بارداری

hl,ca fhvnhvd , f]i nhvd

  • ۰
  • ۰

اضافه وزن بارداری را چگونه کنترل کنیم

مقاله ای که در ادامه می خوانید به این نکته که اضافه وزن بارداری را چگونه کنترل کنیم می پردازد.
امروز به درست خوردن و مشکلات چاقی یا اضافه وزن و همینطور به خطرات آن در دوران بارداری میپردازیم.
دوران بارداری برای خانم‌ها با وجود همه سختی‌هایی که دارد دوران شیرینی است.
مادرها همه سختی‌های دوران بارداری را با لذت تحمل می‌کنند ولی بعضی مادرها همه ترسشان در دوران بارداری این است که اضافه وزن پیدا نکنند و یا دیگر به وزن قبلی خود بازنگردند. به همین دلیل ممکن است بعضی از خانم‌ها در این دوران مهم و حساس و سرنوشت‌ساز به سراغ رژیم‌های مختلف لاغری بروند تا از اضافه وزن خود جلوگیری کنند.
  درست خوردن و رژیم نگرفتن
پرخوری و یا غلط ‌خوری کار صحیحی نیست اما قطعا پایبندی سفت و سخت به محدودیت غذایی در این دوران هم کار بسیار اشتباهی است. مثلا اگر یک انسان عادی هر روز شیرینی خامه‌ای پرچرب بخورد به سلامتی خودش ضرر می‌زند چه برسد به یک خانم باردار. این درحالی است که همه پزشکان و متخصصان به‌ شدت تأکید می‌کنند که رژیم کاهش وزن در دوران بارداری خطر بسیار زیادی برای جنین دارد.
خوب بخورید اما نه به اندازه دو نفر به خانم‌های باردار توصیه می‌شود در دوران بارداری غذاهای کم‌کالری مثلماهی، گوشت قرمز، غلات کامل، سبزیجات سبز رنگ، لبنیات کم‌چرب، میوه و… مصرف کنند. تنوع غذایی بسیار مهم است. زنان باردار از ترس چاقی نباید به هیچ‌وجه چربی را به طور کامل از برنامه غذایی خود حذف کنند. درواقع چربی‌ها برای شکل‌گیری سیستم عصبی جنین لازم است. بهترین کار این است که خانم باردار چربی‌های اشباع مثل کره، خامه و روغن‌های کتان و آفتا‌ب‌گردان را کنار گذاشته و به جای آن روغن زیتون و کلزا و ماهی‌های چرب دارای روغن امگا ۳ مصرف کند.
افزایش وزن در دوران بارداری چگونه است؟
معمولا خانم ها در دوران بارداری مقداری وزن اضافه می کنند که البته این طبیعی است یعنی به گفته محققین،خانمی که قبل از بارداری وزن طبیعی داشته باید در طول دوران بارداری بین ۱۱ تا ۱۶ کیلو گرم وزن اضافه کند.اما بیشتر از میزان طبیعی ،نوزاد در معرض خطر جدی قرار میگیرد. به ازای هر۱ کیلو گرمی که مادر در زمان بارداری اضافه می کند به وزن جنین ۷ گرم افزوده می شود.
مادران باردار می‌توانند پرخوری‌کنند؟
در دوران بارداری بسیاری از زنان چون معتقدند که باید به اندازه ۲نفر غذا بخورند، پرخوری می‌کنند، درصورتی که پرخوری برای هیچ‌کس خوب نیست. مادران باردار در ۳ماهه دوم و سوم بارداری هر روز تنها به ۳۰۰ کالری بیش از زمان قبل از بارداری نیاز دارند و وزن گرفتن دوران بارداری بهترین شاخص دریافت کافی انرژی است. زنان باردار باید سعی کنند در کنار مصرف موادغذایی کم‌کالری و مغذی، ورزش‌کردن را هم در برنامه خود جای بدهند. انجام ورزش در دوران بارداری جز برای عده کمی از خانم‌ها ممنوع نیست. پیاده‌روی و شنا می‌تواند به افزایش درست و به اندازه‌ وزن مادران کمک کند. پرخوری در دوران بارداری جنین را مستعد بیماریهای قلبی می کند .
مادرانی که در دوران بارداری پر خور هستند،کودکانشان در آینده در معرض چاقی مفرط و بیماریهای  قلبی قرار میگیرند.
 
