بارداری

hl,ca fhvnhvd , f]i nhvd

۲۸ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

یکی از نگرانی‌های همه مادران، آماده کردن کودک برای از شیر گرفتن اوست. وقتی نوزاد ۶ ماه مهم اول زندگیش را فقط با مکیدن شیر مادر می‌گذراند، دیگر کم‌کم آماده امتحان کردن غذاهای فوق‌سالم و نیمه‌جامد می‌شود تا بتواند در پایان دو سالگی، وابستگی به شیر مادر را برای همیشه کنار بگذارد.
قطعا اطرافیان همیشه توصیه‌هایی برای از شیر گرفتن و مراقبت از کودک برایتان دارند؛ شما باید ضمن اینکه به حرف همه گوش می‌کنید، باهوش باشید و خودتان بهترین توصیه‌ها را گلچین کنید!
اول از همه، با متخصص اطفال مشورت کنید و تمام خوراکی‌های فوق‌سالمی که در این دوران می‌توانید به نوزادتان بدهید، یادداشت کنید تا چیزی را از قلم نیندازید.
اگر هم دلتان خواست غذای جدیدی به رژیم غذایی دلبندتان اضافه کنید، نباید هیچ چیزی که در دسته «غذاهای ناسالم و بد» است، در تهیه غذای کودک بکار ببرید. در همین راستا، خوب است نگاهی به فهرست زیر بیندازید که غذاهایی را معرفی کرده که برای کوچولویتان خوب نیستند!

سفیده تخم‌مرغ: شاید فکر کنید سفیده تخم‌مرغ منبع سرشاری از پروتئین است و به همین خاطر می‌تواند بسیاری از نیازهای فرزند شما را برطرف کند. اما دقت کنید که سفیده تخم‌مرغ می‌تواند به سادگی سلامت فرزندتان را به خطر بیندازد؛ به خصوص اگر کمتر از یک سال سن داشته باشد. سفیده تخم‌مرغ حاوی باکتری‌های زیادی است که می‌توانند مشکلات گوارشی، دردهای شکمی و شرایط پیچیده دیگری برای سلامت کوچولوی دلبندتان ایجاد کند.


سفیده تخم مرغ برای کودکان زیر یک سال مناسب نیست


سبزیجات خام: سبزی‌های خام و پخته نشده می‌توانند فواید زیادی برای سلامت ما داشته باشند اما مناسب احوال نوزادان و نوباوگان نیست! با اینکه سبزی‌ها منبع بسیار خوب و غنی از انواع مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند اما می‌توانند بدن کودک را با مشکلات هضمی مواجه کنند و حتی ممکن است کودک نتواند این سبزی‌های خام را هضم کرده و به استفراغ بیفتد!
ضمن اینکه بعضی سبزی‌های پخته مثل سیب‌زمینی را هم بعد از پایان یک سالگی می‌توانید به کودک بدهید و تا قبل از یک سالگی هرگز نباید مصرف شوند.

آجیل و مغزهای کامل: همه‌مان می‌دانیم که مغزها و آجیل حاوی مقداری زیادی فیبر، ویتامین E و «ال-آرژنین»- یک آمینو اسید نیمه‌ضروری، سازنده بلوک پروتئینی است که باعث گشادی عروق و افزایش خون رسانی به اعضای بدن می‌شود- است. اما اگر این مغزها را جلوی فرزند کوچک‌تان بگذارید، به سادگی می‌تواند خفه‌اش کند! اندازه دانه‌های آجیل طوری است که می‌تواند مری او را مسدود کند و در نهایت باعث خفگی‌اش شود. بنابراین هرگز چنین خوراکی‌هایی را در دسترس کودکان نوپا نگذارید.


مصرف سبزیجات خام و مغزها برای کودکان نوپا مناسب نیست.


ماهی: ماهی برای همه ما خاصیت دارد؛ سرشار از اسید چرب امگا ۳ است اما ضرورتی برای این مرحله از رشد نوزاد شما ندارد! ماهی می‌تواند باعث درخشش پوست و موی شما شود اما برای نوزادان ضروری نیست. ضمن اینکه بعضی ماهی‌ها می‌توانند باعث تحریک عکس‌العمل‌های آلرژیک در نوزادان شوند و به همین خاطر خطرناک هستند.

عسل: شاید تعجب کنید اما عسل می‌تواند برای کودکان خطر داشته باشد! عسل ضمن اینکه مزایایی زیادی برای سلامت داشته و ترکیبات ساده‌ای هم دارد، می‌تواند وضعیت سلامت فرزندتان را بدتر کند. ضمن اینکه عسل حاوی هاگ و آلاینده‌های دیگری است که می‌تواند منجر به بروز عفونت در نوزادان شود.


نی نی سایت

  • بهنام بهنام
  • ۰
  • ۰

وقتی باردار هستید، کاملا منطقی است که در مورد غذایی که می‌خورید وسواس پیدا ‌کنید و مدام مراقب هستید غذایی وارد بدنتان نشود که جنین را دچار مشکل کند یا روی روند رشد او تاثیر منفی داشته باشد. به گفته دکتر ایز وینندی، متخصص رژیم درمانی در مرکز درمانی وکسنر دانشگاه اوهایو که با زنان باردار کار می‌کند: «ما آن چیزی هستیم که می‌خوریم و آن چیزی که می‌خوریم مستقیما روی جنین اثر می‌گذارد. درواقع انتخاب‌های غذایی مادر در دوران بارداری می‌تواند برای یک عمر سلامت فرزند شما را تحت تاثیر قرار دهد.»
اگرچه پیروی از رژیم غذای متعادل، متنوع و متناسب یا رژیمی که آنقدر خوب باشد که بتواند به شما در کنترل تهوع‌های صبحگاهی کمک کنید، کلید تغذیه سالم در بارداری است، اما غذاهایی وجود دارد که باید برای حفظ سلامت خودتان و جنین از مصرف آنها در دوران بارداری خودداری کنید.

خوردن بعضی ماهی ‌ها در بارداری ممنوع است

بعضی از ماهی‌ها مانند مارلین، ماهی تن و... حاوی جیوه بالایی هستند که خانم‌های باردار باید از قرار گرفتن در معرض آن در این دوران خودداری کنند. جیوه به سیستم عصبی جنین آسیب می‌رساند و می‌تواند منجر به بروز اختلالات حرکتی و روانی شود. البته معنایش این نیست که شما باید در دوران بارداری دور همه ماهی‌ها را خط بکشید و خودتان را از این منبع مهم پروتئین، فسفر و اسیدهای چرب ضروری محروم کنید بلکه کافی است سراغ آن دسته از ماهی‌هایی بروید که جیوه کمی دارند از جمله سالمون و ساردین.


کدام ماهی در بارداری ممنوع است؟

گوشت‌ دودی شده در بارداری ممنوع!

گوشت‌های دودی شده می‌توانند حاوی باکتری لیستریا باشند که منجر به بروز نوعی بیماری به نام لیستریوزیس می‌شود. از علائم این بیماری می‌توان به تب، سردرد، خشک و سفت شدن گردن و همچنین اسهال اشاره کرد. لیستریا به طور ویژه برای خانم‌های باردار خطرناک است زیرا می‌تواند منجر به سقط جنین، مرده‌زایی، زایمان زودرس یا بروز عفونت‌های مرگ‌آور در نوزاد شود. بنابراین اگر نمی‌توانید بدون گوشت زندگی کنید، یادتان باشد که سراغ غذاهای خانگی خوب پخته شده بروید.

در بارداری پنیر پاستوریزه نشده نخورید

اگر نمی‌دانید که پاستوریزاسیون دقیقا به چه معنی است باید بدانید که منظور از این فرایند گرما دادن به ماده غذایی تا درجه حرارتی است که عوامل بیماری‌زای موجود در آنها از بین برود. اغلب پنیرهایی که در حال حاضر فروخته می‌شوند، تحت این فرایند قرار می‌گیرند ولی بعضی از پنیرهای نرم هم هست که پاستوریزه نشده‌اند و متأسفانه احتمال بسیار زیادی وجود دارد که این پنیرها نیز حاوی لیستریا باشند که بازهم سلامت شما و جنینتان را تهدید می‌کند. درباره هفته هفتم بارداری در اینجا بخوانید.

تخم مرغ خام برای حامله ها ممنوع!

وجود سالمونلا در تخم مرغ خام یک تهدید جدید است و به خاطر داشته باشید که فقط خود تخم مرغ نیست که باید در پختنش دقت کنید بلکه باید حواستان به مواد غذایی حاوی تخم مرغ از جمله سس سزار، بعضی نوشیدنی‌ها، بعضی بستنی‌های خانگی و... نیز باشد.


تخم مرغ خام در بارداری ممنوع است

گوشت‌ خام در حاملگی منبع آلودگی است

سوشی، استیک خون آلود و نیمه خام و... می‌توانند آلوده به میکروبی به نام سالمونلا باشند. سالمونلا فقط در ایالات متحده آمریکا سالانه 1.2 میلیون نفر را بیمار می‌کند، 23000 نفر را روانه بیمارستان کرده و باعث مرگ و میر بیش از 450 نفر در سال می‌شود. علائم بیماری ناشی از سالمونلا شامل اسهال، تب و دل پیچه و کرامپ عضلات شکم است. خانم‌های باردار واکنش شدیدی به عفونت سالمونلایی نشان می‌دهند و این باکتری به خودی خود می‌تواند روی جنین هم اثر بگذارد. از آنجا که سالمونلا باعث بروز اسهال شدید می‌شود در نتیجه ممکن است باعث بروز انقباضات رحمی پیش از موعد شود.

غذاهای دریایی خام برای باردارها قدغن است

مانند گوشت‌های دودی شده، غذاهای دریایی خام نیز ممکن است آلوده به میکروب لیستریا باشند. بنابراین اگر عاشق ماهی یا میگو هستید سعی کنید آن را خوب بپزید تا در معرض بیماری قرار نگیرید.


منبع

  • بهنام بهنام
  • ۰
  • ۰

تخم مرغ یکی از سالم‌ترین خوراکی‌های دنیاست زیرا حاوی مواد مغذی مهمی است که می‌تواند سلامت شما را تامین کنید. اما نکته اینجاست که چطور باید این ماده مغذی و مهم مصرف شود. بعد از سه ماهه اول بارداری که ویار بارداری دست از سرتان بر می‌دارد باید بدانید که خوردن تخم مرغ خام در بارداری این خطر را دارد که باکتری وارد بدن شما شده و مسمومتان کند. همچنین جذب برخی مواد مغذی با خوردن تخم مرغ خانم کاهش یافته یا مسدود می‌شود. اما توصیه متخصصان این است که تخم مرغ را حتما به صورت پخته در برنامه غذایی‌تان قرار دهید.

مواد موجود در تخم مرغ چیست؟

تخم مرغ غنی از پروتئین با کیفیت بالا، چربی سالم، ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌های محافظ چشم و سایر مواد مغذی است.
یک تخم مرغ حاوی مواد زیر است:

  • کالری: 72
  • پروتئین: 6 گرم
  • چربی: 5 گرم
  • ویتامین B2: 13 درصد
  • ویتامین B5: 8 درصد
  • سلنیوم: 22 درص
  • فسفر: 10 درصد
  • فولات: 6 درصد

علاوه بر این، تخم مرغ خام حاوی 147 میلی‌گرم کولین است که یک ماده ضروری برای عملکرد مغز سالم است. کولین همچنین در سلامت قلب نقش دارد. به این نکته دقت کنید که تقریبا تمام مواد مغذی در زرده متمرکز هستند و سفیده حاوی پروتئین است.
  

تخم مرغ خام در بارداری

خوردن تخم مرغ خام در بارداری ممنوع!

تخم مرغ خام یا آب پز ممکن است حاوی باکتری سالمونلا باشد بنابراین خوردن آن در زمان بارداری توصیه نمی‌شود. زمانی که شما باردارید سیستم ایمنی بدن تغییر می‌کند به طوری که هدف اصلی حفاظت از جنین است. این به آن معناست که احتمال مسمومیت غذایی با باکتری سالمونلا در شما بیشتر است. مسمومیت با سالمونلا به طور مستقیم به جنین شما آسیب نمی‌رساند اما زمانی که شما باردارید می‌تواند شرایط شما را سخت‌تر کرده و مشکلات زیر را بروز دهد:

  • استفراغ شدید و اسهال
  • درد شکم
  • سردرد
  • تب

برای کاهش خطر ابتلا به سالمونلا به طور کامل تخم مرغ را بپزید تا زرده و سفیده کاملا جامد شود. دستورالعمل زیر می‌تواند به شما کمک کند:

  • حداقل 7 دقیقه تخم مرغ متوسط را بجوشانید.
  • هردوطرف تخم مرغ را سرخ کنید.
  • تخم مرغ را تا زمانی که سفیده کاملا بسته شده و زرده هم رنگ مات و جامد پیدا کند بپزید. این کار حدود 5 دقیقه طول می‌کشد.
  • اگر بیرون غذا می‌خورید بهتر است بستنی، موس، مایونز و دسرهایی مانند تیرامیسو نخورید. این خوراکی‌ها اغلب حاوی تخم مرغ خام هستند. برای خرید سس مایونز حتما برچسب آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید پاستوریزه است.
  • اگر می‌خواهید غذایی تهیه کنید که در آن از تخم مرغ خام استفاده شده مانند سس مایونز خانگی بهتر است حتما از تخم‌مرغ پاستوریزه استفاده کنید. در روند پاستوریزه کردن تخم مرغ‌ها گرم شده و باکتری آن کشته می‌شود.

 

تخم مرغ خام در بارداری

اصول نگهداری از تخم مرغ

  • تخم مرغ را جایی نگهدارید که با خوراکی‌های دیگر در تماس نباشد و در یخچال در قسمت جداگانه قرار دهید.
  • از تخم مرغ تاریخ مصرف گذشته استفاده نکنید.
  • از تخم مرغ با پوسته‌های آسیب دیده استفاده نکنید زیرا ممکن است حاوی باکتری باشد.
  • مراقب باشید که تخم مرغ خام را روی مواد غذایی دیگر، وسایل آشپزخونه یا سطوح آشپزی نگذارید.
  • پس از دست زدن به تخم مرغ دستان خود را بشویید.
  • پس از پخت و پز با تخم مرغ تمام ظروف را با آب گرم و شوینده تمیز کنید.

براساس یک مطالعه در مورد جذب پروتئین تخم مرغ، مشخص شد 90 درصد پروتئین در تخم مرغ پخته جذب شده است اما فقط 50 درصد در تخم مرغ خام جذب شده است. به عبارت دیگر در تخم مرغ پخته 50 درصد بیشتر هضم اتفاق می افتد. اگرچه پروتئین تخم مرغ پخته بهتر جذب می‌شود اما برخی مواد مغذی تخم مرغ در فرایند پخت کاهش می‌یابد که از جمله آنها می‌توان به ویتامین A، ویتامین B5، فسفر و پتاسیم اشاره کرد.

سفیده تخم مرغ جذب بیوتین را مختل می کند؟

بیوتین یک ویتامین محلول در آب است که به ویتامین B7 معروف است. این ویتامین در تولید گلوکز و اسیدهای چرب بدن و همچنین در طول بارداری مهم هستند. اما نکته مهم آن است که خوردن تخم مرغ خام تنها در مقادیر زیاد می‌تواند مانع از جذب بیوتین شود یعنی دست کم 12 عدد تخم مرغ در روز آن هم در یک دوره طولانی.


منبع

  • بهنام بهنام
  • ۰
  • ۰

«آیا برای داشتن زایمانی راحت‌تر طب سنتی می‌تواند کمکی کند؟» این سوالی است که در هفته‌های آخر بارداری به ذهن اکثر مادران خطور می‌کند، شاید بتوان ادعا کرد که بارداری یکی از مهمترین اتفاقات زندگی هر زنی است؛ با توجه به سختی زایمان و نگرانی‌ها و استرسهای قبل از آن، مادران به فکر راه‌هایی جهت آسان کردن و سرعت بخشیدن به این حادثه بزرگ زندگی‌شان هستند. خصوصا اگر در بارداری‌های قبلی سابقه زایمان طولانی و سخت داشته باشند.
زایمان راحت داشتن، تا حد زیادی به نوع بدن و سبک زندگی هر فرد بستگی دارد، مادر باردار، با رعایت سبک زندگی، در کل دوره بارداری می‌تواند در انتظار یک زایمان راحت باشد. تغذیه خوب، مناسب و کافی، جلوگیری از افزایش وزن بیش از حد انتظار، استشمام هوای پاکیزه، آرامش داشتن و دوری از استرس‌های روزمره، خواب به اندازه، دفع مدفوع راحت و کافی(عدم وجود یبوست) و ورزش و فعالیت بدنی کافی تا حد زیادی در داشتن یک زایمان راحت و قابل قبول موثرند.
زایمان مستلزم تغییر و تحولات زیادی در بدن است، که قبل از شروع دردها، این تغییرات اتفاق می‌افتد. طب سنتی ایرانی، جهت راحت‌تر شدن این روند توصیه‌هایی دارد که با توجه به شرایط فردی، به مادران بارداری که شرایط زایمان طبیعی را دارند، پیشنهاد می‌شود تا با انجام یک یا چند دستور مخصوصا در هفته‌های آخر بارداری، بتوانند زایمان بهتری را تجربه کنند. با این روش‌ها احتمال موفقیت زایمان طبیعی بیشتر شده و میزان عوارض زایمان طبیعی و یا منتهی شدن آن به عمل سزارین کم تر می‌شود.
مسأله‌ای که باید در انجام دستورات طب سنتی ایرانی همیشه مدنظر داشت مسأله بی عارضه بودن اقدامات برای مادر و جنین خصوصا در روزهای انتهایی بارداری است.


بارداری و زایمان آسان با طب سنتی

خوراکی‌های پیشنهادی طب سنتی برای زایمان راحت تر:

  • مصرف شیر گاو از هفته سی و هشتم بارداری به بعد
  • نوشیدن شربت بنفشه در هفته آخر بارداری
  • مصرف کمتر غذا
  • مصرف آش سبزی با گوشت مرغ یا گوسفند
  • مصرف سوپ رقیق و چرب با گوشت مرغ چاق
  • خوردن حلوای تهیه شده از شکر و روغن بادام

در صورتی که مادر ضعیف است، این مواد غذایی را بیشتر استفاده کند:

  • عصاره گوشت گوسفندی
  • زرده تخم مرغ عسلی
  • شربت آب و عسل
  • شربت با شیره انگور

مواد غذایی مضر برای زایمان:

  • مصرف آب سرد
  • ترشی‌ها
  • مواد غذایی با طبع سرد مثل دوغ و ماست و خیارو ....
  • هر چه سبب یبوست در مادر می‌شود.

 

خوردن غذای مناسب برای زایمان راحت

پیاده‌ روی ملایم، کمک به زایمان بهتر

پیاده روی روزانه از هفته سی و هشتم بارداری به بعد، باید جزء برنامه مادران در انتظار زایمان، باشد، البته توصیه نمی‌شود با پیاده‌روی و ورزش سنگین، خستگی و ضعف برای مادر ایجاد شود، چون برای یک زایمان کم دردسر، مادر باید پرانرژی و قوی باشد.

  • حمام گرم روزانه از هفته سی و هشتم بارداری به بعد برای پیشرفت روند زایمان توصیه می‌شود، دمای آب نباید بیشتر از حد زیاد باشد چون گرمای زیاد، سبب ایجاد استرس در جنین می‌شود.
  • در زمستان، هوای محل زایمان باید به اندازه کافی گرم باشد و در تابستان هوای محل زایمان مناسب و آرامش‌بخش باشد.
  • روغن مالی بدن با روغن شوید و بابونه نیز در روزهای انتهایی مفید است.
  • دفع ادرار و مدفوع و عدم تاخیر در دفع آنها، نیز از توصیه‌های طب سنتی در روزهای آخر و در مراحل پیشرفت زایمان می‌باشد.

 

پیاده روی و زایمان آسان

توصیه‌های طب سنتی در صورت طولانی شدن زمان زایمان:

  • مصرف سوپی از لوبیا و نخود و روغن کنجد (در صورتیکه شرایط اجازه می‌داد و با مشورت با متخصص زنان)
  • نوشیدن عسل و عرق زنجبیل (در صورتیکه شرایط اجازه می‌داد و با مشورت با متخصص زنان)
  • مصرف شربت لیمو و عسل (در صورتیکه شرایط اجازه می‌داد و با مشورت با متخصص زنان)
  • حضور فردی که مادر با او احساس راحتی و الفت بیشتری دارد.
  • گفتن کلمات آرام بخش به مادر
  • بو کردن مواد خوشبو مثل گلاب، عود، مشک
  • مالیدن روغن به پشت و بدن مادر

در صورتیکه مادر، بارداری پر خطر را تجربه کرده است، یا بیماری مهمی دارد، قبل از انجام هر روشی باید حتما با پزشک متخصص زنان و یا متخصص طب سنتی مورد اعتماد، مشورت کند تا جلوی عوارض احتمالی برای خودش و جنین گرفته شود.


منبع

  • بهنام بهنام
  • ۰
  • ۰

فشار خون بالا و بارداری لزوما یک ترکیب خطرناک نیستند.  داشتن فشار خون در بارداری نیاز به نظارت دقیق دارد.اگر فشار خون بالا دارید، قرار ملاقات پیش از مواجهه با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی که بارداری خود را کنترل می کند، برنامه ریزی کنید. همچنین با سایر اعضای تیم مراقبت بهداشتی خود، مانند پزشک خانواده یا متخصص قلب، ملاقات کنید. آنها ارزیابی می کنند که چقدر فشار خون بالا را مدیریت می کنید و تغییرات درمانی را که ممکن است قبل از بارداری لازم باشد را در نظر بگیرید،سعی کنید مطالب مربوط بهنشانه های شروع زایمان را مطالعه کنید و برای بررسی این مشکل با سایت سلام مادر تا انتها همراه باشید.

انواع فشار خون در بارداری چیست؟

گاهی اوقات فشار خون بالا قبل از بارداری وجود دارد. در موارد دیگر، فشار خون بالا در دوران بارداری ایجاد می شود.

• فشار خون حاملگی زنان مبتلا به فشارخون بارداری دارای فشار خون بالا هستند که پس از ۲۰ هفته بارداری ایجاد می شود. پروتئین بیش از حد در ادرار یا سایر نشانه های آسیب اندام وجود ندارد. بعضی از زنان مبتلا به فشارخون بارداری در نهایت پره اکلامپسی را ایجاد می کنند.

• پرفشاری خون مزمن فشار خون بالا است که قبل از بارداری وجود داشت یا قبل از ۲۰ هفته حاملگی اتفاق می افتد. اما به این دلیل که فشار خون بالا معمولا علائم ندارد، ممکن است دشوار باشد که زمان شروع آن مشخص شود.

• پرفشاری خون مزمن با پرهاکلامپسی سوپاپ این بیماری در زنان مبتلا به پرفشاری خون مزمن قبل از بارداری رخ می دهد که موجب افزایش فشار خون بالا و پروتئین در ادرار و سایر عوارض مرتبط با فشار خون در دوران بارداری می شود.

• پره اکلامپسی زمانی اتفاق می افتد که فشار خون بالا پس از ۲۰ هفته بارداری ایجاد می شود و با علائم آسیب به سیستم های دیگر بدن مانند کلیه ها، کبد، خون و مغز همراه است. پره اکلامپسی درمان نشده می تواند منجر به عوارض جدی و حتی کشنده برای مادر و نوزاد، از جمله تشنج (اکلامپسی) شود. پیش از این، پره اکلامپسی تنها در صورتی تشخیص داده شد که یک زن باردار دارای فشار خون بالا و پروتئین در ادرار او بود. کارشناسان اکنون می دانند که ممکن است پره اکلامپسی بدون پروتئین در ادرار ایجاد شود.

چرا فشار خون بالا یک مشکل در دوران بارداری است؟

چرا فشار خون بالا یک مشکل در دوران بارداری است؟

فشار خون در بارداری خطرات مختلفی را شامل می شود:

• جریان خون به جفت کاهش یافته است. اگر جفت خون خون نداشته باشد، ممکن است نوزاد شما کمبود اکسیژن و مواد مغذی کمتری دریافت کند. این می تواند منجر به رشد آهسته (محدودیت رشد داخل رحمی)، وزن کم هنگام تولد یا تولد زودرس شود. نارسایی می تواند منجر به مشکلات تنفسی، افزایش خطر ابتلا به عفونت و سایر عوارض برای نوزاد شود.

• انقباض پلاستیکی پره اکلامپسی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد که در آن جفت از دیواره داخلی رحم شما قبل از زایمان جدا شده است. انقباض شدید می تواند باعث خونریزی شدید شود که می تواند برای شما و نوزاد شما تهدید کننده زندگی شما باشد.

• محدودیت رشد داخل رحمی فشار خون بالا ممکن است منجر به کاهش رشد یا رشد کودک (محدودیت رشد داخل رحمی) شود.

• آسیب به اندام های دیگر شما. فشار خون بالا کنترل می شود و باعث آسیب مغز، قلب، ریه ها، کلیه ها، کبد و سایر اعضای اصلی می شود. در موارد شدید، این می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

• زایمان زودرس گاهی اوقات زایمان زود هنگام برای جلوگیری از عوارض بالقوه خطرناک زندگی در هنگام فشار خون در بارداری ضروری است.

• بیماری قلبی عروقی آینده. داشتن پره اکلامپسی ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی و قلب (قلب و عروق) آینده شما را افزایش دهد. خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی در آینده بیشتر است اگر شما بیش از یک بار پره اکلامپسی داشته باشید یا به علت فشار خون در بارداری دچار زایمان زودرس شده اید.

چگونه می توانم بدانم  فشارخون در حاملگی دارم؟

چگونه می توانم بدانم  فشارخون در حاملگی دارم؟

نظارت برفشار خون در بارداری بخش مهمی از مراقبتهای قبل از زایمان است. اگر فشارخون مزمن دارید، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما این دسته ها را برای اندازه گیری فشار خون در نظر می گیرد:

• فشار خون بالا. فشار خون بالا یک فشار سیستولیک بین ۱۲۰ تا ۱۲۹ میلی متر جیوه (mmHg) و فشار دیاستولیک زیر ۸۰ میلی متر جیوه است. فشار خون بالا در طول زمان افزایش می یابد، مگر اینکه اقداماتی برای کنترل فشار خون انجام شود.
• پرفشاری خون مرحله ۱ فشار خون بالا در مرحله ۱ یک فشار سیستولیک است که از ۱۳۰ تا ۱۳۹ میلی متر جیوه یا یک فشار دیاستولیک بین ۸۰ تا ۸۹ میلی متر جیوه است.
• پرفشاری خون مرحله ۲ پرفشاری خون شدیدتر، فشارخون ۲ ساله فشار سیستولیک ۱۴۰ میلی متر و یا بالاتر است یا فشار دیاستولی ۹۰ میلی متر و یا بالاتر.


منبع

  • بهنام بهنام
  • ۰
  • ۰

سلام مادر :زایمان طبیعی چیست؟به طور ساده، زایمان طبیعی در مورد تولد کودک به صورت طبیعی است. این شامل گذراندن کار و تحویل بدون هر نوع دارویی می شود، از جمله اپیدورال برای تسکین درد. زنان باردار که برای زایمان طبیعی انتخاب می کنند، اغلب با بارداری کم خطر مواجه می شوند و می خواهند سطح بالاتری از توانمند سازی را در تحویل کودک خود داشته باشند. زایمان طبیعی نیازمند این است که شما راحت هستید و کنترل کامل بر روند تحویل فرزندتان را انجام می دهید حتما مطالب مربوط بهعلائم و نشانه های شروع زایمان رامطالعه کنید.

مراحل زایمان طبیعی

همچنین به هنگام زایمان واژینال، زایمان طبیعی به طور معمول حدود ۱۴ ساعت طول می کشد، گرچه می تواند خیلی طولانی تر یا کوتاه تر باشد. به عنوان یک مادر انتظار، شما باید از ۳ مرحله زایمان طبیعی آگاه باشید، که در زیر شرح داده شده است.این اولین مرحله زایمان طبیعی است و به طور معمول، حدود ۶ تا ۱۰ ساعت طول می کشد (برای اولین بار زنان باردار). در مراحل اولیه انقباض سرویکال ، شما می توانید درد زایمان نرم و یا دراماتیک را تجربه کنید، در طی آن رحم از صفر تا سه یا چهار سانتی متر گسترش می یابد.

در مرحله دوم ، ممکن است درد های بیشتری از کار را تجربه کنید، زیرا رحم از ۴ تا ۷ سانتی متر گسترش می یابد. این مرحله در دوران اول زایمان حدود ۳ تا ۶ ساعت طول می کشد و نیمی از زمان تولد آنها بعد از تولد است.فاز نهایی انقباض گردنی، مرحله انتقال است که طی آن رحم از ۸ تا ۱۰ سانتیمتر گسترش می یابد. این مرحله به طور معمول از ۲۰ دقیقه تا حداکثر ۲ ساعت در طول زایمان اول طول می کشد و در طول تولد پس از آن به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

مرحله سوم زایمان طبیعی تنها پس از انقباض گردن رحم آغاز می شود و برای اولین بار بارداری حدود ۱٫۵ تا دو ساعت طول می کشد. در طول این مرحله، شما بیشترین فشار را در برابر فشار دادن کودک خود تجربه خواهید کرد و پس از آن افزایش نفس و خستگی همراه خواهد بود. شما همچنین درد شدید در اطراف ناحیه واژن خود را تجربه خواهید کرد، زیرا سر نوزاد شما در اطراف باز شدن واژن قرار می گیرد.

پیشنهاد مقاله:زایمان زودرس ،علائم و تشخیص آن همراه باهشدار

مزایای زایمان طبیعی

مزایای زایمان طبیعی

در حالی که زایمان طبیعی آزمایش بزرگی است که شما می توانید درد شدیدی را تحمل کنید، این مزایای بسیاری را شامل می شود:

• تکنیک های آرامش بخش مانند تمرین های تنفسی که در طول زایمان طبیعی یاد می گیرید، می توانند بعدا برای مقابله با افسردگی پس از زایمان یا برای مقابله با عوامل استرس زای مراقبت از کودک کمک کنند.
• همانطور که شریک زندگی شما بیشتر در روند زایمان مشارکت می کند، او یک پیوند عمیق تر با شما و کودک شما ایجاد خواهد کرد.
• با توجه به تماس فوری مادر با نوزاد پس از زایمان طبیعی، پیوند مادر و نوزاد بهتر است، به ویژه برای شستن شیر مادر آسان تر است. همچنین می تواند الگوهای خواب نوزاد، افزایش وزن و رشد مغز را بهبود بخشد.
در حالی که زایمان طبیعی دارای مزایای متعددی است، انتظار مادران نیز باید از معایب آن آگاه باشند، همانطور که در زیر آمده است:
• درد شدید : با وجود مزایای آن، تکنیک های کاهش درد طبیعی به طور کامل نمی توانند درد شدید را از بین ببرند، که ممکن است شما نتوانید تحمل کنید مخصوصا اگر عوارض مربوط به پزشکی یا بارداری را تجربه کرده یا کار طولانی داشته باشید.

عوارض زایمان طبیعی

در حالی که زایمان طبیعی بیشتر در معرض خطر است، معمولا عوارض رخ می دهد اگر شما:

• عدم پیگیری توصیه های متخصص پزشکی یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما.
• در صورت بروز هر گونه عوارض در هنگام زایمان، از مصرف دارو یا مداخلات پزشکی خودداری کنید.
چگونه آماده شدن برای تولد به طور طبیعی
برای افزایش شانس زایمان طبیعی، مهم است قبل از ورود به کار، آگاهی داشته باشید و آماده باشید. در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید آنها را آماده کنید:
• با پزشک یا متخصص زنان صحبت کنید.
قبل از انتخاب زایمان طبیعی، مهم است که با پزشک متخصص و مورد اعتماد خود صحبت کنید که آیا زایمان طبیعی شما برای شما امن است یا خیر.
• امکانات و محیط مناسب برای خدمت شما را انتخاب کنید.
این که آیا شما در منزل، مرکز تولد یا بیمارستان بوده اید، باید امکانات مناسب یا محیطی را انتخاب کنید، که در آن شما راحت می توانید از طریق زایمان طبیعی بیدار شوید.
• اطلاعات مربوط به زایمان طبیعی را بدست آورید.
خواندن محتوای آنلاین برای دریافت اطلاعات دقیق در مورد تولد طبیعی. شما همچنین باید با هر دوست یا اعضای خانواده صحبت کنید که قبلا زاده شده است. شرکت در کلاس ها، که شما را در تکنیک های آرام سازی که در حین زایمان طبیعی مفید هستند عمل می کند، همچنین می تواند مفید باشد.
• روش های طبیعی برای کنترل درد را یاد بگیرید و تمرین کنید.
در هفته ها و ماه هایی که به تاریخ تحویل شما منتهی می شود، انواع مختلف تکنیک های مدیریت درد با شریک تجاری خود را یاد بگیرید و تمرین کنید. این شامل تکنیک هایی مانند ماساژ درمانی، ورزش های آرامش بخش و تنفس، آروماتراپی، رفلکسولوژی و غیره می باشد.

آیا زایمان طبیعی برای شماست؟

در حالیکه فقط یک متخصص پزشکی معتبر می تواند توصیه کند اگر شما برای تحویل طبیعی خود بروید، در اینجا چند اشاره گر است که نشان می دهد مناسب بودن شما برای زایمان طبیعی است:

• شما تنها یک کودک انتظار دارید و دوقلو یا چندتایی نیستید.
• شما در طول بارداری وزن اضافه وزن نداشته اید.
• شما آماده هستید که ۳۷ هفته کامل بارداری خود را طی کنید.
• شما در حال ورزش منظم هستید و با رژیم غذایی توصیه شده باردار گیر کرده اید.
• شما حمایت کامل خانواده یا دوستان خود را دارید.
• شما دارای سطح تحمل بالایی برای درد هستید.

چه مدت طول می کشد تا نوزاد به طور طبیعی بدنیا بیاید؟

هیچ زمان مشخصی برای زایمان طبیعی وجود ندارد و بین زنان متفاوت است. برخی از زنان باردار ممکن است از طریق کار چند ساعت طول بکشد، در حالی که کار برای دیگران می تواند کل روز یا حتی بیشتر طول بکشد.

چه چیزی باعث زایمان طبیعی می شود؟

چه چیزی باعث زایمان طبیعی می شود؟

زایمان طبیعی می تواند در میان زنان باردار و همچنین بین بارداری های اول و بعدی برای همین زنان متفاوت باشد. درد زایمان ممکن است برای زنان مختلف متفاوت باشد، و می تواند مانند گرفتگی قاعدگی برای بعضی دیگر یا گرفتگی اسهال برای دیگران احساس کند.

نکاتی برای رسیدن به کودک به طور طبیعی

در زیر لیست چند راهنمایی است که می تواند شانس خود را برای زایمان طبیعی بهبود بخشد:
• تمرکز بر تکنیک های آرامش و تمرینات تنفسی که یاد گرفته اید برای مدیریت درد خود تمرکز کنید.
• هر دقیقه درد خود را مدیریت کنید، زیرا بیشتر انقباضات فقط یک دقیقه طول می کشد.
• از تکنیک های تجسم استفاده کنید تا کودک شما را از راه طبیعی به تصویر بکشد.
• از حواس پرتی ها خودداری کنید، زیرا افراد زیادی در اتاق خزانه خود ندارید.
هیپنوتیزم
برای کاهش احساس درد، برخی از زنان می توانند خود هیپنوتیزم را انتخاب کنند تا بتوانند ماهیچه های خود را در طول زایمان شل کنند. این روش در طول روزهای بارداری نیاز به تمرین و آموزش فراوانی دارد.

طب سوزنی و طب فشاری

در حالی که تحقیقات زیادی در مورد اثربخشی طب سوزنی و طب فشاری انجام نشده است، پزشکان معتقدند که این تکنیک ها می توانند در نقاط خاصی برای جلوگیری از ضربه های مغزی به مغز، همراه با کمک به انتشار اندورفین های طبیعی کاهش درد در بدن باشد .
همانطور که تعداد کمی از پزشکان و ماماها در این تکنیک ها آموزش دیده اند، ممکن است نیاز به خدمات یک طب سوزنی یا متخصص طب سوزنی با گواهینامه و ماهر برای کمک به شما در طول کار داشته باشید.

چه اتفاقی می افتد پس از تحویل

تحویل طبیعی را تحویل دهید، ممکن است احساس یا احساسات زیر را تجربه کنید:

• سطح شدید خستگی، همراه با تمایل به خواب.
• لرز و یا احساس سرد پس از تحویل نیز طبیعی است.
• درد در بدن شما، از جمله درگیری در ناحیه رحم، یا درد در اطراف مهبل (واژن).
• حس فوق العاده ای در مورد چیزی که تا به حال به دست آورده اید.

علیرغم توانایی تکنولوژی و علم پزشکی در مدیریت مشکلات بهداشتی پیچیده، محیط زیست مراقبت از مادران در حال حاضر خطری برای زنان سالم و نوزادان خود دارد. برای اکثر زنان شگفت آور است که مراقبت های استاندارد زایمان بهترین شواهد علمی را نشان نمی دهد. در این ستون، روش های مراقبت از مادران مبتنی بر شواهد با تاکید بر شیوه های افزایش ایمنی برای مادر و نوزاد و آنچه زنان باردار باید بدانند تا ایمن، تولد سالم توصیف شود، مورد بحث قرار می گیرد.

بهداشت، سلامت کلی کلی و آنتی بیوتیک ها باعث کاهش شدید مرگ و میر مادران در قرن بیستم شد ( Rooks، ۱۹۹۷ ). در نیمهی آخر قرن بیستم، پیشرفتهای پزشکی باعث ایجاد ایمنی بیشتر برای زنان با خطر بالا و زنان مبتلا به بیماریهای پیش از مدرن یا عوارض جدی در حاملگی فعلی میشوند. شواهد علمی برای حمایت از این که زایمان زودهنگام به بیمارستان یا مراقبت های اولیه مادران باردار ارائه شده توسط متخصص زنان و زایمان، برای زنان سالم بدون هیچ گونه شرایط پیش از بارداری ایمن تر است ( Enkin et al.، ۲۰۰۰ ).

شواهد افزایش نشان می دهد که استفاده روزمره از تکنولوژی در هنگام زایمان و زایمان و استفاده از مداخلات معمول معمول بدون نشانه های پزشکی واضح است که باعث افزایش چشمگیر سزارین و سایر عوارض مادر و نوزاد، از جمله افزایش مرگ و میر مادران در ایالات متحده ( گور، لسلی و رومانو، ۲۰۰۷ ). هر مداخله در روش های اغلب قوی با روند زایمان و زایمان مواجه می شود و خطرات مادر و کودک را افزایش می دهد.

یک گزارش اخیر منتشر شده توسط صندوق یادبود Milbank، مراقبت های بارداری مبتنی بر شواهد: آنچه که می تواند و آنچه می توان آن را به دست آورد ( Sakala & Corry، ۲۰۰۸ )، دو موضوع کلیدی را برجسته می کند: ما می دانیم که چه چیزی باعث می شود که زایمان طبیعی برای مادران و نوزادان و استاندارد مراقبت های زایمان این دانش را منعکس نمی کند. نتیجه این است که تولد برای مادران و نوزادان کمتر از آن است که خطرناک باشد و باعث آسیب شود که از آن اجتناب شود.

شش فعالیت مهم تولد باعث می شود که مادران و نوزادان از نظر ایمنی بهتر باشند. هر خانم باردار نیز باید بداند که مراقبت های استاندارد زایمان مبتنی بر شواهد نیست و بنابراین، مراقبت های بهداشتی و محل تولد بر مراقبت هایی که او از راه های قدرتمند دریافت می کنند تأثیر می گذارد. آموزش زایمان می تواند به زنان کمک کند بارداری و زایمان را ساده تر کند و یک منبع برای درک اینکه چگونه تصمیم گیری در مورد مراقبت های مادران بر بهداشت و ایمنی مادران و نوزادان تاثیر می گذارد.
تولد قصد دارد به ندرت اتفاق بیفتد بدون اینکه نگران باشد.

روند فیزیولوژیک تولد به سادگی و با دقت طراحی شده است. بدن بدن برای رشد، تولد و تغذیه نوزاد طراحی شده است. در هفته های آخر بارداری، مجموعه ای از تغییرات فیزیولوژیکی رخ می دهد، بیشتر به عنوان شواهد نشان می دهد، توسط کودک تنظیم شده است. دهانه رحم نرم تر می شود و ممکن است شروع و خالی شود. عضله رحم به طور فزاینده ای به به اکسی توسین واکنش نشان می دهد. در ابتدا، سطح اکسی توسین به تدریج افزایش می یابد و وقتی شروع کار سریع تر می شود.

درد مرتبط با انقباضات شدید رحم (نتیجه حاصل از سطوح بالاتر اسیتوسین) یک سیگنال را به مغز ارسال می کند که باعث انتشار آزادی روزافزون اکسیتوسین مورد نیاز برای انقباض های شدید و موثر می شود. مقابله با انقباضات فزاینده قوی (از طریق حرکت، آرامش، و دیگر اقدامات راحتی)، آزادی ادامه اکسی توسین را تضمین می کند.

منبع

  • بهنام بهنام
  • ۰
  • ۰

سلام مادر :اگر باردار هستید و یا فکر می کنید که باردار هستید، احتمالا می دانید که برخی از توصیه های بارداری سالم در مورد مراقبت از خود را باید انجام دهید مثلا : سیگار نکشید ، استراحت کنید. در اینجا توصیه های بارداری سالم بیشتر از مصرف ویتامین ها به آنچه که با بستر زنانه انجام می شود، کمک می کند تا از رشد و توسعه سالم قبل و بعد از زایمان اطمینان حاصل شود.

نگاهی به ویتامین پیش از قاعدگی برای بارداری سالم 

حتی زمانی که هنوز سعی در تصور دارید، هوشمندانه شروع به مصرف ویتامین های قبل از تولد می کنید . طناب عصبی کودک شما، که به مغز و نخاع تبدیل می شود، در طی ماه اول بارداری پیشرفت می کند ، بنابراین مهم است که از همان ابتدا، مواد مغذی ضروری مانند اسید فولیک، کلسیم و آهن دریافت کنید.

ویتامین های پیش از قاعدگی در اکثر داروخانه ها بیش از مقررات در دسترس هستند یا می توانید آنها را از طریق پزشک به صورت تجویزی دریافت کنید. اگر مصرف آنها موجب احساس آرامش شود، سعی کنید آنها را در شب یا با یک میان وعده سبک مصرف کنید. آدامس جویدن یا مکیدن آب نبات های سخت نیز می تواند کمک کند.

آیا می توانم در بارداری ورزش کنم؟

آیا می توانم در بارداری ورزش کنم؟

ورزش فعال برای سلامت عمومی شما اهمیت دارد و می تواند به کاهش استرس کمک کند، وزن خود را کنترل کرده، گردش خون را بهبود می بخشد، حالت روحی شما را افزایش می دهد و شما بهتر می خوابید هر روز حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در سرعت متوسط، در مناطق سرد یا در داخل خانه برای جلوگیری از گرمای بیش از حد حرکت کنید.

یوگا، شنا، و پیاده روی همچنین فعالیت های بزرگی برای اکثر زنان باردار است، اما قبل از شروع هر برنامه ورزشی، ابتدا باید با پزشک خود چک کنید. هدف از تمرین ۳۰ دقیقه بیشترین روز هفته است.

– روشهایی که می خواهید از آن اجتناب کنید 
– لباس ویژه ای که می خواهی بپوشی 
– آیا شما می خواهید موسیقی گوش دهید
– آیا شما می خواهید داروهای ضد دردمصرف کنید

حتی اگر این اولین فرزند شما نباشد، حضور در کلاس زایمان به شما کمک خواهد کرد که بیشتر برای زایمان آمادگی داشته باشید. نه تنها شانس بیشتری برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد زایمان و مراقبت از نوزاد خواهید داشت ، اما شما می توانید سؤالات خاصی را مطرح کنید و نگرانی های خود را بشنوید. شما همچنین با امکانات و کارمندان آن آشنا خواهید شد.

اکنون زمان خوبی برای برداشتن تاریخ پزشکی خانواده شما است. با مشکلات مربوط به حاملگی های گذشته، با پزشک خود صحبت کنید و هر گونه وقایع خانوادگی از نقص های زایمان را گزارش دهید.

 

ورزش کگل برای بارداری سالم

ورزش کگل باعث تقویت عضلات کف لگن می شود که از مثانه، روده و رحم حمایت می کنند. به درستی انجام شده است، این تمرین ساده می تواند به شما کمک کند که زایمان خود را ساده تر کنید و بعد از بی اختیاری مشکلات را از بین ببرید. بهترین قسمت: هیچ کس نمیتواند بگوید شما آنها را انجام می دهید، بنابراین شما می توانید کجل در ماشین کار کنید، در حالی که شما در ایستگاه خود نشسته اید و یا حتی در فروشگاه های مواد غذایی ایستاده

حتی کارهای روزمره مانند تمیز کردن حمام یا تمیز کردن پس از حیوانات خانگی هنگام بارداری خطرناک می شود. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی، بلند کردن اجسام سنگین و یا در تماس با باکتری ها می تواند به شما و کودک شما آسیب برساند. بعضی چیزها (hooray!) لیست کارهای شما را برمی گردانند:

– بلند کردن سنگین 
– صعود به صخره ها یا نردبان 
– تغییر بستر زنانه (برای جلوگیری از توکسوپلاسموز، بیماری ناشی از انگل است که گربه ها می توانند حمل کنند) 
– با استفاده از مواد شیمیایی خشن 
– ایستاده برای مدت زمان طولانی، به خصوص در نزدیکی اجاق داغ

در عین حال، بدست آوردن وزن به اندازه کافی نمیتواند نوزاد را در معرض خطر ابتلا به کمبود وزن قرار دهد، علت اصلی مشکلات رشد است . اخیرا موسسه پزشکی (IOM) دستورالعمل های جدیدی را برای افزایش وزن در دوران بارداری منتشر کرد. در اینجا چیزی است که IOM توصیه می کند، بر اساس BMI زن (شاخص توده بدن) قبل از اینکه باردار با یک کودک باشد:

– کمبود وزن
– وزن طبیعی 
– اضافه وزن 
– چاقی: افزایش 
برای اطمینان از اینکه شما با نرخ سالم به دست می آورید، با پزشک خود مشورت کنید.

برای بارداری سالم کفش خوب بخرید

همانطور که گرسنگی شما رشد می کند، ممکن است پای خودتان هم بزرگ شود
. این به این دلیل است که افزایش وزن طبیعی شما از مرکز جاذبه خود خارج می شود، فشار بیشتری بر توتسی ها وارد می کند. با گذشت زمان، این فشار اضافه می تواند باعث بروز بیش از حد پروستات دردناک و یا پوسیدگی شود. شما همچنین ممکن است مایعات را حفظ کنید که می تواند پاهای شما و مچ پا را تحریک کند.

بنابراین مهم است که هنگام باردار کفش های راحت و غیر محدود را بپوشید. بسیاری از مادران باردار متوجه می شوند که حتی پس از زایمان به اندازه بزرگتر کفش نیاز دارند، بنابراین اگر نیاز دارید، قدم بزنید. اطمینان حاصل کنید که پاهای خود را چند بار در روز برای جلوگیری از خستگی و تورم پا، پاها و مچ پا نگه دارید.

بارداری سالم مطمئنا زمان برای لذت بردن است، اما شما باید مراقب باشید. اجتناب از سونا، که می تواند شما را بیش از حد گرم شود. برای حمام های گرم: به گفته انجمن بارداری آمریکا، تنها ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در نشستن در دمای بدن برای رسیدن به ۱۰۲ درجه فارنهایت-تقریبا محدود بودن آنچه که برای زنان باردار ایمن است، می باشد . همچنین، اسانس های خاصی می توانند باعث انقباض رحم شوند، به خصوص در سه ماهه اول و دوم، بنابراین با ماساژ درمانگر خود را بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود که تنها موارد ایمن مورد استفاده قرار می گیرند. همینطور برای داروهای بدون نسخه و مکمل های حاوی این داروهای گیاهی نیز استفاده می شود؛ قبل از مشاوره با متخصص زنان و مامایی خود آنها را در نظر نگیرید.

خوردن غذاهای سالم برای بارداری سالم 

خوردن غذاهای سالم برای بارداری سالم 

علاوه بر نوشیدن ۸-۱۰ عدد آب هر روز، شما باید پنج یا شش وعده غذایی متعادل با مقدار زیادی از غذاهای غنی از فولات مانند غلات غنی شده، مارچوبه، عدس، گندم، پرتقال و آب پرتقال بخورید. اسید فولیک برای توسعه مناسب لوله عصبی کودک (آن را پوشش نخاعی) حیاتی است و برای ایجاد گلبول های قرمز جدید بسیار مهم است.”


سلام مادر

  • بهنام بهنام
  • ۰
  • ۰

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

اندازه جنین در هفته بیست و پنجم از سر تا پاشنه پا حدود 34.3 سانتی‌متر شده است. وزن یک جنین 25 هفته‌ای حدودا 680 گرم است. 

این وزن خیلی زیاد به نظر نمی‌رسد اما او به‌زودی کمی بافت چربی می‌آورد و قیافه باریک و نحیف او تغییر خواهد کرد، پوست نسبتا چروکیده او صاف می‌شود و شباهت او به یک نوزاد کامل بیشتر و بیشتر خواهد شد. 

احتمالا اکنون می‌توان موهای او را دید که هم‌رنگ و هم حالت گرفته‌اند، هرچند که رنگ و حالت موهای او ممکن است بعد از تولد تغییر کنند.

 

شما چگونه تغییر می‌کنید؟

در بیست‌و‌پنجمین هفته بارداری، نه‌تنها کودک شما موهای بیشتری درآورده است که ممکن است موهای سرخود شما هم پرتر و درخشنده‌تر به نظر بیایند. 

درواقع موهای شما زیاد نشده‌اند بلکه همان موهای معمولی شما هستند که بیشتر از معمول بلند شده‌اند. همچنین ممکن است موهای بدن شما نیز تیره‌تر یا کلفت‌تر به نظر بیایند. 

این موها نیز ظرف چند هفته پس از تولد نوزادتان به حالت عادی بازخواهند گشت؛ گاهی هم برای از بین بردن آن‌ها ممکن است دچار زحمت شوید. 

شما ممکن است دیگر قادر نباشید که به زیبایی و متانت گذشته راه بروید. ادامه دادن به ورزش برای شما خوب است اما هر وقت احساس کردید که خیلی خسته شده‌اید ورزش نکنید.

همچنین اگر احساس درد، کوفتگی بدن، سرگیجه یا غش کردید، یا زمانی که نفس کم آوردید بلافاصله ورزش را متوقف کنید. برای مدت طولانی به پشت دراز نکشید و از انجام حرکت‌های ورزشی که ممکن است تعادل شمارا به هم بزند خودداری کنید. مقادیر زیادی آب بنوشید، قبل از ورزش گرم کردن و بعد از آن خنک‌کردن را فراموش نکنید.

با انجام آزمایش غربالگری گلوکز، در فاصله هفته‌های بیست و چهارم تا بیست و هشتم، ممکن است به‌طور هم‌زمان برای شما آزمایش کم‌خونی هم تجویز شود. 

هرچند حجم خون شما در طول حاملگی به‌شدت افزایش می‌یابد اما ممکن است تعداد گلبول‌های قرمز خون شما به‌اندازه کافی افزایش نیافته باشد. گاهی اوقات این عارضه را «کم‌خونی فیزیولوژیک» می‌نامند که در سه‌ماهه دوم و سوم حاملگی معمول است. 

درصورتی‌که آزمایش خون شما در هفته 25 بارداری حاکی از کم‌خونی واقعی باشد باید از آهن و مکمل‌های غذایی استفاده کنید.

اگر تا حالا به اسم نوزاد خود فکر نکرده‌اید باید در این کار جدی شوید. انتخاب یک نام مناسب وظیفه‌ای بسیار مهم است اما باید برای شما حالت تفریحی هم داشته باشد. 

به تاریخچه فامیل خود (مثلا اسم پدر پدربزرگتان) یا مکان‌هایی که برایتان جالب هستند یا شخصیت‌های محبوب ادبی و داستانی‌تان و یا شخصیت‌های فیلم‌های موردعلاقه‌تان فکر کنید. حتی می‌توانید از کتاب‌هایی که اسامی مختلف کودکان را جمع‌آوری کرده‌اند استفاده کنید.

 

فعالیت‌های هفته بیست‌و‌پنجم بارداری

در این هفته وقتتان را به همسرتان اختصاص دهید: می‌توانید همسرتان به‌طور رمانتیکی غافلگیر کنید. 

همه خصوصیاتی را که از او دوست دارید بنویسید به او بگویید که چرا فکر می‌کنید او یک پدر فوق‌العاده خواهد بود، یا حداقل دست‌های همدیگر را بگیرید و به یک گردش کوتاه یا پیاده‌روی بروید. 

برای ارتباط جسمی و روحی با یکدیگر وقت بگذارید، آنچه را در یکدیگر دوست دارید و آنچه شما را به هم پیوند می‌دهد بشمارید. 

جشن بگیرید، عشق بورزید و قدر یکدیگر را بدانید. هر هفته حداقل نیم ساعت وقت بگذارید و به همسرتان بفهمانید که چقدر برای شما وزندگی‌تان مهم است. (البته اگر واقعا اینطور هست!)

 

رژیم غذایی

برای بهبود تغذیه در هفته 25 بارداری حتما شلغم را لحاط کنید. شلغم سرشار از ویتامین A,B,C و حاوی فسفر، کلسیم، پتاسیم، ید و گوگرد است. 

شلغم تقویت‌کننده نور چشم است و به علت داشتن ویتامین Aشب‌کوری را درمان می‌کند و به علت وجود گوگرد و با کمک ویتامین Aاز پیدایش سنگ در ادرار جلوگیری و سنگ‌ها را خرد می‌کند. فشارخون را پایین می‌آورد و در تقویت تخمدان‌ها و تحریکات جنسی نقش موثری دارد.

خوردن شربت شلغم در زمان بارداری باعث رشد کودک، آسانی دندان درآورد، محکم شدن استخوان، زود به راه افتادن، زود حرف زدن و مقاومت در برابر بیماری‌ها می‌شود.

 

نگران نباشید

ممکن است در سه‌ماهه آخر بارداری بیشتر احساس تنگی نفس کنید زیرا همین‌طور که جنین بزرگ‌تر می‌شود، فضای بیشتری از شکمتان را می‌گیرد و سایر اندام‌های بدنتان فشرده می‌شوند و به کناری می‌روند.

در این مرحله ریه‌هایتان فضای کافی ندارند تا به‌طور کامل بازشوند و بتوانید عمیق نفس بکشید.

نگران نباشید! اگرچه ممکن است احساس کنید به‌سختی نفس می‌کشید اما وجود پروژسترون بالا به شما کمک می‌کند نفس عمیق بکشید و اکسیژن بیشتری به بدنتان وارد کنید. 

ازآنجایی‌که حجم خونتان در دوران بارداری زیاد است، با دم و بازدم شما اکسیژن بیشتری به جلو و عقب و درون جفت می‌رود.

 

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته بیست و پنجم بارداری

روزهای پنج‌شنبه و جمعه سوره "واقعه را قرائت کنید و شب‌ها در یک نماز سوره "التین" بخوانید و بعد از هر نماز دست بر تربت کشیده و بر شکم خود بمالید. ماه ششم، ماه عضلات است در این ماه فرصتی برای نیرومند شدن جنین فراهم می‌شود. چهره وضع متناسبی پیدا می‌کند و ابروها ظاهر می‌شوند. توصیه‌شده است که به مدت 40 روز ناشتا، هرروز 21 عدد مویز را با بیست‌ویک بسم‌الله میل کنید.
 

بایدهای هفته بیست و پنجم بارداری

اگر پزشک در هفته 25 حاملگی از شما بخواهد که ورزش را قطع کنید باید نسبت به‌سلامت دوره بارداری‌تان شک کنید. پزشکان معمولا با توجه به شرایط و فواید و مضرات ورزش دراین‌باره تصمیم می‌گیرند.

خانم‌هایی که مشکل چندانی ندارند می‌توانند ورزش کنند زیرا فواید آن بیشتر از خطرات احتمالی آن است. 

ماساژ بارداری یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید در این دوران انجام دهید. ماهیچه‌هایی که تحت‌فشار و کار زیادی قرار دارند، معمولا منقبض و سفت می شوند که ماساژ بهترین راه برای شل کردن آن‌هاست. تخت‌هایی مخصوص ماساژ خانم‌های باردار در نظر گرفته‌شده‌اند که دارای صفحات تو رفته هستند تا خانم‌ها بتوانند روی شکم بخوابند به‌طوری‌که درد کم‌تری احساس کنند.

 

نبایدهای هفته 25 حاملگی

حالا که 25 هفتگی بارداری را پشت سر می‌گذارید و شکمتان تقریبا اندازه یک توپ بسکتبال بزرگ‌شده است، دیگر خوابیدن روی شکم اصلا مناسب و راحت نیست. 

خوابیدن طولانی‌مدت بر روی پشت نیز می‌تواند باعث ایجاد احساس تهوع در شما شود زیرا رحم روی رگ بزرگی به نام سیاهرگ فشار می‌آورد. 

بهتر است به پهلوها و ترجیحا پهلوی چپ دراز بکشید زیرا رگ‌های خونی اصلی شما در سمت راست نخاعتان قرار دارد و خوابیدن بر پهلوی چپ به خون اجازه می‌دهد آزادانه درون رگ‌ها جریان داشته باشد. 

اگر از خواب بیدار و متوجه شدید که روی پشت خوابیده‌اید، به پهلوی چپ برگردید و بخوابید.

نی نی سایت

  • بهنام بهنام
  • ۰
  • ۰

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

جنین در هفته بیست‌وچهارم بارداری، به‌سرعت در حال رشد است.
 وزن جنین 24 هفته حدود 110 گرم نسبت به هفته قبل (که تنها کمی بیشتر از 450 گرم وزن داشت) زیادتر شده است. 

ازآنجاکه طول بدن جنین در حدود 168 روزگی تقریبا به 30 سانتی‌متر رسیده، جنین در هفته 24 در داخل رحم شما به‌صورت خمیده قرارگرفته است اما اندازه اندام‌های بدن او تقریبا متناسب هستند.

شما می‌توانید حرکات جنین در هفته 24 بارداری را کاملا حس کنید.

شاید به نظر کمی لاغر بیاید ولی به‌زودی بافت چربی در بدن او تجمع می‌یابد. پوست کودک شما نازک، نیمه شفاف و چروک‌خورده است.

مغز جنین 6 ماهه به‌سرعت بزرگ می‌شود و اندام چشایی او نیز در حال رشد است.

دستگاه تنفسی جنین 24 هفتگی، تکامل خود را آغاز کرده، درخت تنفسی شاخه‌شاخه می‌شود و سلول‌هایی در ریه سورفاکتانت تولید می‌کنند؛ ماده‌ای که موجب می‌شود کیسه‌های هوایی نوزاد بعد از تولد و هنگام تنفس به‌راحتی بزرگ و پر از هوا شوند.

 

شما چگونه تغییر می‌کنید؟

قسمت بالایی رحم در بیست و چهار هفتگی بارداری، چند سانتی‌متر بالاتر از ناف قرارگرفته است، یعنی اندازه آن در حدود یک توپ فوتبال است. 

هفته 24 بارداری در ماه ششم قرار دارد و شما ممکن است به دلیل کشیده شدن پوست شکم و پستان‌هایتان گاهی اوقات احساس خارش کنید. اگر پوست شما خشک است مرطوب نگه‌داشتن آن می‌تواند در رفع این عارضه به شما کمک کند. 

همچنین ممکن است حساسیت چشمان شما نسبت به نور افزایش‌یافته باشد یا احساس خشکی چشم و یا اینکه چیزی وارد چشم شده است داشته باشید. این عارضه در دوران حاملگی طبیعی است و به‌عنوان «چشمان خشک» شناخته می‌شود. برای بهبود وضعیت خود می‌توانید از قطره اشک مصنوعی استفاده کرده و چشمان خود را مرطوب کنید.

برای اکثر خانم‌های حامله بین هفته‌های بیست و چهارم  تا بیست و هشتم یک‌بار تست غربالگری گلوکز (GCT) انجام می‌شود. این آزمایش مشخص می‌کند که آیا دچار دیابت دوران حاملگی شده‌اید یا خیر. لازم است علائم دیابت بارداری را جدی بگیرید.

در دیابت بارداری میزان قند خون در دوران حاملگی افزایش می‌یابد. درصورتی‌که این عارضه درمان نشود احتمال سخت شدن زایمان طبیعی یا لزوم سزارین برای شما افزایش می‌یابد زیرا در این حالت کودک شما چاق می‌شود و این چاقی در اندام‌های فوقانی بدن او نمایان‌تر خواهد بود.

اگر دچار دیابت بارداری باشید، احتمال ابتلای کودک شما به مشکلاتی همچون سطح پایین قند خون در هنگام تولد افزایش می‌یابد. درصورتی‌که نتیجه آزمایش قند خون شما مثبت باشد بدان معنی نیست که شما به دیابت دوران حاملگی دچار شده‌اید، بلکه بایستی تست تحمل گلوکز (GTT) بدهید تا معلوم شود که آیا مشکلی دارید یا خیر.

همچنین آگاهی از نشانه‌های زایمان زودرس در بارداری هفته 24 می‌تواند برای شما مفید باشد. 

در صورت مشاهده افزایش ترشحات واژن که آبکی، لزج، صورتی یا خونی باشند به‌سرعت با ماما یا پزشک خود تماس بگیرید. 

همینطور در صورت مشاهده خونریزی از واژن یا لکه بینی، درد شکم یا گرفتگی و انقباضات عضلانی مشابه با دوران قاعدگی که بیشتر از 4 بار انقباض عضلانی در ساعت باشد، افزایش فشار در ناحیه لگن یا کمردردی که قبلا نداشته‌اید، بلافاصله با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید.

 

فعالیت‌های هفته

خانه خود را برای ورود نوزاد آماده کنید: با همسر خود بنشینید و آنچه را که می‌خواهید قبل از آمدن نوزادتان در خانه تغییر وضعیت دهید یا جمع کنید، سروسامان دهید.

آنگاه لیست را به همسرتان بدهید خودتان یک‌گوشه بنشینید و بگذارید تا او وسایل را بچیند. شما با تحمل دوران حاملگی به‌اندازه کافی زحمت‌کشیده و می‌کشید! بهتر است برای ایمنی بیشتر به این نکات هم توجه کنید:

- یک کپسول اطفاء حریق فراهم کنید یا اگر سیستم هشداردهنده دود و آتش‌سوزی دارید، آن را آزمایش کنید. اگر مسیر خروج اضطراری دارید، مسیر آن را باز و پاک‌سازی کنید.

- مبل‌ها یا سایر لوازم و اشیاء خراب و شکسته را دور بیندازید یا تعمیر کنید.

اتاق نوزادتان را رنگ کنید پرده‌های جدید آویزان کنید یا یکدست مبل نو جفت‌وجور کنید!

 

رژیم غذایی

اگر تغذیه دوران بارداری را رعایت کرده باشید؛ در هفته‌های 23 و 24 بارداری، میزان افزایش وزن طبیعی حدود 5/6 تا 5/7 کیلوگرم است. اگر بیش از این مقدار وزنتان بالا رفته است، دقت کنید چه چیزی می خورید و چقدر ورزش می کنید.

در هفته بیست و چهارم حاملگی وقت رژیم غذایی نیست بنابراین مصرف غذاهای بی فایده را کنار بگذارید و به جای آن از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید. اگر تحرکتان کم شده است، حالا وقت آن است که تحرکتان را بیشتر کنید.

یک دستگاه گام سنج بخرید و پیاده‌روی را شروع کنید. اگر افزایش وزنتان زیاد است، با درایت و هوشمندی غذا بخورید و ورزش کنید تا وزنتان را در بقیه بارداری متعادل نگه‌دارید.

 

نگران نباشید

ممکن است در این هفته به طرز عجیبی برای سومین بار کلیدتان را گم کرده باشید و یا ممکن است برای خرید شیر به سوپرمارکت رفته باشید اما در بازگشت همه‌چیز خریده باشید جز شیر. یکی از مشکلاتی که خانم‌های باردار از آن شکایت دارند، حواس‌پرتی است. شما حواس‌پرت نشده‌اید، فقط کمی تمرکز خود را ازدست‌داده‌اید.

این حواس‌پرتی موقتی است اما این مشکل با بالا رفتن ماه‌های بارداری بیشتر می‌شود. این مشکل تا حدودی به بالا رفتن هورمون‌ها بازمی‌گردد و تا حدودی هم به این خاطر است که بیشتر به درونتان توجه دارید. برنامه‌ریزی و فهرست کردن کارهایتان می‌تواند کمک زیادی به شما بکند.

 

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته بیست‌و‌چهارم بارداری

غسل‌های مستحبی به‌خصوص غسل جمعه را انجام دهید.

ازآنجاکه گفتن ذکر سبب آرامش و رفع استرس می‌گردد، بنابراین به مادران باردار توصیه می‌شود در این دوران با گفتن ذکر و صلوات آرامش را هم برای خود و هم برای جنینتان به وجود بیاورید.

خوب است که در اتاق کار یا خوابتان چند گلدان با گل‌های رنگارنگ طبیعی قرار دهید تا دائم چشمتان به آن‌ها بیفتد زیرا این کار تاثیر زیادی بر روی زیبایی جنین شما دارد.

 

بایدهای هفته بیست و چهارم بارداری

گاهی ممکن است دچار اسهال شوید که البته معمولا با باکتری معده- روده‌ای در اثر تماس با فرد آلوده یا خوردن غذاهای آلوده ایجاد شود و به‌ندرت بیشتر از 72 ساعت طول می‌کشد.

اجازه دهید اسهال دوره خود را طی کند. شاید نگران این موضوع باشید که غذایی ک می‌خورید مستقیما دفع می‌شود اما از دست رفتن مواد غذایی برای دو روز چندان به شما آسیب وارد نمی‌کند.

آب ازدست‌رفته بدنتان را با نوشیدن آب تمیز، آب مرغ و آب‌میوه برطرف کنید. اگر اسهالتان شدید یا طولانی شد و یا همراه با تب، مدفوع خون‌آلود یا حاوی خلط بود به پزشک اطلاع دهید.

 

نبایدهای هفته 24 حاملگی

اگر ذخیره آهن بدنتان کم است، گلبول‌های قرمز خونتان آهن کافی برای محافظت از عضلات شما و جنینتان را ندارند.

چنانچه کمبود آهنتان درمان نشود، شما از تپش بیش‌ازحد قلب به خاطر هموگلوبین ناکافی و عدم اکسیژن کافی در خون، مقاومت کمتر در برابر عفونت‌ها ، کمبود خون طی زایمان رنج خواهید برد. اگر دچار فقر آهن خون باشید، جنینتان نیز به آن مبتلا خواهد شد.

برای حل این مشکل پزشکتان مکمل‌های آهن تجویز می‌کند که با مصرف آن‌ها دچار یبوست می‌شوید و به همین خاطر باید مصرف مایعات را بالا ببرید و فعال باشید.


نی نی سایت

  • بهنام بهنام
  • ۰
  • ۰

هفته بیست و سوم بارداری کودک قوی تر می شود ،اگر چه زن می تواند این حرکات را احساس کند، او احساس ناراحتی نمی کند، پوست و بافت چربی کودک ضخیم تر می شوند. در هفته بیست و سوم بارداری با این وجود شما نمیتوانید بافتهای چربی را در یک اسکن سونوگرافی مشاهده کنید زیرا آنها در زیر پوست قرار دارند.بعد از این هفته ،هفته بیست و چهارم بارداری است که در ان احساسات مادر هم درگیر خواهد بود ،پس شما هر چقدر میتوانید این هفته را دقیق تر بخوانید ضرر نمیکنید.

جنین حدود ۴۵۰ گرم (۱۶ اونس) وزن دارد. شما قبلا می توانید موها، ناخن ها را مشاهده کنید که قوی تر می شوند و اکنون می توانند به وضوح دیده شوند. دستگاه گوارش در حال حاضر کاملا شکل گرفته و به خوبی عمل می کند، کودک اولین مدفوع را تولید می کند. گاهی اوقات مادر باردار می تواند نوزاد خود را در هنگام وقتی که کودک مایع آمنیوتیک را فرو برد، احساس کند.

 

در هفته بیست و سوم بارداری شما می توانید درد در رحم احساس کنید که در طول زمان تیز خواهد شد. این ناشی از فعالیت کودک است. با این حال، شما نباید بترسید، این طبیعی است، درد به سرعت در حال عبور است. اگر دست خود را بر روی محل قرار دهید از جایی که درد می آید، می توانید حرکات غیر مجاز را احساس کنید که باعث انقباض رحم می شود. شما ۵ ماهه باردار هستید سه ماهه سوم زودتر شروع خواهد شد، حالا بگذارید درباره رشد جنین و وضعیت جسمانی او صحبت کنیم.

در هفته بیست و سوم بارداری چه اتفاقی می افتد ؟

در هفته بیست و سوم بارداریچه اتفاقی می افتد ؟

 

مغز کودک به طور فعال در حال توسعه است، وزن آن ده برابر افزایش یافته است. در حال حاضر مغز وزن ۲۰-۲۴ گرم (۰٫۸-۰٫۸۵ اونس) دارد. اما این فقط آغاز است، در دو هفته آینده پنج بار افزایش خواهد یافت.برای رشد مغز کودک و اشباع آن با اکسیژن، ضروری است که شما در خارج از منزل راه بیفتید. وضعیت استرس ناشی از مادری می تواند رشد منفی بر مغز کودک باشد. باردار باید از استرس جلوگیری کند. این می تواند منجر به هیپوکسی نوزاد شود.

هفته بیست و سوم بارداری برای کودک شما زمانی است که او در حال حاضر به خوبی توسعه یافته است، اما در پایان بارداری او قوی تر و سالم تر می شود. سیستم هضم در حال حاضر تشکیل شده و مری، معده، غدد لوزالمعده، روده بزرگ و روده نازک شروع به فعالیت می کند تا از طریق بلعیدن و تف کردن مایع آمنیوتیک نفس بکشند، و حرکات شبیه به تنفس ۶۰ بار در دقیقه است.

این باعث ایجاد سکته در نوزاد می شود که حتی می تواند مادرش را احساس کند. مایع آمنیوتیک که در مخلوط کردن با شکر وارد می شود، اولین مدفوع را تولید می کند.در این مدت ممکن است جنس کودک را بدانید. پس از همه، هر یک از والدین بسیار علاقه مند به این موضوع هستند. در واقع، هنگامی که شما در مورد جنس کودک خود آموخته اید، می توانید یک نام را انتخاب کنید، همچنین لباس ها و موارد دیگر لازم برای کودک را آماده کنید.

 

در این مدت نوزاد حدود ۵۰۰ گرم (۱۷٫۷ اونس) و حدود ۲۹ سانتی متر (۱۱٫۴ اینچ) وزن دارد. شما هم اکنون می توانید رنگ مو را مشاهده کنید، ناخن ها قوی تر شده و اکنون هم قابل مشاهده هستند. در مدت ۵ ماه نوزاد معمولا خواب است، او هر ساعت بیدار می شود، سپس دوباره خواب می گیرد. پس از انجام مطالعات خاص شناخته شده شده است ، علاوه بر این، در این دوره کودک می تواند اولین رویاهایش را ببیند.

 

پیشنهاد مقاله :اگر احساس میکنید اطلاعات کمی در مورد هفته بیست و دوم باردی دارید حتما مطالعه کنید

 

علائم و احساسات درهفته بیست و سوم بارداری

علائم و احساسات درهفته بیست و سوم بارداری

 

در حالا شما می توانید حرکات کودک را به وضوح احساس کنید، غیر ممکن است که آنها را با چیز دیگری ترکیب کنید. هفته بیست و سوم بارداری با احساسات کتک زدن یا بازی نوزاد درون بدن شما مشخص می شود. در حال حاضر شما می توانید بخشی از بدن خود را از طریق پوست شکم احساس کنید یا زمانی که او حرکت می کند.

شما می توانید کودک خود را آرام کنید. او صدای مادر را می شنود و صدای خود را می شنود، بنابراین شما می توانید او را یک لالایی بخوانید، به طرز آرام کردن سر شکم. اطمینان حاصل کنید که کودک را آرام کنید.سرماخوردگی مشکل تقریبا در هر زن باردار است. این ناشی از رشد شکم است. هر خانۀ باردار باید راه خود را برای غلبه بر آن پیدا کند، غذا خوردن را با توجه به طعم و مزه اش، ممکن است شکلات یا دانه های آفتابگردان باشد، این بستگی به شما دارد.

در هفته بیست و سوم بارداری هرگز سعی نکنید از سوزش معده با نوشابه استفاده کنید، در غیر این صورت شما آن را بیشتر واضح می کنید. علاوه بر سوزش سر دل، زن می تواند ضعف نفس را احساس کند. رحم کمر درد قفسه سینه است که باعث ضعف نفس می شود.قرمزی دستها ناشی از تغییرات هورمونی بدن است، نگران نباشید، این به زودی منتقل خواهد شد. لکه های رنگدانه ممکن است روی پوست شما ظاهر شوند، اما این یک پدیده موقت است.

سعی نکنید از آنها خلاص شوید زمان بهترین دکتر است، فقط بعد از تولد نوزاد کمی صبر کنید. برای جلوگیری از علائم کششی و شکستگی، باید از الاستیک پوست مراقبت کنید. بهتر است که در مراحل اولیه مراقبت از آن را داشته باشیم، زیرا پس از آن خیلی دیر خواهد شد و شکم با زخم های پارگی پوست پوشانده می شود.

توجه ویژه به بهداشت شخصی، به خصوص بهداشت دهان و دندان. در طول بارداری، زنان اغلب دچار مشکلات دندان های ناشی از کمبود کلسیم می شوند. دندان های شما نیاز ویژه ای به مراقبت دارند.

احساسات درد در هفته بیست و سوم بارداری

در هفته بیست و سوم بارداری کمبود کلسیم باعث کمپلکس پا می شود. این یک احساس بسیار ناخوشایند است که پاها را گرفتار می کند که مانع خواب شما می شود. برای غلبه بر این مشکل، ویتامین های حاوی کلسیم و همچنین مواد غذایی غنی از این ماده را مصرف کنید. همانطور که نوزاد رشد می کند، وزنش افزایش می یابد، که بر پشت، سینه و لوبوس تاثیر می گذارد. بار اضافی می تواند تشدید درد را تحریک کند. برای تسکین درد، کفش راحت را انتخاب کنید.

بعد از مشاوره با پزشک میتوانید یک کمربند ویژه را در یک داروخانه خریداری کنید. کمربندهای بارداری و زایمان وجود دارد که می توانید بعد از تولد کودک، شکم خود را حفظ کنید. کمربند مادری بسیار راحت است، زیرا درد پشت ناشی از بار اضافی را کاهش می دهد. توصیه می شود که حرکات ناگهانی نداشته باشید و به خوبی خود را حمل کنید.در حالی که سرفه یا خندیدن می کنید، احساس درد در شکم دارید که در این دوره طبیعی است. اگر احساس بدی کنید و با درد همراه شوید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

وضعیت رحم در هفته بیست و سوم بارداری

در هفته بیست و سوم بارداری، انتظارات آموزشی را با ناراحتی و درد کمر همراه می کند.درد گذشت اما اگر آن را نابود نکنید و بیش از یک ساعت و یا دقیقا پنج بار در ساعت به طور مکرر و تیز رشد کنید، فورا با مشاور خود تماس بگیرید. آن را تحمل نکنید این غیر طبیعی است.

سلام مادر

  • بهنام بهنام