوده می‌کند. اما مردم روستا به این موضوع اعتراض نمی‌کنند. چون کارخانه برای آن‌ها شغل و زندگی فراهم کرده است. کارخانه هم تلاشی نمی‌کند که آلودگی خود را مدیریت کند. حیات ساکنین روستا در خطر است و کسی کاری نمی‌کند.

آرتور پیگو پیشنهاد می‌کند که برای تولید آلودگی (نه تولید لاستیک) مالیات وضع شود. به شکلی که تولید آلودگی از یک حدی بیشتر برای شرکت صرف نکند. به این مالیات، مالیات پیگویی می‌گویند.

شرکت پس از مدتی در می‌یابد که هزینه برای کاهش آلودگی نفع بیشتری دارد تا پرداخت مالیات. برای همین داوطلبانه به سمت انرژی‌های نو و مواد تجدیدپذیر می‌رود.

یک راه‌حل پیشنهادی دیگر این است که برای آلودگی حد مجاز تعیین شود. مثلا کارخانه مجاز باشد فقط ۳۰۰ تن در سال CO2 تولید کند. به این ترتیب میزان آلودگی تولیدشده با توان اکوسیستم تنظیم می‌شود.

بورس آلودگی – وقتی آلودگی خرید و فروش می‌شود

ایده‌ای که در بالا گفتیم، باعث پیدایش یک بازار متشکل به اسم بورس آلودگی شده است.

فرض کنید سهمیه آلودگی مجاز شما ۳۰۰ تن CO2 در سال باشد. اگر راهی پیدا کنید که آلودگی خود را به ۲۰۰ تن برسانید، سالانه ۱۰۰ تن آلودگی اضافه می‌آورید و می‌توانید این مجوز را در بورس به فروش بگذارید.

کارخانه‌ای که می‌خواهد ۴۰۰ تن آلودگی تولید کند (صنعت آلوده‌تری مثل سیمان) مجبور است آلودگی را از شما خریداری کند.

به این ترتیب کارخانه‌ها تشویق می‌شوند که آلودگی کم‌تری تولید کنند.

مشکل اینجا است که حرکت به سمت کارخانه‌های سبزتر، عرضه آلودگی در بورس را افزایش داده و قیمتش کم می‌شود. برای همین شاید انگیزه شرکت‌ها برای کاهش تولید آلودگی، کم‌تر شود.

ادموند هاسکی بر این باور است که آلودگی چیزی نیست که فروخته شود. زمین ملک پدری کسی نیست که مجوز آلوده کردن آن را در بورس عرضه کند. حتی یک گرم CO2 اضافه هم زشت است و باید از بین برود. در نظر افرادی مثل هاسکی، مالیات سنگین و محدودیت‌های قانونی از هر توافق مسالمت‌آمیزی موثرتر هستند.

نکته آخر

راه‌حل‌های کاوز و پیگویی هر کدام کاربردهای خودشان را دارند. ما در اینجا نمی‌خواهیم به ارائه راه‌حل برای حل مشکل آثار جانبی تولید و مصرف بپردازیم.

تمام تلاش ما در این نوشته کوتاه این بود که بار دیگر به آثار جانبی فعالیت‌های روزانه خود فکر کنیم. از سهمی که می‌خریم، تا کالایی که با سود حاصل از بورس تهیه می‌کنیم.

https://talarebourse.com/externality/

  • بهنام بهنام
  • ۰
  • ۰

نماد بورسی چیست؟

تقسیم بندی شرکت ها در بورس چگونه است؟

نماد شرکت ها در بازار سهام چیست؟

نماد بورسی چیست؟

در بورس‌های جهان برای اینکه راحت‌تر بشود اسم هر شرکت را نام برد یک نماد به آن اختصاص می‌دهند یک نماد که از چند کاراکتر کوچک و از چند حرف کم تشکیل شده است به نام نماد بورسی. در بورس ایران هم همین طور است شرکت‌ها در بورس یک تقسیم‌بندی کلی دارند و هر‌کدام از آنها در یک گروهی هستند مثلا:

در گروه بانک‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها ، شرکت‌های خودرویی، شرکت‌های قندی، شرکت‌های سیمانی، کاشی و سرامیک و گروه‌های دیگر…

نماد هرکدام از این شرکت‌ها در گروهی که هستند با یک حرف خاصی شروع می‌شود اما استثناهایی هم وجود دارد. مثلا در گروه خودرویی ابتدای حرف هر کدام از این نمادها با حرف ( خ ) شروع می‌شود مثلا :

به ایران خودرو می‌گویند خودرو و یا به شرکت سایپا می‌گویند خساپا به شرکت زامیاد می‌گویند خزامیا.

آموزش سایت TSETMC (سایت مشاهده قیمت‌های لحظه‌ای سهام)

نمایش فیلم

گروه‌های بانکی و سرمایه‌گذاری با حرف (و) شروع می‌شوند برای مثال:

نماد بانک پاسارگاد، وپاسار ، نماد بانک اقتصاد‌نوین، ونوین هستش، نماد بانک تجارت، وتجارت و نماد بانک ملت، وبملت نام دارد.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری هم با این حرف شروع می‌شوند مثلا :

شرکت سرمایه‌گذاری بهمن، وبهمن، شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران، ونیکی و سرمایه‌گذاری سایپا، وساپا.

حالا چند مثال هم در مورد شرکت‌های قندی می‌زنیم برای مثال:

شرکت قند لرستان، قلرست و شرکت قند نیشاور، قنیشا.

پس از این به بعد اگر بخواهیم در مورد سهم شرکتی صحبت کنیم می‌توانیم از نماد بورسی آن شرکت استفاده کنیم، اصولا آدم‌های بورسی با این نمادها راجب آن صحبت می‌کنند و این برایشان به یک عادت تبدیل شده مثلا می‌گویند:

قنیشا چطوره؟ خودرو خریدم و یا…؟

به کارگزارشان زنگ می‌زنند و می‌گویند که می‌خواهم خساپا بخرم
یا اینکه برای خرید در سیستم آنلاین معاملات سریع تایپ می‌کنند خزامیا و خریدشان را انجام می‌دهند. (برای دریافت کد بورسی و خرید‌ و‌ فروش آنلاین اینجا را کلیک کنید)

کد بورسی برای خرید و فروش آنلاین سهام ندارید؟ و یا آنرا فراموش کرده‌اید؟

 

در بورس‌های بین المللی هم به همین شکل است برای مثال:

شرکت Google  نمادش هست GOOGL این نماد روزی که شرکت می‌خواهد تازه وارد بورس شود با هماهنگی سازمان بورس انتخاب می‌شود و همیشه به همین نام در بورس فعالیت می‌کند.

 

https://talarebourse.com/stock-symbol/

  • بهنام بهنام