مراقبتهای دوران بارداری

مراقبت از مادر باردار

خطرات اضافه وزن در دوران بارداری :
اضافه ‌وزن پیش از بارداری می‌تواند تاثیرهای منفی‌ای در دوران بارداری داشته باشد. هرچه میزان اضافه‌ وزن بیشتر باشد و فرد چاق‌تر باشد، احتمال بروز خطرات ناشی از اضافه وزن در بارداری افزایش پیدا می‌کند.
برخی از عوارض مرتبط با اضافه وزن :
سقط ناخواسته‌ی جنین: خطر سقط شدن جنین در هفته‌های کمتر از هفته‌ی ۱۲ بارداری در صورت داشتن شاخص ‌توده‌ی ‌بدنی بالای ۳۰ بیشتر است.
دیابت بارداری: احتمال ابتلا به دیابت بارداری در زنان دارای شاخص ‌توده‌ی ‌بدنی بالای ۳۰ نسبت به سایر زنان بیشتر است.
فشار خون بالا و مسمومیت حاملگی: شاخص ‌توده‌ی ‌بدنی بالاتر از ۳۵ در مادر باردار احتمال عارضه‌هایی مانند مسمومیت حاملگی و فشار خون را در آنها افزایش می‌دهد.
ترومبوز وریدی یا لخته‌ی خون: خطر ترومبوز وریدی در زنان باردار وجود دارد، اما در زنانی با شاخص ‌توده‌ی ‌بدنی بیشتر از ۳۰، این خطر به مراتب افزایش پیدا می‌کند.
احتمال دیستوشی شانه‌ی نوزاد: در زنان دارای اضافه ‌وزن، به دلیل بزرگ بودن جنین، احتمال گیر کردن شانه‌های نوزاد هنگام زایمان و خارج نشدن آنها و در نتیجه دیستوشی شانه افزایش پیدا می‌کند.
احتمال نوزاد بزرگ‌جثه: احتمال تولد نوزاد بزرگ‌جثه یا ماکروزوم که وزنی بیشتر از ۴ کیلوگرم دارند، در زنانی با اضافه ‌وزن، بیشتر از سایرین است. داشتن جنین بزرگ‌جثه می‌تواند باعث مشکلاتی هنگام زایمان مانند پارگی پرینه، دیستوشی شانه یا سزارین شود.
با خطرهایی از جمله پره‌اکلامپسی و اکلامپسی مواجه می‌شوند: پره‌اکلامپسی به دلیل فشارخون بالا و وجود پروتئین در ادرار، به وجود می‌آید و اکلامپسی حالت خطرناک‌تر و جدی‌تر این بیماری است که می‌تواند فرد را تا مرحله تشنج و کما پیش ببرد. علایم اکلامپسی عبارتند از: سردرد، مشکلات بینایی، تورم در ناحیه دست‌ها و پاها و درد در قسمت‌های بالایی شکم.
میشود با یک پرستاریا مراقب خوب وتغذیه سالم دردوران بارداری ازسلامت خود ونوزادمان مطمئن شد .
چاقی مادر می تواند تاثیر منفی روی رشد مغز نوزاد بگذارد
به گفته متخصصان، افرادی که در خون آن‌ها به اندازه کافی آهن وجود ندارد، ممکن است کمتر از حد طبیعی دارای گلبول‌های قرمز خونی باشند و این حالت کم خونی ناشی از فقر آهن نامیده می‌شود.
وقتی زنی باردار است آهن از طریق روده به جفت منتقل می شود، اما معلوم نیست فاکتور چاقی در مادر چگونه روی وضعیت آهن در بدن جنین تاثیر می گذارد.
وضعیت دریافت آهن در دوران جنین فاکتور بسیار مهمی است چرا که ۵۰ درصد آهن مورد نیاز برای رشد جنین، قبل از تولد دریافت می شود.بهتراست پرستار ومراقب خانم های باردار بیشترین دقت را داشته باشند وهمچنین خود خانم های باردار تا فرزند سالم به دنیا آورند.انشاالله همه فرزندان سالم وصالح باشند با تغذیه مناسب وپرستاری ومراقبت به موقع شما.
منبع
  • ۹۷/۰۸/۱۱
  • بهنام بهنام

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی